Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
IIUSPP/443/36/37/25800/2005
z 15 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSPP/443/36/37/25800/2005
Data
2005.05.15



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
czynsz inicjalny
leasing operacyjny
podatek naliczony
rata leasingowa
samochód osobowy


Pytanie podatnika
Czy do kwoty podatku naliczonego od raty czynszu, należy doliczyć podatek naliczony od pozostałych opłat, wynikających z umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego, a w szczególności od opłaty manipulacyjnej, opłaty z tytułu rejestracji pojazdu, czy też czynszu inicjalnego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku naliczonego od rat czynszu i innych płatności wynikających z umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 3 marca 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 18 marca 2005 r.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego oraz z dołączonych do niego dokumentów wynika, że w dniu 10 stycznia 2005 r. Spółka X, zawarła z Podmiotem Y umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego Nissan-Primera. Spółka rozlicza podatek VAT od rat czynszu, wynikających z zawartej umowy, jak również od pozostałych opłat wynikających z umowy leasingu.

W związku z powyższym wątpliwość Podatnika budzi fakt: czy do kwoty podatku naliczonego od raty czynszu, należy doliczyć podatek naliczony od pozostałych opłat, wynikających z umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego, a w szczególności od opłaty manipulacyjnej, opłaty z tytułu rejestracji pojazdu, czy też czynszu inicjalnego.

Zdaniem Podatnika do kwoty podatku naliczonego od raty czynszu, można doliczyć kwoty podatku naliczonego od innych opłat, wynikających z ww. umowy leasingu operacyjnego, ogólna kwota podatku naliczonego nie może przekraczać jednak 5000 zł.

Analiza, znajdujących zastosowanie w niniejszej sprawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej w dalszej części interpretacji ustawą PTU, pozwala określić komu, w jakim zakresie i w jakiej wysokości przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu dotycząca jednego samochodu, nie może jednak przekroczyć kwoty 5.000 zł. Z powyższego przepisu wynika, że obowiązek stosowania ograniczenia w prawie do odliczenia podatku naliczonego w przypadku użytkowania przez Podatnika samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu dotyczy zarówno rat leasingowych, jak również innych płatności wynikających z zawartej umowy. Taką inną płatnością wynikającą z umowy jest m.in. opłata manipulacyjna, opłata z tytułu rejestracji, czynsz inicjalny. Odnosząc powyższy stan prawny do zapytania Podatnika tutejszy organ podatkowy uznał, iż do kwot podatku naliczonego od rat czynszu należy doliczyć podatek naliczony od pozostałych opłat udokumentowanych fakturą i wynikających z zawartej umowy leasingowej. Dokonując pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu rat leasingowych oraz innych płatności wynikających z zawartej umowy, należy pamiętać, że suma kwot podatku naliczonego przysługująca do odliczenia w całym okresie użytkowania samochodu, dotycząca jednego samochodu, nie może przekroczyć 5000 zł.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj