Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443-4-2/05
Data
2005.02.16
Autor
Urząd Skarbowy w Zakopanem
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
czynsz
dzierżawa
grunty
Pytanie podatnika
Czy opłaty z tytułu czynszu od dzierżawy i najmu lokali użytkowych, gdzie wydzierżawiającym lub wynajmującym jest Skarb Państwa podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 12.01.2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług zawartego w punkcie 3 zapytania stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące pkt 3 jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Starostwo Powiatowe zwróciło się z zapytaniem czy opłaty z tytułu czynszu od dzierżawy i najmu lokali użytkowych, gdzie wydzierżawiającym lub wynajmującym jest Skarb Państwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według Starostwa oddanie w dzierżawę lub najem jest formą usługi świadczonej na rzecz dzierżawcy i podatek od towarów i usług winien być naliczony. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem wyjaśnia, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wskazać należy, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Ponadto w myśl art. 7 ust. 9 ustawy o podatku VAT, przez umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 rozumie się umowy, w wyniku których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty. Z powyższego wynika, iż dzierżawa nieruchomości, polegająca na czasowym oddaniu tych że do używania w zamian za umówiony czynsz, jeżeli umowa nie przewiduje przeniesienia własności rzeczy na korzystającego nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy, jest świadczeniem usług, które podlega opodatkowaniu zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wyjaśnić należy również, iż ustawodawca w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, określił zasadę, że dla wszystkich czynności opodatkowanych tym podatkiem obowiązuje podstawowa stawka podatku. Katalog czynności korzystających z preferencyjnych stawek podatku VAT określony w ustawie oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) nie obejmuje usług dzierżawy lub najmu nieruchomości Skarbu Państwa, co oznacza, że usługi te opodatkowane są stawką 22-procentową. Wskazać należy również, iż dzierżawa nieruchomości Skarbu Państwa przez Starostwo Powiatowe nie będzie objęta zwolnieniem z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego, które dotyczy czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, przy czym nie dotyczy czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, a traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów prawa, które były jej przedmiotem, oraz zmiany stanu faktycznego przedstawionego przez stronę. Jednocześnie zaznacza się, iż interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem informuje, iż odpowiedzi na pozostałe dwa pytania zawarte we wniosku, będą udzielone w odrębnych postanowieniach. Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zakopanem w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
|