Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PP-406/19-1/AZ/05
z 27 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-406/19-1/AZ/05
Data
2005.05.27



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
dotacja
korekta podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
pomniejszenie odliczenia


Pytanie podatnika
Czy przy obliczaniu proporcji o której mowa w art.90 ust.1 pkt.7 ustawy o podatku od towarów i usług należy wliczyć do ogólnego obrotu całość środków otrzymanych z budżetu gminy na pokrycie wszystkich wydatków związanych z funkcjonowaniem jednostki?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr 8 poz.60 z 2005r), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 15.03.2005r o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasadności wliczania do ogólnego obrotu przy liczeniu proporcji o której mowa w art.90 ust.1 pkt.7 ustawy o podatku od towarów i usług, całości środków uzyskanych z budżetu gminy na pokrycie wszystkich wydatków związanych z funkcjonowaniem jednostki.

U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art.14a §1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a §4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 15.03.2005r uzupełnionym pismem z dnia 16.05.2005r Jednostka Wasza zwróciła się z zapytaniem czy do liczenia proporcji o której mowa w art.90 ust.1 pkt.7 ustawy o podatku od towarów i usług, do wielkości obrotu rocznego należy dodać przychody uzyskane z budżetu gminy na pokrycie wszystkich wydatków związanych z funkcjonowaniem jednostki.

Z przesłanego pisma wynika, iż Jednostka Wasza jest samorządową jednostką budżetową wykonującą działalność opodatkowaną jak i zwolnioną od podatku VAT. Natomiast niektóre zakupy towarów i usług (zwłaszcza energii elektrycznej, cieplnej i wody) związane są jednocześnie z dwoma grupami czynności (tymi, od których przysługuje odliczenie VAT naliczonego, jak i tymi, od których takie odliczenie nie przysługuje). Na pokrycie kosztów podstawowej działalności Jednostka Wasza otrzymuje z budżetu gminy tzw. "środki na wydatki". Zdaniem Jednostki otrzymane środki należy wliczać do obrotu albowiem zgodnie z brzmieniem art.90 ust.1 pkt.7 ustawy o VAT do obrotu z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji innych niż określone w art.29 ust.1 ustawy.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz.535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dotację do ceny towaru, usługi, to stanowi ono obok ceny, uzupełniający ją element opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.

Dotacje, które taki związek wykazują, uwzględnia się w ramach podstawy opodatkowania danej transakcji, a tym samym w obrocie czynności opodatkowanych zgodnie z cyt. art.29 ust.1 ustawy o VAT.

Natomiast w sytuacji, gdy związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności określonej instytucji nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług. Nie występuje bowiem bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towaru czy usługi.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że zgodnie z art.90 ust.7 cyt. ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art.29 ust.1 ustawy. Chodzi tu o subwencje (dotacje), które przekazywane są podmiotom ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, czyli takie które nie mają bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami lub świadczeniami.

W opinii tutejszego organu podatkowego, otrzymane z budżetu gminy na pokrycie kosztów podstawowej działalności Waszej Jednostki tzw. "środki na wydatki" należy traktować jako uzyskanie dotacji ogólnej, które z istoty swej wyłączone są z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dotacja ta będzie miała tylko wpływ na obliczenie proporcji zgodnie z art.91 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, iż wspomniana dotacja nie stanowi obrotu podlegającemu opodatkowaniu, to zgodnie z brzmieniem art.90 ust.1 pkt.7 ustawy o VAT do obrotu z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, winna być wliczona kwota otrzymanych przez Waszą Jednostkę środków.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art.1 ust.1 pkt.1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. nr 253 poz.2532 ) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj