Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-140/12/JK
z 12 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-140/12/JK
Data
2012.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
węgiel
wyroby
zwolnienie


Istota interpretacji
Dokumentowanie obrotu przez pośredniczący podmiot węglowy



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.), sprecyzowane w ORD-IN z dnia 5 października 2012 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem wyrobów chemicznych. Spółka importuje oraz nabywa na terenie kraju od pośredniczących podmiotów węglowych wyroby węglowe, które co do zasady są wykorzystywane w działalności Spółki, tj. dla celów opałowych - w procesie produkcji wyrobów chemicznych, jak również do produkcji energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji z ciepłem.

Spółka nabywa także wyroby węglowe od pośredniczącego podmiotu węglowego (kopalnia) na terenie kraju, a następnie odsprzedaje je podmiotowi z grupy kapitałowej, przy czym wyroby te są bezpośrednio transportowane od tego podmiotu do podmiotu z grupy. Zużycie wyrobów węglowych przez podmiot z grupy, podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka otrzymała potwierdzenie od naczelnika urzędu celnego powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy. Ponadto, Spółka świadczy usługi, które nie są związane z procesem produkcyjnym.

Spółka wskazuje, iż obliczony za 2011 r. udział zakupu wyrobów węglowych - rozumiany jako wartość zakupionych wyrobów węglowych - w wartości produkcji sprzedanej - obliczonej zgodnie z definicją wartości produkcji sprzedanej przemysłu, określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2011 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2012 (Dz. U. Nr 173, poz. 1030), wynosi powyżej 10%. Spółka dokonała kalkulacji udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej, o której mowa w przepisie art. 31a ust 10 ustawy o podatku akcyzowym za rok 2011 r., jako iloraz: wartości wyrobów węglowych zakupionych przez Spółkę w 2011 r. oraz wartości produkcji sprzedanej - obliczonej zgodnie z definicją wartości produkcji sprzedanej przemysłu określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2011 r. - przez Spółkę w 2011 r. Wyliczony przez Spółkę w oparciu o powyższą metodologię udział zakupu wyrobów węglowych do wartości produkcji sprzedanej w 2011 r. wyniósł powyżej 10%. Spółka zamierza stosować przedstawioną powyżej metodologię kalkulacji udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej dla kolejnych (po 2011 r.) lat kalendarzowych, przyjmując jako jej podstawę odpowiednie wartości z poprzednich lat kalendarzowych, w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy statystyczne. Spółka prowadzi ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przyjęta przez Spółkę metodologia kalkulacji udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej jest prawidłowa w świetle art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym i może być przez Spółkę stosowana w kolejnych latach kalendarzowych...
  2. Czy Spółka jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, przy założeniu, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wyniesie nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest wyliczony ten udział...
  3. Czy Spółka ma prawo do korzystania ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31 a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, przy założeniu, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, dla którego jest wyliczony ten udział...
  4. Czy Spółka ma prawo do korzystania w 2012 r. ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad 1.

Zdaniem Spółki, przedstawiona powyżej metodologia kalkulacji udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej jest prawidłowa w świetle art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym i może być przez Spółkę stosowana w kolejnych latach kalendarzowych.

Ad 2.

Wnioskodawca jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31 a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, przy założeniu, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest wyliczony ten udział.

Ad 3.

Zdaniem Spółki, przy założeniu, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest wyliczony ten udział, Spółka ma prawo do korzystania ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, w stosunku do wszystkich zużywanych przez nią wyrobów węglowych.

Ad. 4

Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym Spółka posiada prawo do korzystania ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym w 2012 r., w stosunku do wszystkich zużywanych przez nią wyrobów węglowych.

Uzasadnienie.

Ad 1.

Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 31a ust. 10 zdanie pierwsze ustawy o podatku akcyzowym, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zgodnie z powyższym udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji należy kalkulować jako iloraz: wartości wyrobów węglowych zakupionych przez podmiot w okresie jednego roku kalendarzowego oraz wartości produkcji sprzedanej w okresie tego samego roku kalendarzowego obliczonej zgodnie z definicją wartości produkcji sprzedanej przemysłu określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2011 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2012 (Dz. U. Nr 173, poz. 1030).

Zdaniem Spółki, przy założeniu, że udział wartości zakupionych wyrobów węglowych w danym roku w wartości produkcji sprzedanej, obliczonej zgodnie z definicją wartości produkcji sprzedanej przemysłu określoną w wymienionym rozporządzeniu, przyjęta przez Spółkę i opisana powyżej metodologia wyliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej jest prawidłowa w świetle art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad 2.

Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zgodnie z art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, zakładem energochłonnym jest podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:

  1. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w tym podmiocie wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany ten udział,
  2. podmiot ten nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstw


W ocenie Wnioskodawcy, przy założeniu, że w przypadku Spółki udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10%, Spółka będzie zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli spełniony zostanie drugi z powyższych warunków. Nie ulega wątpliwości, że cały posiadany przez Spółkę majątek stanowi niezależne przedsiębiorstwo, które samodzielnie realizuje określone zadania gospodarcze. Spółka jako przedsiębiorstwo jest zatem podmiotem większym niż zorganizowana cześć przedsiębiorstwa. Z uwagi na powyższe, Spółka spełnia drugi, wskazany w przepisie 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, warunek uznania jej za zakład energochłonny. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej z Łodzi w dniu 26 kwietnia 2012 r., gdzie wskazano, iż Wnioskodawca, jako całe przedsiębiorstwo wypełnia warunki zawarte w definicji zakładu energochłonnego - art. 31a ust. 10 ustawy, i w związku z tym może skorzystać ze zwolnienia z akcyzy z tytułu zużycia wyrobów węglowych przez zakład energochłonny do celów opałowych zgodnie z art. 31a ust 2 pkt 8 ustawy, przy zachowaniu warunku ww. zwolnienia - poprzez prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

W ocenie Spółki, jest ona zakładem energochłonnym w rozumieniu przepisu art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym przy założeniu, że wyliczony na podstawie przepisu art. 31a ust. 10 zdanie pierwsze ustawy o podatku akcyzowym udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10%.

Ad 3.

Spółka wskazuje, iż stosownie do art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych. Zgodnie z przepisem art. 31a ust. 4 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. W świetle powyższych przepisów, w celu zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych następujące warunki muszą być spełnione łącznie: wyroby węglowe są zużywane przez zakład energochłonny, wyroby węglowe są zużywane do celów opałowych, podmiot prowadzi ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

W związku z powyższym Spółka wskazuje, że: zużywa zakupione wyroby węglowe do celów opałowych - w tym do produkcji energii elektrycznej i cieplnej; jest zakładem energochłonnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, przy założeniu że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest wyliczony ten udział oraz prowadzi ewidencję zużycia wyrobów węglowych.

W ocenie Spółki, spełniła ona wszystkie warunki uprawniające ją do korzystania ze zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez nią do celów opałowych w całej działalności, zgodnie z przepisem art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad 4.

Spółka wskazuje, iż stosownie do art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych. Zgodnie z przepisem art. 31a ust. 4 tej ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. W świetle powyższych przepisów, w celu zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych następujące warunki muszą być spełnione łącznie: wyroby węglowe są zużywane przez zakład energochłonny, wyroby węglowe są zużywane do celów opałowych, podmiot prowadzi ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Spółka zużywa zakupione wyroby węglowe do celów opałowych - w tym do produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Wyliczony przez Spółkę, w oparciu o metodologię opisaną w stanie faktycznym, udział zakupu wyrobów węglowych do wartości produkcji sprzedanej w 2011 r. wyniósł powyżej 10%. Oznacza to, że w 2012 r. Spółka spełnia definicję zakładu energochłonnego. Spółka prowadzi ewidencję zużycia wyrobów węglowych.

W ocenie Spółki, w związku z powyższym, posiada prawo do korzystania ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym w 2012 r. w stosunku do wszystkich zużywanych przez nią wyrobów węglowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

  1. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
  2. węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
  3. koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.


Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia - art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.


Ponadto, w myśl ust. 2 cytowanego artykułu, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, ze zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, ze zm);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


Przez zakłady energochłonne - w myśl ust. 10 wskazanego artykułu - rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do zapisu art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz sposób jej prowadzenia został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.).

