Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
PP-1/443/18/2005 OG/005/65/PP1/2005
z 29 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443/18/2005
OG/005/65/PP1/2005
Data
2005.04.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek mieszkalny
budynki zbiorowego zamieszkania
internat
obniżenie stawki podatku
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
remonty
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku VAT winny być opodatkowane roboty remontowo-budowlane dotyczące budynku internatu Ochotniczych Hufców Pracy ?


W dniu 25.04.2005 r. Podatnik wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług robót remontowo-budowlanych budynku internatu OHP.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkalnym i strukturą towarzyszącą.

Należy podkreślić, iż zgodnie z objaśnieniami wstępnymi zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) budynki mieszkalne (PKOB 111, 112, 113) są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystana na cele mieszkalne, budynek taki sklasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkalnego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:
111- Budynki mieszkalne jednorodzinne,
112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie i rezydencje Prezydenta RP.

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku VAT wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% dla towarów wymienionych w załączniku nr 1 tego rozporządzenia. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) wyżej wymieniony załącznik nr 1 został rozszerzony o dodatkowy katalog usług opodatkowanych 7% obniżoną stawką podatku VAT, między innymi o budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130) tj.:
1) domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
2) budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Ponieważ budynki internatu OHP sklasyfikowane zostały w PKOB w sekcji 1 "Budynki" w 3-cyfrowej grupie 113 - jako budynki zbiorowego zamieszkania i wymienione zostały w poz. 20 wyżej wymienionego załącznika nr 1, a więc w oparciu o wyżej wymienione przepisy budowa remont i bieżąca konserwacja tych budynków oraz infrastruktura towarzysząca opodatkowane będą stawką VAT w wysokości 7%.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących; nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj