Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PD-I/423/152/04
z 3 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-I/423/152/04
Data
2004.12.03
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
bankomat
Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT)
koszty uzyskania przychodów
stawka amortyzacyjna
środek trwały
Pytanie podatnika
Czy stosowana przez podatnika 14 % stawka amortyzacyjna dotycząca wskazanego środka trwałego (bankomatu) jest prawidłowa ?
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w ustosunkowaniu do pisma z dnia 5.11.2004 r. bez znaku (data wpływu 8.11.2004 r.), uzupełnionego pod względem wymogów formalnych oraz treści zadanego pytania w dniu 24.11.2004 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego, stwierdza, co następuje. Zapytanie Podatnika dotyczy kwestii czy stosowana przez podatnika 14 % stawka amortyzacyjna dotycząca wskazanego środka trwałego (bankomatu) jest prawidłowa. Zdaniem Podatnika bankomat winien być klasyfikowany w ugrupowaniu KŚT grupa 8 rodzaj 803 i stosowana być winna roczna stawka amortyzacyjna w wysokości 14 %. W załączeniu do złożonego zapytania Podatnik przedłożył opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi znak O1SK-5672/ŚT-42/02-9303/03 z dnia 5.01.2004 r., zgodnie z którą bankomat należy klasyfikować w grupowaniu KŚT grupa 6 rodzaj 669 „Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe". Podatnik nie zgadza się z ww. opinią. Jak stanowi art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, w porozumieniu z właściwymi naczelnymi organami administracji państwowej, opracowuje podstawowe do określenia przebiegu i opisu procesów gospodarczych i społecznych standardowe klasyfikacje i nomenklatury, wzajemne relacje między nimi oraz ich interpretacje. Ponadto z przepisów art. 25 ust. 1 pkt 6 oraz art. 25 ust. 2 ww. ustawy wynika, że interpretacja klasyfikacji statystycznych należy do zadań Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz urzędów statystycznych. Zasady uzyskiwania tych opinii określił Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikacie z dnia 5.11.2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym GUS Nr 12, poz. 87 ( zm. Dz. Urz. GUS z 2003 r. Nr 12, poz. 68). Z powyższego wynika, że w razie wątpliwości do opinii wydanej przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych należy zwrócić się do Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Stanowisko Podatnika jest zatem nieprawidłowe. Zauważyć jednak należy, że podatnicy przed rozpoczęciem amortyzacji poszczególnych środków trwałych mogą wybrać jedną z metod amortyzacji określonych w art. 16i - 16k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym podwyższać podane w wykazie stawki amortyzacyjne na zasadach określonych w art. 16i ust. 2 ww. ustawy, a także stosować metody amortyzacji określone w art. 16k ust. 1 i 4 tej ustawy, i wówczas roczne stawki wynikające z załącznika nr l do ustawy stanowią jedynie podstawę do ustalenia stawek w podwyższonej wysokości, a nawet w ogóle nie znajdują zastosowania (art. 16i ust. 4). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.