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem wyrobów chemicznych. Spółka importuje oraz nabywa na terenie kraju od pośredniczących podmiotów węglowych wyroby węglowe, które są wykorzystywane w działalności Spółki do celów opałowych - w procesie produkcji wyrobów chemicznych, jak również do produkcji energii elektrycznej. Spółka nabywa także wyroby węglowe od pośredniczącego podmiotu węglowego (kopalni) na terenie kraju, a następnie odsprzedaje je podmiotowi z grupy kapitałowej, przy czym wyroby te są bezpośrednio transportowane od tego podmiotu do podmiotu z grupy. Zużycie wyrobów węglowych przez podmiot z grupy podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy. Mając na uwadze powyższe, Spółka uzyskała status pośredniczącego podmiotu węglowego - otrzymała potwierdzenie od naczelnika urzędu celnego powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy.

Spółka wskazuje, iż obliczony za 2011 r. udział zakupu wyrobów węglowych, rozumiany jako wartość zakupionych wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej - obliczony na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2011 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2012 (Dz. U. Nr 173, poz. 1030), wynosi powyżej 10%. Spółka dokonała kalkulacji udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej, o której mowa w przepisie art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, za rok 2011 r. jako iloraz: wartości wyrobów węglowych zakupionych przez Spółkę w 2011 r. oraz wartości produkcji sprzedanej - obliczonej zgodnie uregulowaniami wskazanego rozporządzenia Rady Ministrów. Spółka zamierza stosować przedstawioną powyżej metodologię kalkulacji udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej przemysłu dla kolejnych (po 2011 r.) lat kalendarzowych, przyjmując jako jej podstawę odpowiednie wartości z poprzednich lat kalendarzowych, w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy statystyczne. Spółka prowadzi ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą: sposobu przyjętej metody kalkulacji udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej - w świetle art. 31a ust. 10 ustawy; kwestii uznania Spółki za zakład energochłonny, przy założeniu, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wyniesie nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest wyliczony ten udział; prawa do korzystania ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy oraz możliwości korzystania z tego zwolnienia w 2012 r.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Stwierdzić bowiem należy, iż do ustalenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej - o którym mowa w art. 31a ust. 10 ustawy - stosuje się przepisy z zakresu badań statystycznych statystyki publicznej. Powyższe wynika z faktu, że do określenia wartości produkcji sprzedanej przemysłu w 2012 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2011 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2012 (Dz. U. Nr 173, poz. 1030). Z kolei, ustalając wskazaną wartość w 2011 r. stosuje się rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2011 (Dz. U Nr 239, poz. 1594 ze zm.). Wskazać przy tym należy, że sposób ustalenia podstawowego miernika działalności gospodarczej - wartości produkcji sprzedanej przemysłu - we wskazanych wyżej rozporządzeniach jest taki sam.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że wskazany we wniosku udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej u Wnioskodawcy wyniesie nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest wyliczony ten udział, czyli w 2011 r., to Spółka może być uznana za zakład energochłonny i korzystać ze zwolnienia od akcyzy w 2012 r

Spółka działając jako zakład energochłonny w przypadku wypełnienia warunków zwolnienia - poprzez prowadzenie stosownej ewidencji - posiada prawo do korzystania ze zwolnienia z akcyzy, na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, w stosunku do wszystkich zużywanych do celów opałowych wyrobów węglowych.

Ponadto, Spółka może stosować przedstawioną we wniosku kalkulację udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej przemysłu, dla kolejnych (po 2011 r.) lat kalendarzowych, o ile zostaną zachowane w przepisach prawa dotychczasowe zasady ustalania wskazanego miernika.

Zaznaczenia wymaga, że jeżeli Spółka użyje dostarczonych wyrobów węglowych do innych celów niż zgodne z przeznaczeniem, dokona w ten sposób czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy. Przy czym za takie użycie uważa się także naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych. Zatem, użycie wyrobów węglowych do celu uprawniającego do zwolnienia ze względu na przeznaczenie z równoczesnym niedopełnieniem przez Spółkę obowiązku prowadzenia wymaganej ewidencji, będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego.

Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku stanów faktycznych i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj