Interpretacja Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego
Fn-V-3110/P28/2005
z 23 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn-V-3110/P28/2005
Data
2005.03.23



Autor
Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Określanie stawek podatku


Słowa kluczowe
działalność handlowa
handel detaliczny
opłata lokalna
podatek od nieruchomości
spółdzielnie mieszkaniowe
stawki podatku


Pytanie podatnika
Dot. stawek podatku od nieruchomości określonych w Uchwale Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.


Postanowienie


Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 14.01.2005 r. (data wpływu do Urzędu Miasta - 02.02.2005 r.) - w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie stawek podatku od nieruchomości stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w odniesieniu do budynków opisanych w pkt 1, 2, 3 Waszego wniosku.
Natomiast w stosunku do budynku opisanego w pkt 4 przedmiotowego wniosku, położonego na Os. "P" o powierzchni 1302,50 m2 powinna być, w przedstawionym przez Państwa stanie faktycznym, zastosowana stawka 17 zł/m2.


Uzasadnienie


Podatnik - Spółdzielnia Mieszkaniowa - złożył wniosek o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. stawek podatku od nieruchomości określonych w Uchwale Nr XXV.TU310/2004 Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego z dnia 7 grudnia 2004 r., a w szczególności w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. b) ostatnie tiret powołanej Uchwały, tj. od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności "w zakresie handlu detalicznego prowadzonego w budynkach o powierzchni użytkowej powyżej 1000 m2, gdzie stawka podatku wynosi 17,00 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej".

Podatnik wskazał, że jest właścicielem czterech budynków, z których każdy ma łączną powierzchnię użytkową przekraczającą 1000 m2 W odniesieniu do budynków opisanych w pkt 1, 2, 3 wniosku podatnika nie zachodzą przesłanki do zastosowania określonej wyżej stawki podatkowej z przyczyn określonych przez podatnika.

Wprowadzając w Uchwale Nr XXVIU310/2004 z dnia 7 grudnia 2004 r. podwyższoną stawkę podatkową Rada Miasta Ostrowca Św. miała głównie na uwadze wielkopowierzchniowe obiekty handlowe i handlowo-usługowe, w których prowadzony jest handel detaliczny, a w szczególności: centra handlowe, domy towarowe, samodzielne sklepy, hale, budynki stacji paliw i stacji obsługi, apteki, itp. Obiekty takie, poprzez prowadzenie szeroko zakrojonej działalności handlowej mają wpływ na funkcjonowanie istniejącej w mieście sieci handlowej, na komunikację, rynek pracy, zaspokajanie potrzeb i interesów konsumentów, itp.

Biorąc pod uwagę lokalizację interpretowanego przepisu w powołanej Uchwale i treść zdania wstępnego zawartego w § 1 ust. 1 pkt 2 lit b) tej Uchwały należy wskazać, że chodzi o budynki lub ich części o powierzchni użytkowej przekraczającej 1000 m2 przeznaczone na prowadzenie handlu detalicznego. Chodzi przy tym o samodzielne obiekty stanowiące całość techniczno-użytkową. Tak więc, przy ustalaniu powierzchni użytkowej budynku pomija się powierzchnie lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych wyodrębnionych prawnie lub pod względem technicznym - tj. stanowiących samodzielną całość techniczno-użytkową (oddzielone ścianami, posiadające niezależne wejścia oraz niezależne przyłącza wody, ciepła, kanalizacji, itp.). W konsekwencji zatem, jeżeli mimo faktycznego oddzielenia ścianami oznaczony punkt sprzedaży jest - poprzez wejście do niego - bezpośrednio skomunikowany z powierzchnią obiektu, na której prowadzona jest sprzedaż detaliczna, powierzchnia tego punktu podlega wliczeniu do ogólnej powierzchni użytkowej obiektu, gdyż stanowi on w istocie odrębne stoisko, a nie samodzielny lokal.

Tym samym, w świetle powyższych wyjaśnień, budynki wymienione w piśmie podatnika w poz. 1-3 nie są objęte podatkiem wg stawki 17,00 zł/m2.

Odmiennie wygląda sytuacja odnośnie budynku położonego w Ostrowcu Św. Osiedle "P", o powierzchni 1302,50 m2, wymienionego w piśmie podatnika w poz. 4.
Budynek ten stanowi samodzielną całość techniczno-użytkową z przeznaczeniem na obiekt handlowy. O ile pomiędzy właścicielem, tzn. Spółdzielnią Mieszkaniową, a innymi osobami trzecimi zawarta jest umowa udostępniająca wymieniony powyżej budynek na prowadzenie handlu detalicznego i właściciel czerpie pożytki z takiego stanu faktycznego to obiekt ten powinien być opodatkowany stawką 17,00 zł/m2.

Zawarcie pomiędzy podatnikiem, a osobą trzecią stosownej umowy na prowadzenie w budynku o powierzchni użytkowej powyżej 1000 m2 handlu detalicznego skutkuje koniecznością stosowania przez podatnika wymienionej powyżej stawki podatkowej.

Prawem osoby trzeciej posiadającej z właścicielem stosowną umowę cywilno-prawną na wykorzystanie obiektu handlowego jest natomiast rozpoczęcie faktycznej sprzedaży, zmiana branży prowadzonego sklepu, zamknięcie obiektu na okres urlopowy itp. w dogodnym dla siebie czasie. Powyższe działania, osoby trzeciej mieszczące się w zakresie zawartej umowy na prowadzenie handlu detalicznego nie mogą skutkować opodatkowaniem obiektu niższą stawką wynoszącą 14,09 zł/m2.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej udzielenia; traci ona swoją moc z chwilą zmiany przepisów prawa podatkowego. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj