Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/III/443-28/05
z 11 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/III/443-28/05
Data
2005.05.11
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dotacja
kasa rejestrująca
odliczenie podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
1) Czy otrzymane dofinansowanie na rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2) Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego na zakupach wyposażenia sklepu i kasy fiskalnej sfinansowanych ze środków o których mowa wyżej?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.02.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 04.03.2005 r. i z dnia 25.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w podatku od towarów i usług w sprawach:
UZASADNIENIE
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w ramach Programu Przeciwdziałania Długotrwałemu Bezrobociu, współfinansowanego przez Unię Europejską, otrzymała Pani środki na rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej. W dniu 17 grudnia 2004 r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą i zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT czynny. Otrzymane środki, zgodnie z planem marketingowym złożonym w Urzędzie Pracy wydatkowała Pani na zakup wyposażenia sklepu, w tym, również na zakup kasy fiskalnej. Część wyposażenia zakupiła Pani przed zarejestrowaniem się w tut. Urzędzie jako podatnik VAT czynny. Po 17.12.2004 r., tj. po zarejestrowaniu się w tut. Urzędzie, zakupów wyposażenia sklepu dokonywała Pani na podstawie wystawionych przez dostawców faktur VAT. Zakupy, o których mowa wyżej, są związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Zakupione wyposażenie nie zostało zaliczone do środków trwałych. Z przedmiotowego wniosku wynika, że w dniu 24.01.2005 r. złożyła Pani oświadczenie o liczbie i miejscu używania kasy rejestrującej, od 01.02.2005 r. rozpoczęła Pani ewidencjonowanie obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Za kasę zapłaciła Pani w dniu 27.01.2005 r. Zawiadomienie o miejscu instalacji kasy złożyła Pani w dniu 01.02.2005 r. i dnia 15.02.2005 r. został nadany kasie rejestrującej numer ewidencyjny. W 2004 r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych wyniosła 3.082,78 zł, a w styczniu 2005 r. sprzedaż na rzecz tych osób wyniosła 6.370,93 zł, w związku z tym nie była Pani zobowiązana do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Wydatki na zakup wyposażenia w tym, również kasy rejestrującej zostały zrefundowane w kwocie brutto.
Tut. Organ podziela Pani poglądy w ww. sprawach. ad. 1) Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie, stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby tak było takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usługi. W związku z tym, że otrzymane przez Panią dofinansowanie na rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej nie jest związane z konkretną dostawą towarów ani świadczeniem usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. ad. 2) Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt. 2 ww. ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Tut. Organ podziela Pani stanowisko w sprawie jednakże cyt. art. 88 ust. 1 pkt. 2 ustawy o VAT nie ma w Pani przypadku zastosowania. Wydatki na zakup wyposażenia sklepu stanowić będą koszt uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. W związku z tym obniżenie podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach wystawionych po dniu rejestracji jako podatnik VAT czynny dokumentujących zakup wyposażenia sklepu sfinansowanego z otrzymanego przez Panią dofinansowania , przysługuje Pani na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. ad. 3) Stosownie do art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania (powstania obowiązku) w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500,00zł. Zgodnie z § 7 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 173, poz. 2706) odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej odliczeniem może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. W przypadku podatników, rozliczających się za okresy kwartalne zgodnie z art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, odliczenie może być dokonane za kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą. Stosownie do § 8 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników. Z uwagi na to, że spełniła Pani warunki określone w cytowanych wyżej przepisach, przysługuje Pani prawo do odliczenia od podatku należnego 50% ceny zakupu kasy rejestrującej (nie więcej jednak niż 2.500,00zł). Tut. Organ podatkowy nie analizował dokumentów załączonych do wniosku. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50zł od każdego załącznika). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.