Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza
PBII/0801/616/2003
z 16 grudnia 2003 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PBII/0801/616/2003
Data
2003.12.16



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama publiczna
reprezentacja spółki


Pytanie podatnika
Czy wydatki związane z drukiem książek wydawanych bezpłatnie klientowi wraz z zakupem pierwszego tomu publikacji Spółki można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów?


Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w odpowiedzi na pismo z dnia 2003-10-27 (data wpływu 2003-10-29) o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) przedstawia poniższe stanowisko.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego Spółka z o.o. „X” jest wydawcą serii publikacji encyklopedycznych i popularno-naukowych jako wydawnictw wielotomowych. Firma sprzedaje swoje wyroby głównie obcym firmom dystrybucyjnym, które prowadzą sprzedaż bezpośrednią. Celem uatrakcyjnienia sprzedaży, Spółka z o.o. „X” przekazuje wydrukowane specjalnie w tym celu egzemplarze książek pt. (...).Książki te, oznaczone jako „egzemplarz bezpłatny" są wydawane klientowi końcowemu wraz z zakupem pierwszego tomu publikacji Spółki. Dołączanie bezpłatnego egzemplarza książki stanowi rodzaj zachęty dla potencjalnego nabywcy publikacji Spółki, który decyduje się nie tylko na zakup jednej książki, ale wielu tomów składających się na edycję encyklopedii, historii czy też innego wydawnictwa Spółki.Jak do tej pory - Spółka z uwagi na brak jednoznacznych opinii, wydatki na druk bezpłatnych egzemplarzy książek traktuje jako koszty reprezentacji i reklamy objęte limitem 0,25% przychodów. Wątpliwości Spółki zaś dotyczą możliwości zaliczenia kosztów druku tych książek jako koszty uzyskania przychodów .

Analiza przedstawionych przez Spółkę zasad sprzedaży wydawnictw czyli zakup pierwszego tomu edycji premiowany bezpłatnym egzemplarzem wybranej książki wskazuje, że jest to działanie marketingowe, stanowiące rodzaj zachęty dla potencjalnego nabywcy co ma wpływ na zwiększenie przychodów Spółki. Istotnym jest, że bezpłatne egzemplarze nie są rozdawane „ jak leci", lecz są powiązane z zakupem konkretnego wydawnictwa Spółki. Charakter oferowanych wydawnictw sprawia, że nabywca pierwszego tomu wydawnictwa jest z reguły nabywcą kolejnych tomów (oferowane wydawnictwa są XII , XV lub XX tomowe). Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) art. 15 ust. l - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. l. W przypadku przedstawionym przez Spółkę z o.o. „X” wydatki na druk bezpłatnych egzemplarzy książek mają związek ze źródłem przychodów Spółki i ponoszone są w celu dokonania sprzedaży wydawnictw Spółki - dlatego też winny stanowić koszt uzyskania przychodów .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj