Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-640/12-4/KB
z 2 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-640/12-4/KB
Data
2012.10.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
podatnik
stawka


Istota interpretacji
Jaka stawka VAT będzie obowiązywać w przypadku usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych?



Wniosek ORD-IN 471 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2012 r. (data wpływu 25.06.2012 r.), uzupełnionym w dniu 24.09.2012 r. (data wpływu 26.09.2012 r.) w odpowiedzi na nr IPPP3/443-640/12-2/KB z dnia 14.09.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 19.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wstępu na kongres naukowy świadczonych dla podmiotów zagranicznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wstępu na kongres naukowy świadczonych dla podmiotów zagranicznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20.09.2012 r., złożonym w dniu 24.09.2012 r. (data wpływu 26.09.2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organizacją społeczną (stowarzyszeniem) osób zajmujących się głównie od strony naukowej, a także praktycznej zagadnieniami szeroko rozumianych procesów spalania. Zgodnie ze swoim statutem przedmiotem jego działalności jest m. in. organizacja konferencji naukowych (kongresów).

Na przełomie lipca i sierpnia 2012 r. Wnioskodawca będzie organizował Kongres. Kongres ten ma charakter naukowy, a jego uczestnicy biorą w nim czynny udział poprzez własne wystąpienia (wygłoszenia referatów), udział w dyskusji, rozmowy plenarne, wymiana poglądów.

Uczestnikami będą przedstawiciele uczelni i instytutów naukowych z Polski i z zagranicy (nabywcami usług świadczonych przez P. są te uczelnie i instytuty).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

W uzupełnieniu z dnia 20.09.2012 r. Wnioskodawca poinformował, iż miejscem zorganizowania przedmiotowego kongresu jest Polska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka VAT będzie obowiązywać w przypadku usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przypadku usług na rzecz podmiotów polskich stawką właściwą VAT jest 23%. Wątpliwości rodzą się w przypadku usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych i tego dotyczy niniejsze pytanie.

Konferencja organizowana przez Wnioskodawcę służy nie tyle szkoleniu uczestników, co wymianie myśli i poglądów. Każdy z uczestników bierze w niej czynny udział, wygłasza referaty, opisuje własne doświadczenia, zadaje pytania, opiniuje inne wystąpienia.

Tym samym opłata za uczestnictwo w konferencji nie dotyczy samej usługi wstępu na imprezę, tylko dotyczy usługi bardziej skomplikowanej, w ramach której sam wstęp jest jedynie jej elementem – jest to po prostu warunek konieczny świadczenia usług pozostałych (aby wymienić poglądy i wziąć udział w dyskusji trzeba przyjść na konferencję).

O usługach wstępu na imprezy mówi art. 28g ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U. 2011 Nr 177, poz. 1054 z poźn. zm.) – dalej u.p.t.u. – narzuca on stosowanie stawki 23% w przypadku świadczenia takich usług na rzecz podatnika. Uwzględniając jednak fakt że wstęp jest jedynie elementem usługi (warunkiem koniecznym do świadczenia usługi głównej), przepis ten nie ma zastosowania.

Z całokształtu konferencji wynika, że w ramach swojego działania Wnioskodawca świadczy usługi związane z nauką w rozumieniu art. 28g ust. 2 u.p.t.u. – usługi w dziedzinie nauki Przepis ten jednak także nie ma zastosowania, gdyż mowa w nim o osobach niebędących podatnikami, a uczestnikami konferencji są osoby będące przedstawicielami podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o VAT.

Zgodnie bowiem z art. 28a pkt 1 u.p.t. u. na potrzeby ustalenia miejsca świadczenia usługi przez:

  1. podatnika rozumie się
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust.6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do Identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W świetle art. 15 ust. 2 u.p.t.u. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Uczestnicy kongresu zorganizowanego przez Wnioskodawcę to przedstawiciele uczelni i instytutów naukowych. Zarówno uczelnie, jak i instytuty (nabywcy usług świadczonych przez Wnioskodawcę), to podmioty które świadczą w sposób stały swoje usługi (edukacyjne i naukowe), a więc spełniają warunki do uznania ich za podatników w rozumieniu art. 28a pkt 1 u. p.t.u. Skoro zaś są to podatnicy, to przepis art. 28g ust 2 u.p.tu. jest wyłączony, a w konsekwencji zastosowanie znajdują zasady ogólne wyrażone w art. 28b u.p.t.u. Tym samym w przypadku, gdy nabywca usług świadczonych przez PIS jest podmiotem zagranicznym, w świetle tego przepisu usługa jest wykonana tam, gdzie nabywca ma siedzibę. Tym samym faktury powinny być wystawiane ze stawką „NP” i adnotacją, że podatek od wartości dodanej rozlicza nabywca (reverse charge).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją społeczną (stowarzyszeniem) osób zajmujących się głównie od strony naukowej, a także praktycznej zagadnieniami szeroko rozumianych procesów spalania. Zgodnie ze swoim statutem przedmiotem jego działalności jest m. in. organizacja konferencji naukowych (kongresów).

Na przełomie lipca i sierpnia 2012 r. Wnioskodawca będzie organizował Kongres. Kongres ten ma charakter naukowy, a jego uczestnicy biorą w nim czynny udział poprzez własne wystąpienia (wygłoszenia referatów), udział w dyskusji, rozmowy plenarne, wymiana poglądów.

Uczestnikami będą przedstawiciele uczelni i instytutów naukowych z Polski i z zagranicy (nabywcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są te uczelnie i instytuty). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Miejscem zorganizowania przedmiotowego kongresu jest Polska.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub zobowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

A zatem, w przedmiotowej sprawie usługobiorcy tj. uczelnie i instytuty posiadają status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, zmienionym ww. ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W myśl zaś art. 28g ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W przypadku innych usług w dziedzinie nauki (usług związanych z działalnością naukową) zastosowanie znajdzie natomiast zasada ogólna z art. 28b ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z dnia 11.12.2006 r. s. 1, z późn. zm.) miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W kontekście ustalenia miejsca świadczenia usług (w tym usług wstępu) w ramach m.in. działalności naukowej konieczne jest także odwołanie się do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 77 z 23.3.2011r. str. 1), w które art. 32 zdefiniowało – o czym mowa w motywie (27) ww. rozporządzenia – pojęcie usług wstępu, poprzez m.in. wskazanie, jakie usługi, w szczególności, termin ten obejmuje.

W myśl art. 32 ust. 1 ww. rozporządzenia, usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Z kolei jak stanowi art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia, ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

  1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
  2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Zgodnie zatem z art. 32 ust. 2 pkt c) w związku z ust. 1 ww. rozporządzenia Nr 282/2011 usługi wstępu, w odnośnym zakresie, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria. W zakresie natomiast usług pomocniczych do usług wstępu zastosowanie znajdzie art. 33 ww. rozporządzenia Nr 282/2011, zgodnie z którym usługi takie obejmują usługi, które są bezpośrednio powiązane ze wstępem na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, świadczone oddzielnie na rzecz osoby uczestniczącej w wydarzeniu za opłatą.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z uczestniczeniem przedstawicieli uczelni i instytutów naukowych w kongresie naukowym. Podmioty, które nabywają usługę (uczelnie i instytuty) – podatnicy w rozumieniu art. 28a ustawy – są zainteresowani uczestniczeniem ich przedstawicieli w określonych imprezach o charakterze naukowym. Usługi wstępu na tego typu imprezy obejmują, zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za opłatę. Podkreślenia wymaga, że opłata dotyczy zawsze udziału w danym wydarzeniu (w tym przypadku: w kongresie naukowym), nie zaś samego wstępu na organizowaną imprezę. Zatem to usługa wstępu obejmuje, co do zasady, prawo do udziału w wykładach, warsztatach, panelach dyskusyjnych czy uczestnictwa w imprezach integracyjnych przewidzianych w programie kongresu, czyli te elementy, które z reguły zawierają się w opłacie, a podmiot nabywający usługę wstępu umożliwia swoim przedstawicielom szeroki dostęp do kongresu, nie ograniczający się jedynie do fizycznego wstępu do miejsca, gdzie odbywa się dany kongres.

Reasumując, usługi uczestnictwa w kongresie, o którym mowa we wniosku, należy uznać za usługi wstępu, których miejsce świadczenia znajduje się w miejscu (państwie), w którym ta impreza (kongres naukowy) się odbywa, czyli w przedmiotowej sprawie będzie to terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosowanie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Mając na uwadze, że dla usług wstępu na kongresy naukowe, zarówno w ustawie o VAT jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy, nie przewidziano preferencyjnych stawek bądź zwolnienia usługi te podlegają opodatkowaniu stawką 23% podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym faktury dla podmiotów zagranicznych powinny być wystawiane ze stawką „NP”, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj