Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-479/12-2/IZ
z 14 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-479/12-2/IZ
Data
2012.08.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budowle
drogi
grunt zabudowany
pierwsze zasiedlenie
urządzenia reklamowe


Istota interpretacji
dotyczy opodatkowania gruntu zabudowanego drogą i billboardem



Wniosek ORD-IN 686 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 479) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14.05.2012 r. (data wpływu 21.05.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.05.2012 r., do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka P. (dalej: Spółka> jest spółką z siedzibą w Polsce, będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem własności Spółki jest nieruchomość wpisana do księgi wieczystej nr X, na której znajdują się wyodrębnione geodezyjnie działki:

  1. działka nr 12,
  2. działka nr 23/2,
  3. działka nr 23/3,
  4. działka nr 24,
  5. działka nr 18,
  6. działkanr22.

Powyższe nieruchomości zostały wniesione do Spółki aportem w zamian za jej udziały przez Gminę w 1997 r. Następnie nieruchomości były przedmiotem umowy dzierżawy zawartej 1 sierpnia 1997 r. przez Spółkę z Gminą, Po wypowiedzeniu wskazanej umowy zostały one przekazane Spółce protokołami zdawczo- odbiorczymi w sierpniu 1999 r. Następnie 31 sierpnia 1999 r. przejęte budynki i budowle wprowadzono do ewidencji księgowej Spółki. Wówczas do ewidencji wprowadzono m.in.:

  • 3 kamienice (budynki mieszkalne) posadowione na działce nr 24,
  • drogi znajdujące się na działkach nr 18, 22 i 24,
  • place znajdujące się na działce nr 22.

Dla terenu, na którym jest położona nieruchomość Spółki nie został opracowany plan zagospodarowania przestrzennego. Spółka nie posiada również indywidualnej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Podobnie nieznane są założenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Spółka planuje sprzedaż całej nieruchomości objętej jedną księgą wieczystą. Obecnie organy podatkowe stoją na stanowisku, zgodnie z którym wszystkie działki ewidencyjne należy traktować jako przedmiot odrębnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT, bez względu na objęcie ich jedną księgą wieczystą (np. interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 czerwca 2011 r. nr IPPP2/443-640/11-2/KAN, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 stycznia 2009 r. nr IBPP3/443-785/08/IK, z 28 listopada 2008 r. nr IBPP3/443-672/08/AB).Dlatego też Spółka przedstawi swoje stanowisko w zakresie opodatkowania każdej działki wyodrębnionej geodezyjnie.

W sprawie działek nr 23/2 i 23/3 toczy się obecnie postępowanie w sprawie zasiedzenia. Spółka nie wyklucza, że w momencie dostawy całej nieruchomości nie będzie posiadała prawa własności do wskazanych działek.Przedmiotem niniejszego wniosku jest dostawa działki nr 18.

Obszar działki wynosi 4.0741 ha. W wypisie z rejestru gruntów obszar ten został zaklasyfikowany jako drogi, tereny rekreacyjno-wypoczynkowe oraz grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi.

17 sierpnia 2011 r. Spółka zawarła z Miastem aneks nr 1 do umowy dzierżawy nr ../2010 z 23 września 2010 r. dotyczący części działki nr 18, gdzie prowadzone są obecnie prace budowlane związane z budową drugiej linii metra. Po zakończeniu realizacji budowy metra, część działki zajęta na naziemne elementy metra zostanie geodezyjnie wydzielona i zbyta na rzecz Miasta. W stosunku do części terenu zajętego pod tunel oraz podziemne elementy metra zostanie ustanowione odpłatne prawo użytkowania na rzecz Miasta. Zgodnie z decyzją Wojewody nr ..2011 z 19 sierpnia 2011 r. część działki (nr ewidencyjny 18/3) stała się własnością Województwa. Obecnie zostało wszczęte postępowanie o ustalenie wysokości odszkodowania za prawo własności wskazanej części nieruchomości.

Na pozostałej części działki nr 18 nie znajdują się żadne budynki. Część powierzchni jest przedmiotem umowy dzierżawy zawartej ze spółką z branży reklamowej. Na wydzierżawionej powierzchni znajdują się billboardy posadowione przez dzierżawcę. Billboardy stanowią konstrukcję osadzoną w betonowym fundamencie. Fundamenty sięgają ponad metr w głąb ziemi. Na części działki znajdują się również drogi.

Spółka rozważa obecnie dwa warianty:

  1. w momencie rozwiązania umowy dzierżawy Spółka zażąda usunięcia billboardów.
  2. billboardy pozostaną na przedmiotowej nieruchomości, a w momencie rozwiązania umowy dzierżawy Spółka rozliczy nakłady poniesione przez dzierżawcę.

W przypadku usunięcia billboardów, na działce pozostaną jedynie drogi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dostawa działki nr 18 niezależnie od klasyfikacji gruntów w wypisie z rejestru gruntów jako dróg, terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz gruntów pod wodami powierzchniowymi stojącymi, w sytuacji, gdy będą się na niej znajdować drogi będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a Spółka będzie miała prawo wybrać opcję opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT...
  2. Czy w sytuacji, gdy billboardy pozostaną na działce, a Spółka rozliczy z dzierżawcą nakłady przez niego poniesione, należy przyjąć, że dostawa billboardów wraz z gruntem, na którym są posadowione będzie dostawą w ramach pierwszego zasiedlenia, a zatem będzie opodatkowana podatkiem VAT na zasadach ogólnych, gdyż dla tej dostawy nie będzie mieć zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT... Czy wartość gruntu powinna zostać wówczas opodatkowania proporcjonalnie do wartości budowli (dróg i billboardów) znajdujących się na działce nr 18...

Zdaniem Spółki,

  1. Dostawa działki nr 18 niezależnie od klasyfikacji gruntów w wypisie z rejestru gruntów jako dróg, terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz gruntów pod wodami powierzchniowymi stojącymi, na której będą się znajdować drogi będzie stanowić dostawę budowli zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a Spółce będzie przysługiwać prawo do wyboru opcji opodatkowania przedmiotowej transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
  2. Dostawa billboardów wraz z gruntem będzie opodatkowana stawką podstawową VAT, gdyż zostanie ona dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a więc dla tej dostawy nie będzie mieć zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W przypadku gdy przedmiotem sprzedaży będzie działka, na której będą znajdować się zarówno drogi jak i billboardy, wartość gruntu powinna zostać opodatkowana VAT proporcjonalnie do wartości budowli, których dostawa będzie opodatkowana stawką podstawową VAT oraz budowli, których dostawa będzie z podatku zwolniona.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Przy czym przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22% (obecnie 23%). Natomiast w art. 43 ust. 1 ustawodawca wskazał katalog czynności, które zostały zwolnione z opodatkowania. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwolniona z opodatkowania jest dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

Z kolei definicja pierwszego zasiedlenia została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Zgodnie z nią przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Uwzględniając powyższe, by możliwe było uznanie, iż doszło do pierwszego zasiedlenia konieczne jest łączne spełnienie wszystkich warunków tj. budynek, budowla lub Ich część po ich wybudowaniu powinny:

  1. zostać oddane do użytkowania,
  2. pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi,
  3. oddanie do użytkowania powinno nastąpić w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (tj. dostawy towarów lub świadczenia usług).

Ustawa o VAT nie zawiera przy tym definicji ulepszenia. Odwołuje się natomiast do regulacji zawartych w ustawie z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowych od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. ). W art. 16g ust. 13 ustawy o PDOP wskazano, że środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania.

Według sądów administracyjnych przez ulepszenie należy rozumieć unowocześnienie środka trwałego. które podnosi jego wartość techniczną. użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych (np. NSA w wyroku z 14 stycznia 1998 r. sygn. SA/Sz 119/97, podobnie WSA z 28 kwietnia 2011 r. sygn. I SA/Gd 43/11). Stąd też wydatki, które mają na celu przywrócenie obiektu jedynie do stanu pierwotnego, należy uznać za remont, gdyż nie wpływają na podniesienie wartości użytkowej budynku.

W sytuacji zatem, gdy mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem lub od pierwszego zasiedlenia do dostawy towarów minął okres krótszy niż 2 lata wówczas co do zasady dostawa takiego budynku/budowli lub Ich części będzie podlegać opodatkowaniu.

Ad 1

W przypadku, gdy Spółka zażąda od dzierżawcy rozebrania billboardów wówczas na nieruchomości będą się znajdowały jedynie drogi. W ocenie Spółki, droga stanowi budowlę, a zatem opodatkowanie dostawy całej działki nr 18 powinno zostać dokonane według zasad właściwych dla dostawy dróg. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, gdy na danym gruncie jest posadowiony budynek lub budowla, to z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości tego gruntu.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji budynku czy budowli, W takiej sytuacji należy odnieść się do definicji zawartych w innych dziedzinach prawa, Na taki sposób interpretacji wskazuje także orzecznictwo sądowe: „jeżeli z treści przepisów podatkowych nie daje się wyprowadzić odmiennej definicji pojęcia prawnego, recypowanego z innego działu prawa, to może ono być wyjaśnione tylko w takim sensie, w jakim zostało użyte w przepisie źródłowym” (np. wyrok NSA z 10 lipca 2000 r. (sygn. FPS 3/00); podobnie wyrok NSA z 24 lutego 1995 r. (sygn. SA/Wr 1854/94), Dlatego też należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121 poz. 844 ze zm.) , które z kolei odwołują się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U z 2006 r. Nr 156 poz. 1118 ze zm. ,

Zgodnie z art. la ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach lokalnych budynkiem jest obiekt budowlanyw rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. la pkt 2 ustawy o podatkach lokalnych, budowla to obiekt budowlany, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane za budowlę uznaje się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe (droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna 1, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego), lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pleców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z powyższej definicji jednoznacznie wynika, że droga stanowi budowlę w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, Co więcej, jest to niewątpliwie budowla trwale związana z gruntem, Dostawa drogi nie będzie natomiast dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Jak Spółka wskazała we wniosku wszystkie budowle (w tym drogi) były w latach 1997-1999 przedmiotem umowy dzierżawy na rzecz Gminy. Od tego czasu minął okres 2 lat, a zatem przedmiotowa dostawa będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie Spółka będzie mogła wybrać opcję opodatkowania o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT tzn. (1) nabywca będzie również czynnym podatnikiem podatku VAT oraz (II) Spółka wraz z nabywcą złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ad 2.

Istnieje również możliwość, że na działce nr 18 będą się znajdowały również billboardy. Billboardy zostały posadowione przez dzierżawców. Niemniej jednak zgodnie z przepisami prawa cywilnego stanowią one własność właściciela nieruchomości, tj. Spółki. Na mocy bowiem art. 48 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane. Natomiast zgodnie z zasadą superficies solo cedit jeżeli obiekty są trwale związane z gruntem to stanowią własność właściciela gruntu. Stąd też po zakończeniu umowy dzierżawy Spółka może zażądać usunięcia blilboardów albo rozliczyć nakłady poniesione przez dzierżawcę (dzierżawca obciąży Spółkę kosztem wybudowania billboardów na podstawie faktury VAT za świadczenie usług opodatkowanych stawką podstawową VAT).

Przyjmując, że billboardy będą posadowione na gruncie w momencie dostawy należy rozważyć czy bilIboard może zostać uznany za budowlę. W ocenie Spółki, odpowiedź powinna być twierdząca. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 3 ustawy Prawo budowlane za budowlę uznaje się również wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe (np. billboard).

Ustawa nie wyjaśnia co należy rozumieć pod pojęciem trwałego związania z gruntem. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że nie chodzi w tej sytuacji o samą możliwość przeniesienia urządzenia reklamowego (np. wyrok WSA w Warszawie z 3 marca 2010 r., sygn. VII SA/Wa 82/10). Sądy zwracają bowiem uwagę, że urządzenie reklamowe będzie miało cechy pozwalające na uznanie go za trwale związane z gruntem jeżeli do posadowienia go w innym miejscu jest wymagane dostosowanie tego miejsca przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Natomiast w sytuacji, gdy urządzenie może zostać przeniesione w inne miejsce jedynie przy użyciu siły fizycznej, to nie ma przesłanek do uznania, że jest ono trwale związane z gruntem (wyrok NSA z 29 lipca 2010 r. sygn. II OSK 1233/09). Analogiczne stanowisko zostało także zaprezentowane przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 19987 w sprawie opodatkowania tablic reklamowych z 19 stycznia 2011 r.).

Billboardy posadowione obecnie na przedmiotowej działce są trwale związane z gruntem. Świadczy o tym ich konstrukcja tj. osadzenie ich na głębokich betonowych fundamentach. Dlatego też należy uznać, że billboardy posadowione na działce będą budowlą w rozumieniu Prawa budowlanego. Stąd też dostawa (budowli i gruntu, na którym jest posadowiona) powinna zostać dokonana według jednej stawki VAT właściwej dla dostawy tej budowli. Przy ustalaniu zasad opodatkowania kluczowe jest rozstrzygnięcie czy planowana przez Spółkę dostawa billboardów i gruntu znajdujących się na działce nr 22, zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Zdaniem Spółki do pierwszego zasiedlenia dojdzie dopiero w momencie sprzedaży billboardów. Nie zasadne byłoby bowiem przyjęcie, że billboardy zostaną zasiedlone w momencie rozliczenia nakładów poniesionych przez dzierżawców.

Powyższe potwierdzają również organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2009 r. nr ILPP2/443-1330/09-6/MN uznał, że do pierwszego zasiedlenia nie dojdzie w momencie rozliczenia pomiędzy stronami poniesionych nakładów, gdyż — jak wynika z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT — pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części. W tej sytuacji, czynnością podlegającą opodatkowaniu nie jest dostawa towarów (budynków, budowli lub ich części), ale świadczenie usług (rozliczenie nakładów).

W ocenie Spółki, dostawa billboardów zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia i będzie opodatkowana 23% VAT. Biorąc pod uwagę, że w momencie rozliczenia nakładów z dzierżawcą Spółce będzie przysługiwać prawo do oduczenia podatku VAT naliczonego to nie będzie ona mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków albo budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Grunt dzieli zatem byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. Uwzględniając fakt, że na działce nr 18 znajdować się będą budowle o różnym statusie podatkowym, konieczne będzie dokonanie podziału wartości gruntu, celem właściwego opodatkowania VAT transakcji. Zdaniem Wnioskodawcy najbardziej prawidłowy jest podział wartości gruntu w proporcji do wartości budowli tj. dróg i billboardów i zastosowanie do tych części zasad opodatkowania właściwych dla każdej z budowli (Takie stanowisko zaprezentował m.in. WSA w Gliwicach w wyroku z 8.07,2008 r. sygn. III SA/GL 1757/07 oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 16. 10.2007 r. nr ITPP1/443130/07/KM).

Podobne stanowisko jest prezentowane przez organy podatkowe i sądy administracyjne, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 października 2007 r. nr ITPP1/443-130/07/KM, wyroku WSA w Gliwicach z 8 lipca 2008 r. sygn. III SA/Gl 1757/07 oraz w wyroku NSA z 15 kwietnia 2010 r. sygn. I FSI 369/09.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W tym miejscu wskazać należy, iż możliwość zastosowania zwolnienia z podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie wyżej powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a uwarunkowana jest łącznym spełnieniem warunków w tym przepisie wymienionych.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat - art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

Dla określenia, czy dostawa budynku, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia z VAT istotne jest uwzględnienie definicji pierwszego zasiedlenia sformułowanej na potrzeby ustawy o VAT w jej art. 2 pkt 14.

W myśl tej właśnie definicji przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwsze zasiedlenie ma zatem obecnie miejsce w momencie oddania do używania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi:

  1. nowo wybudowanego budynku (budowli lub jego części) lub
  2. gruntownie odnowionego (nakłady na odnowienie to co najmniej 30% jego wartości początkowej) budynku (budowli lub jego części)

- w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (np. sprzedaż, najem, dzierżawa, leasing).

Pierwsze zasiedlenie zatem będzie miało miejsce np. wtedy, gdy podatnik wybuduje nowy obiekt budowlany, po czym dokona jego sprzedaży, najmu, dzierżawy czy leasingu. Jeżeli jednak po jego wybudowaniu nie dokona takiej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, a będzie go sam użytkował we własnej działalności to nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia. Zbywając go zatem po 5, 10, lub 15 latach eksploatacji, dokonuje dopiero jego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, co czyni tę czynność opodatkowaną (chyba, że przy jego budowie nie korzystał z odliczenia podatku i nie dokonywał nakładów ulepszających w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej budynku, a jeżeli takie poczynił, wykorzystywał ten budynek w stanie ulepszonym do działalności opodatkowanej co najmniej 5 lat - wówczas będzie to dostawa zwolniona od VAT).

Ustawa o VAT nie zawiera definicji budynku czy budowli,. Dlatego też należy odwołać się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U z 2006 r. Nr 156 poz. 1118 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane za budowlę uznaje się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe (droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna 1, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego), lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pleców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Natomiast przez obiekt liniowy, zgodnie z art. 3 pkt 3a ww. ustawy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Ze złożonego wniosku, że Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy działki nr 18. Obszar działki wynosi 4.0741 ha. W wypisie z rejestru gruntów obszar ten został zaklasyfikowany jako drogi, tereny rekreacyjno-wypoczynkowe oraz grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi.

17 sierpnia 2011 r. Spółka zawarła z Miastem aneks nr 1 do umowy dzierżawy nr 2/2010 z 23 września 2010 r. dotyczący części działki nr 18, gdzie prowadzone są obecnie prace budowlane związane z budową drugiej linii metra. Po zakończeniu realizacji budowy metra, część działki zajęta na naziemne elementy metra zostanie geodezyjnie wydzielona i zbyta na rzecz Miasta. W stosunku do części terenu zajętego pod tunel oraz podziemne elementy metra zostanie ustanowione odpłatne prawo użytkowania na rzecz Miasta. Zgodnie z decyzją Wojewody nr 7/2011 z 19 sierpnia 2011 r. część działki (nr ewidencyjny 18/3) stała się własnością Województwa. Obecnie zostało wszczęte postępowanie o ustalenie wysokości odszkodowania za prawo własności wskazanej części nieruchomości.

Na pozostałej części działki nr 18 nie znajdują się żadne budynki. Część powierzchni jest przedmiotem umowy dzierżawy zawartej ze spółką z branży reklamowej. Na wydzierżawionej powierzchni znajdują się billboardy posadowione przez dzierżawcę. Billboardy stanowią konstrukcję osadzoną w betonowym fundamencie. Fundamenty sięgają ponad metr w głąb ziemi. Na części działki znajdują się również drogi.

Spółka rozważa obecnie dwa warianty:

  1. w momencie rozwiązania umowy dzierżawy Spółka zażąda usunięcia billboardów.
  2. billboardy pozostaną na przedmiotowej nieruchomości, a w momencie rozwiązania umowy dzierżawy Spółka rozliczy nakłady poniesione przez dzierżawcę.

W przypadku usunięcia billboardów, na działce pozostaną jedynie drogi. Uwzględniając wyżej powołane przepisy w odniesieniu do wariantu 1 przedstawionego przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż dostawa działki nr 18, w przypadku gdy znajdować się na niej jedynie drogi, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika bowiem, że w budowle w postaci dróg były w latach 1997-1999 przedmiotem umowy dzierżawy. Zatem ich dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Z okoliczności sprawy wynika również, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowana dostawa upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, stosownie do którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

W świetle powyższego zbycie przez Spółkę gruntu - działki nr 18, na którym znajdują się budowle w postaci dróg również korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na mocy przepisu art. 43 ust. 10 ww. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, oraz
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 musi zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że ustawodawca przewidział dla podatników dokonujących dostawy budynków budowli lub ich części, które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy możliwość opodatkowania tych transakcji z zachowaniem warunków i form określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy.

Zatem w sytuacji, gdy kontrahent Wnioskodawcy będzie czynnym podatnikiem podatku i strony transakcji złożą przed dniem dokonania dostawy nieruchomości właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, zawierające dane określone w ust. 11 art. 43 ustawy, Strona może podstawie art. 43 ust. 10 ustawy zrezygnować ze zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy działki nr 18 na której znajdują się wyłącznie drogi.

Wnioskodawca wskazał również, iż część powierzchni działki nr 18 jest przedmiotem umowy dzierżawy zawartej ze spółką z branży reklamowej. Na wydzierżawionej powierzchni znajdują się billboardy posadowione przez dzierżawcę. Spółka rozważa możliwość, że billboardy pozostaną na przedmiotowej nieruchomości, a w momencie rozwiązania umowy dzierżawy Spółka rozliczy nakłady poniesione przez dzierżawcę. Zatem w momencie dostawy działki nr 18 będą znajdować się na niej drogi i billboard.

Uwzględniając zatem wyżej powołane przepisy praw podatkowego stwierdzić należy, iż dostawa billboardu dokonywana nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku na podstawie ar. 43 ust. 10 ustawy. Budowla w postaci billboardu nie była przedmiotem czynności opodatkowanych, gdyż przedmiotem umowy dzierżawy był wyłącznie grunt, a zatem jego dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Zatem niezbędne jest rozpatrzenie czy jego sprzedaż r może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 a ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, ze w momencie rozwiązania umowy dzierżawy Spółka rozliczy nakłady poniesione przez dzierżawcę., a zatem stwierdzić należy, iż Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do billboardu będącego przedmiotem dostawy. W związku z powyższym niespełnione są warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku dla dostawy billboardu wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Tym samym planowana sprzedaż billboardu podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23% zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy sprzedaż gruntu na którym został posadowiony billboard również podlegać będzie opodatkowaniu podstawową stawką podatku.

Z analizy art. 29 ust. 5 ustawy wynika, że grunt, na który znajdują się trwale z nim budynki i budowle budynki i budowle podlega opodatkowaniu stawką podatku właściwą dla tych budynków i budowli.

Zatem w sytuacji gdy na działce nr 18 będącej przedmiotem planowanej dostawy poza znajdującymi się na niej drogami znajdować się będzie budowla w postaci trwale związanego z gruntem billboardu (wariant II przedstawiony przez Wnioskodawcę), konieczne będzie dokonanie podziału wartości gruntu, celem właściwego opodatkowania VAT transakcji. Zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że najbardziej prawidłowy jest podział wartości gruntu w proporcji do wartości budowli tj. dróg i billboardów i zastosowanie do tych części zasad opodatkowania właściwych dla każdej z budowli.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj