Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-657/12-2/KB
z 21 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-657/12-2/KB
Data
2012.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
maszyny
odliczenie podatku
paliwo
urządzenie


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do pilarek, przecinarek, agregatu oraz wózków widłowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19.06.2012 r. (data wpływu 29.06.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do pilarek, przecinarek, agregatu oraz wózków widłowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do pilarek, przecinarek, agregatu oraz wózków widłowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako osoba prawna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Podatnik prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą T Sp. z o.o. z siedzibą w K, ul. X. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Rodzaj działalności Wnioskodawcy:

  • produkcja metali
  • handel hurtowy i detaliczny z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi, motocyklami gospodarowanie odpadami
  • przetwarzanie odpadów
  • sprzedaż, obsługa i naprawa pojazdów samochodowych i motocykli.

Do wykonywanej pracy w związku z prowadzoną działalnością podatnik zakupił: pilarki spalinowe, przecinarki spalinowe do prac recyclingowych, dwa wózki spalinowe do przemieszczania towarów na placu manewrowym, a także agregat prądotwórczy do zasilania energią elektryczną w trakcie przerw w dostawach prądu. Podatnik wykorzystuje także paliwo do przemieszczania po placu manewrowym - w siedzibie spółki, pojazdów specjalnych typu transportery opancerzone przeznaczonych do rozbiórki. Podatnik prowadzi pełne księgi handlowe oraz sporządza rejestry VAT sprzedaży i zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy w związku z prowadzoną działalnością związaną z recyclingiem towarów, przemieszczaniem towarów po placu manewrowym i magazynowym a także zasilaniem energią elektryczną pomieszczeń magazynu agregatem, w przypadku okresowych braków prądu wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego z tytułu zakupionego paliwa, tj. benzyny bezołowiowej 95 do pilarek i przecinarek, oleju napędowego do agregatu i dwóch wózków widłowych spalinowych od podatku VAT należnego z tytułu dokonanej sprzedaży swoich usług...
  2. Czy zgodnie z par. 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Fina nów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212 poz.137) faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny samochodu, natomiast numer rejestracyjny nie jest niezbędnym elementem faktury, szczególnie zaś w sytuacji, gdy nabywane paliwo nie może być wlewane do baku pojazdu samochodowego i jest przeznaczone do narzędzi, maszyn i urządzeń prądotwórczych a wskazanie przez podatnika na fakturze adnotacji, do jakiego rodzaju urządzenia paliwo zostanie wykorzystane, może stanowić element dodatkowy treści faktury (jako rodzaj informacji, który nie powoduje wadliwości faktury)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

W związku z prowadzoną działalnością recyklingową związaną z recyklingiem towarów, przemieszczaniem towarów po placu manewrowym i magazynowym, a także zasilaniem energią elektryczną pomieszczeń magazynu agregatem, w przypadku okresowych braków prądu Wnioskodawca ma prawo do odliczenia do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupionego paliwa tj. benzyny bezołowiowej 95 do pilarek i przecinarek, oleju napędowego do agregatu i dwóch wózków widłowych spalinowych.

Zgodnie z art. 86 i art. 88 ust.1 pkt 3 Ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 1 „paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. Zgodnie zaś z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. nr 108 z 2005 r., poz. 908) prawo o ruchu drogowym, definicja pojazdu samochodowego jest następująca: jest to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością 25 km/h. Wózek widłowy jest środkiem transportu, przeznaczonym konstrukcyjnie do przenoszenia ładunków w obrębie zakładów pracy. PKWiU klasyfikuje wózki widłowe w grupowaniu „maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe” - w kategorii wózki widłowe pozostałe wózki do podnoszenia lub przenoszenia w transporcie wewnętrznym PKWiU 29.22.15”. Wózki widłowe nie są więc zaliczane ani do samochodów osobowych, ani też do pojazdów samochodowych poruszających się po drogach Oznacza to ze ograniczenia wprawie do odliczania VAT od paliwa nie mają do nich zastosowania. W związku z prowadzoną działalnością związaną z recyclingiem towarów, przemieszczaniem towarów po placu manewrowym i magazynowym a także zasilaniem energią elektryczną pomieszczeń magazynu agregatem w przypadku okresowych braków prądu wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego z tytułu zakupionego paliwa tj. benzyny bezołowiowej 95 do pilarek i przecinarek oleju napędowego do agregatu i dwóch wózków widłowych spalinowych o podatek VAT należny z tytułu dokonanej sprzedaży swoich usług, gdyż zgodnie z art. 86 i art. 88 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 1 paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3. Zgodnie zaś z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. nr 108 z 2005 r,poz 908) prawo o ruchu drogowym definicja pojazdu samochodowego jest następująca: jest to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością 25 km/h.

Wózek widłowy jest środkiem transportu, przeznaczonym konstrukcyjnie do przenoszenia ładunków w obrębie zakładów pracy. PKWiU klasyfikuje wózki widłowe w grupowaniu „maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe” – w kategorii „wózki widłowe, pozostałe wózki do podnoszenia lub przenoszenia w transporcie wewnętrznym PKWiU 29.22.15”

Wózki widłowe nie są więc zaliczane ani do samochodów osobowych, ani też do pojazdów samochodowych poruszających się po drogach. Oznacza to, że ograniczenia w prawie do odliczania VAT od paliwa nie mają do nich zastosowania.

Ad 2.

Podatnik ma także prawo do zaksięgowania faktur dokumentujących zakup paliwa do pilarek spalinowych, przecinarek spalinowych do prac recyclingowych, wózków spalinowych do przemieszczania towarów na placu manewrowym, a także do agregatu prądotwórczego. Zgodnie z par. 5 ust.5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212 poz. 137) faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny samochodu. Z powyższych uregulowań wynika więc, że numer rejestracyjny nie jest niezbędnym elementem faktury, szczególnie zaś w sytuacji, gdy nabywane paliwo nie może być wlewane do baku pojazdu samochodowego i jest przeznaczone do narzędzi, maszyn i urządzeń prądotwórczych. natomiast wskazanie przez podatnika na fakturze adnotacji, do jakiego rodzaju urządzenia paliwo zostanie wykorzystane, może stanowić element dodatkowy treści faktury (jako rodzaj informacji, który nie powoduje wadliwości faktury).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej: „ustawą nowelizującą”, z dniem 1 stycznia 2011 r. przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone. Natomiast dodano m. in. przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodany przepis art. 86a ust. 1-10 wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. Przepis ten został już uwzględniony w ujednoliconym tekście ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów, bądź ich użytkowania na podstawie umowy leasingu/dzierżawy/najmu bądź innych umów o podobnym charakterze, regulują przepisy art. 3 do art. 6 powołanej wyżej ustawy nowelizującej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei ust. 2 tegoż przepisu stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
    1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Zgodnie zaś z treścią przepisu art. 4 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Należy również wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy nie definiują pojęć: „samochód osobowy” oraz „pojazd samochodowy”, dlatego też należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.). Jak wskazuje art. 2 pkt 31 i pkt 33 ww. ustawy Prawo o ruchu drogowym, „pojazd” oznacza środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, zaś „pojazd samochodowy” - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Natomiast art. 2 pkt 40 ww. ustawy wskazuje, iż „samochodem osobowym” jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania faktur VAT, od 1 kwietnia 2011 r., reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), które zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, a rodzaj Jej działalności to:

  • produkcja metali
  • handel hurtowy i detaliczny z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi, motocyklami gospodarowanie odpadami
  • przetwarzanie odpadów
  • sprzedaż, obsługa i naprawa pojazdów samochodowych i motocykli.

Do wykonywanej pracy w związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zakupił: pilarki spalinowe, przecinarki spalinowe do prac recyclingowych, dwa wózki spalinowe do przemieszczania towarów na placu manewrowym, a także agregat prądotwórczy do zasilania energią elektryczną w trakcie przerw w dostawach prądu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanego paliwa do ww. urządzeń, pomimo faktu, że faktury dokumentujące zakup paliwa nie zawierają numerów rejestracyjnych, a jedynie adnotację do jakich urządzeń zostaną zużyte.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz uwzględniając opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że skoro wymienione we wniosku urządzenia i wózki widłowe nie są zaliczane do samochodów osobowych ani innych pojazdów samochodowych, to regulacje prawne zawarte w ww. art. 4 ustawy nowelizującej nie mają zastosowania do przedmiotowych urządzeń. A zatem przy realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa służącego do napędu wskazanych we wniosku urządzeń, Wnioskodawca powinien kierować się zasadami przewidzianymi w przywołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup paliwa do wymienionych we wniosku urządzeń (tj. pilarek, przecinarek, agregatu oraz wózków widłowych) wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, cytowany wyżej przepis § 5 ust. 5 ww. rozporządzenia nie ma zastosowania w opisanych przez Wnioskodawcę okolicznościach, gdyż nakłada obowiązek wskazywania na fakturach numerów rejestracyjnych samochodów (pojazdów) jedynie w przypadku paliwa wlewanego bezpośrednio do baku pojazdu wykorzystywanego do działalności gospodarczej. Należy również zgodzić się z Wnioskodawcą, że wskazanie na fakturze adnotacji, do jakiego rodzaju urządzenia paliwo zostanie wykorzystane, może stanowić element dodatkowy treści faktury (jako rodzaj informacji, który nie powoduje wadliwości faktury).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj