Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-640/12-4/KB
Data
2012.10.02
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
podatnik
stawka
Istota interpretacji
Jaka stawka VAT będzie obowiązywać w przypadku usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych?
Wniosek ORD-IN 471 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2012 r. (data wpływu 25.06.2012 r.), uzupełnionym w dniu 24.09.2012 r. (data wpływu 26.09.2012 r.) w odpowiedzi na nr IPPP3/443-640/12-2/KB z dnia 14.09.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 19.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wstępu na kongres naukowy świadczonych dla podmiotów zagranicznych – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wstępu na kongres naukowy świadczonych dla podmiotów zagranicznych.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20.09.2012 r., złożonym w dniu 24.09.2012 r. (data wpływu 26.09.2012 r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest organizacją społeczną (stowarzyszeniem) osób zajmujących się głównie od strony naukowej, a także praktycznej zagadnieniami szeroko rozumianych procesów spalania. Zgodnie ze swoim statutem przedmiotem jego działalności jest m. in. organizacja konferencji naukowych (kongresów). Na przełomie lipca i sierpnia 2012 r. Wnioskodawca będzie organizował Kongres. Kongres ten ma charakter naukowy, a jego uczestnicy biorą w nim czynny udział poprzez własne wystąpienia (wygłoszenia referatów), udział w dyskusji, rozmowy plenarne, wymiana poglądów. Uczestnikami będą przedstawiciele uczelni i instytutów naukowych z Polski i z zagranicy (nabywcami usług świadczonych przez P. są te uczelnie i instytuty). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W uzupełnieniu z dnia 20.09.2012 r. Wnioskodawca poinformował, iż miejscem zorganizowania przedmiotowego kongresu jest Polska.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaka stawka VAT będzie obowiązywać w przypadku usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych...
Zdaniem Wnioskodawcy:
W przypadku usług na rzecz podmiotów polskich stawką właściwą VAT jest 23%. Wątpliwości rodzą się w przypadku usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych i tego dotyczy niniejsze pytanie. Konferencja organizowana przez Wnioskodawcę służy nie tyle szkoleniu uczestników, co wymianie myśli i poglądów. Każdy z uczestników bierze w niej czynny udział, wygłasza referaty, opisuje własne doświadczenia, zadaje pytania, opiniuje inne wystąpienia. Tym samym opłata za uczestnictwo w konferencji nie dotyczy samej usługi wstępu na imprezę, tylko dotyczy usługi bardziej skomplikowanej, w ramach której sam wstęp jest jedynie jej elementem – jest to po prostu warunek konieczny świadczenia usług pozostałych (aby wymienić poglądy i wziąć udział w dyskusji trzeba przyjść na konferencję). O usługach wstępu na imprezy mówi art. 28g ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U. 2011 Nr 177, poz. 1054 z poźn. zm.) – dalej u.p.t.u. – narzuca on stosowanie stawki 23% w przypadku świadczenia takich usług na rzecz podatnika. Uwzględniając jednak fakt że wstęp jest jedynie elementem usługi (warunkiem koniecznym do świadczenia usługi głównej), przepis ten nie ma zastosowania. Z całokształtu konferencji wynika, że w ramach swojego działania Wnioskodawca świadczy usługi związane z nauką w rozumieniu art. 28g ust. 2 u.p.t.u. – usługi w dziedzinie nauki Przepis ten jednak także nie ma zastosowania, gdyż mowa w nim o osobach niebędących podatnikami, a uczestnikami konferencji są osoby będące przedstawicielami podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o VAT. Zgodnie bowiem z art. 28a pkt 1 u.p.t. u. na potrzeby ustalenia miejsca świadczenia usługi przez: - podatnika rozumie się
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust.6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do Identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
- podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
W świetle art. 15 ust. 2 u.p.t.u. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Uczestnicy kongresu zorganizowanego przez Wnioskodawcę to przedstawiciele uczelni i instytutów naukowych. Zarówno uczelnie, jak i instytuty (nabywcy usług świadczonych przez Wnioskodawcę), to podmioty które świadczą w sposób stały swoje usługi (edukacyjne i naukowe), a więc spełniają warunki do uznania ich za podatników w rozumieniu art. 28a pkt 1 u. p.t.u. Skoro zaś są to podatnicy, to przepis art. 28g ust 2 u.p.tu. jest wyłączony, a w konsekwencji zastosowanie znajdują zasady ogólne wyrażone w art. 28b u.p.t.u. Tym samym w przypadku, gdy nabywca usług świadczonych przez PIS jest podmiotem zagranicznym, w świetle tego przepisu usługa jest wykonana tam, gdzie nabywca ma siedzibę. Tym samym faktury powinny być wystawiane ze stawką „NP” i adnotacją, że podatek od wartości dodanej rozlicza nabywca (reverse charge).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją społeczną (stowarzyszeniem) osób zajmujących się głównie od strony naukowej, a także praktycznej zagadnieniami szeroko rozumianych procesów spalania. Zgodnie ze swoim statutem przedmiotem jego działalności jest m. in. organizacja konferencji naukowych (kongresów). Na przełomie lipca i sierpnia 2012 r. Wnioskodawca będzie organizował Kongres. Kongres ten ma charakter naukowy, a jego uczestnicy biorą w nim czynny udział poprzez własne wystąpienia (wygłoszenia referatów), udział w dyskusji, rozmowy plenarne, wymiana poglądów. Uczestnikami będą przedstawiciele uczelni i instytutów naukowych z Polski i z zagranicy (nabywcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są te uczelnie i instytuty). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Miejscem zorganizowania przedmiotowego kongresu jest Polska. W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług: - ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub zobowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
- podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
A zatem, w przedmiotowej sprawie usługobiorcy tj. uczelnie i instytuty posiadają status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, zmienionym ww. ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n. W myśl zaś art. 28g ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. W przypadku innych usług w dziedzinie nauki (usług związanych z działalnością naukową) zastosowanie znajdzie natomiast zasada ogólna z art. 28b ust. 1 ww. ustawy. Stosownie do art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z dnia 11.12.2006 r. s. 1, z późn. zm.) miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. W kontekście ustalenia miejsca świadczenia usług (w tym usług wstępu) w ramach m.in. działalności naukowej konieczne jest także odwołanie się do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 77 z 23.3.2011r. str. 1), w które art. 32 zdefiniowało – o czym mowa w motywie (27) ww. rozporządzenia – pojęcie usług wstępu, poprzez m.in. wskazanie, jakie usługi, w szczególności, termin ten obejmuje. W myśl art. 32 ust. 1 ww. rozporządzenia, usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej. Z kolei jak stanowi art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia, ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do: - prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
- prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
- prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.
Zgodnie zatem z art. 32 ust. 2 pkt c) w związku z ust. 1 ww. rozporządzenia Nr 282/2011 usługi wstępu, w odnośnym zakresie, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria. W zakresie natomiast usług pomocniczych do usług wstępu zastosowanie znajdzie art. 33 ww. rozporządzenia Nr 282/2011, zgodnie z którym usługi takie obejmują usługi, które są bezpośrednio powiązane ze wstępem na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, świadczone oddzielnie na rzecz osoby uczestniczącej w wydarzeniu za opłatą. Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z uczestniczeniem przedstawicieli uczelni i instytutów naukowych w kongresie naukowym. Podmioty, które nabywają usługę (uczelnie i instytuty) – podatnicy w rozumieniu art. 28a ustawy – są zainteresowani uczestniczeniem ich przedstawicieli w określonych imprezach o charakterze naukowym. Usługi wstępu na tego typu imprezy obejmują, zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za opłatę. Podkreślenia wymaga, że opłata dotyczy zawsze udziału w danym wydarzeniu (w tym przypadku: w kongresie naukowym), nie zaś samego wstępu na organizowaną imprezę. Zatem to usługa wstępu obejmuje, co do zasady, prawo do udziału w wykładach, warsztatach, panelach dyskusyjnych czy uczestnictwa w imprezach integracyjnych przewidzianych w programie kongresu, czyli te elementy, które z reguły zawierają się w opłacie, a podmiot nabywający usługę wstępu umożliwia swoim przedstawicielom szeroki dostęp do kongresu, nie ograniczający się jedynie do fizycznego wstępu do miejsca, gdzie odbywa się dany kongres. Reasumując, usługi uczestnictwa w kongresie, o którym mowa we wniosku, należy uznać za usługi wstępu, których miejsce świadczenia znajduje się w miejscu (państwie), w którym ta impreza (kongres naukowy) się odbywa, czyli w przedmiotowej sprawie będzie to terytorium kraju. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosowanie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Mając na uwadze, że dla usług wstępu na kongresy naukowe, zarówno w ustawie o VAT jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy, nie przewidziano preferencyjnych stawek bądź zwolnienia usługi te podlegają opodatkowaniu stawką 23% podatku VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym faktury dla podmiotów zagranicznych powinny być wystawiane ze stawką „NP”, należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
|