Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
VO/4407/14-24/05/HT
z 19 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VO/4407/14-24/05/HT
Data
2005.05.19
Autor
Izba Skarbowa w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
syndycy
utrzymać w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.
W zażaleniu wniesionym w dniu 18.03.2005 r. na ww. postanowienie zarzuca Pan naruszenie art. 120 Ordynacji podatkowej i przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarówi usług, a mianowicie:
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, zauważa, co następuje: Stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Stosownie do postanowień art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynnościz tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonywanie tych czynności. Czynności wykonywane przez syndyka wypełniają dyspozycję przepisu art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Dz 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.). Z regulacji tej wynika, że przychody osób, którym sąd zlecił na podstawie właściwych przepisów wykonanie określonych czynności, uważa się za przychody z działalności wykonywanej osobiście. Jednak warunkiem uznania, że czynności syndyka nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest kumulatywne spełnienie warunków art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W tym zakresie należy mieć na uwadze następujące okoliczności. Syndyka wyznacza sąd jako organ władzy postanowieniem - art. 51 ust. 1 pkt 6 prawa upadłościowego. Zakres czynności pełnionych przez syndyka określa ustawa prawo upadłościowe. Syndyk obejmuje majątek zarządza nim, reprezentuje masę upadłości na zewnątrz i przeprowadza likwidację majątku masy. Syndyk obejmuje w zarząd cały majątek upadłego, który z mocy prawa traci nad nim zarząd, prawo korzystania i rozporządzania. Status syndyka można określić jako ustawowe zastępstwo upadłego lub wierzycieli albo upadłego i wierzycieli, bądź też mając na uwadze charakter pełnionego urzędu jest on określany jako organ sądu działający z mocy prawa i w swoim imieniu - art. 14 § 1 i art. 90 § 1 prawa upadłościowego. W obu tych przypadkach syndyk pozostaje jednak podmiotem, któremu powierzone zostało pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym. Wynagrodzenie syndyka nie jest należnością wynikającą z umowy cywilnoprawnej, ani nie jest wynagrodzeniem za pracę. Jego charakter zdeterminowany jest funkcją pełnioną przez syndyka w postępowaniu upadłościowym - funkcją procesową. Wynagrodzenie to ma charakter procesowy, a sąd może o nim orzekać jedynie w postępowaniu upadłościowym. Oznacza to, że nie jest możliwe dochodzenie wynagrodzenia poza postępowaniem upadłościowym (art. 164 prawa upadłościowego). Możliwe jest jednak pokrycie przez upadłego niezaspokojonej części wynagrodzenia w postępowaniu upadłościowym (art. 165 prawa upadłościowego). Ważne jest to, że to sąd określa wysokość wynagrodzenia, jednak nie pokrywa jego kosztów. Analizując kwestię odpowiedzialności syndyka za powierzone funkcje należy mieć na uwadze, że czynności syndyka dotyczące masy upadłości są dokonywane we własnym imieniu lecz na rachunek upadłego - art. 160 ust. 1 prawa upadłościowego. Konsekwencją tego jest to, że syndyk nie odpowiada za zobowiązania zaciągnięte w sprawach dotyczących masy upadłości - art. 160 ust. 2 prawa upadłościowego. Odpowiada za nie zawsze upadły - art. 372 prawa upadłościowego. Oznacza to, że ryzyko gospodarcze podejmowanych przez syndyka działań ponosi masa upadłości. Jest to istotne, bowiem pozwala na ustalenie, że działalność syndyka ma charakter samodzielny, nawet w sytuacjach, gdy syndyk konsultuje najważniejsze decyzje z sędzią komisarzem i radą wierzycieli. Odrębną kwestią jest odpowiedzialność syndyka za szkodę wyrządzoną nienależytym wykonywaniem swoich obowiązków. Z treści przepisu art. 160 ust. 3 prawo upadłościowe wynika, że za szkodę odpowiada syndyk. Reasumując pomiędzy syndykiem a sądem nie istnieje stosunek prawny, o którym mowaw przepisie art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że czynności syndyka nie wypełniają dyspozycji przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zastosowanie mają ogólne zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dyrektor Izby Skarbowej nie podziela zarzutu odwołania w przedmiocie naruszenia przepisu art. 14 a § 3 Ordynacji Podatkowej, poprzez przytoczenie interpretacji Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 r. nr PP10-812-1022/04/MR/3545. Interpretacja co do zakresui sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatkowej, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.Istota problemu w przedmiotowej sprawie dotyczy podatkowej kwalifikacji prawnej czynności syndyka, w sytuacji gdy umocowanie do wykonywania tych czynności wynikaz ustawy z dnia 28.02.2003 r. prawo upadłościowe w związku z wydanym przez Sąd postanowieniem. Oznacza to, że ustalenia dokonywane są co do faktu, określonego w ustawie prawo upadłościowe i co do zasady prawa określonej w ustawie o podatku od towarówi usług. Organ podatkowy dokonał tych ustaleń wskazując stosowne przepisy prawa. Z tych względów nie jest zasadny zarzut naruszenia przepisu art. 14 a § 3 Ordynacji Podatkowej. Należy mieć na uwadze również to, że Ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych przysługuje uprawnienie określone w przepisie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji Podatkowej.W celu jego realizacji dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wyjaśnienia z dnia 30.12.2004 r. nr PP10-812-1022/04/MR/3545 są właśnie wyjaśnieniami w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji Podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.