Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzozowie
PP/443-5/2/05
z 8 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-5/2/05
Data
2005.02.08



Autor
Urząd Skarbowy w Brzozowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
pomoc zagraniczna
przekazanie nieodpłatne
termin zawarcia umowy
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług bądź uzyskania zwrotu tego podatku z tytułu inwestycji realizowanej w ramach programu SAPARD, związanej z budową kanalizacji sanitranej z podłączeniem do oczyszczalni ścieków.


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60) art. 86 ust. 1, art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 02.02.2005 r. (data wpływu 03.02.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług - odnośnie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego postanawia uznać przedstawione w podaniu stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 03.02.2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzozowie pisemny wniosek Gminy z dnia 02.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) odnośnie możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku naliczonego VAT. W wyżej wymienionym podaniu wnioskodawca przedstawił stan faktyczny sprawy następująco:
W dniu 30.06.2004 r. zawarta została umowa nr 21828/732-090088/03 pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą o dofinansowanie w ramach programu SAPARD inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z podłączeniem do oczyszczalni ścieków". Inwestycja ta po oddaniu do użytkowania zostanie nieodpłatnie przekazana do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Wyżej wymieniona inwestycja jest realizowana przez Gminę w ramach jej działalności statutowej, jest ona ustawowym zadaniem samorządu terytorialnego i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Gmina nie dokonuje odliczeń podatku VAT.

Własne stanowisko wnioskodawcy:
Gmina nie może odzyskać podatku VAT w związku z tym, że inwestycja realizowana jest w ramach jej działalności statutowej i nie będzie ona stanowić przedmiotu działalności gospodarczej oraz ze względu na termin zawarcia umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tj. przed dniem 01.05.2004 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny przedmiotowej sprawy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Na podstawie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz danych dostępnych w tut. Urzędzie Skarbowym ustalono, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i oprócz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, świadczy także czynności wyłączone spod działania tej ustawy, które polegają na realizacji ustawowych zadań samorządu terytorialnego. Prowadzona przez Gminę inwestycja dotycząca budowy kanalizacji sanitarnej z podłączeniem do oczyszczalni ścieków stanowi zadanie własne Gminy, które realizowane jest w ramach ustawowych zadań samorządu terytorialnego.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W opinii tut. organu podatkowego, w związku z tym, że prowadzona przez Gminę inwestycja, o której wyżej mowa, nie jest i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, co wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego - nie jest możliwe skorzystanie przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z tą inwestycją, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy.

Ponadto w art. 92 ust. 1 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy zawarta została delegacja ustawowa dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, który w drodze rozporządzenia może określić inne niż w art. 88 ust. 3 przypadki nabycia towarów i usług, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87. I tak w § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zawarta została regulacja, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 01.01.2004 r. zawarły umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w zapytaniu, umowa nr 21828/732-090088/03 pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą zawarta została w dniu 30.06.2004 r., a więc po 01.05.2004 r. Tym samym nie spełniony został zasadniczy warunek umożliwiający skorzystanie z preferencyjnego zwrotu podatku na podstawie przytoczonego wyżej przepisu § 27a ust. 1 rozporządzenia.

Reasumując:
w opisanym stanie prawnym i faktycznym należy uznać, że Gmina nie ma możliwości odzyskania (w systemie podatku od towarów i usług) podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowaną w ramach programu SAPARD inwestycją pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z podłączeniem do oczyszczalni ścieków" - zgodnie z umową zawartą w dniu 30.06.2004 r. pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą.

Powyższa interpretacja jest aktualna wg stanu prawnego, obowiązującego na dzień jej wydania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj