Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/443-12/05/MGD
z 18 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/443-12/05/MGD
Data
2005.03.18



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
faktura
fakturowanie
podpis elektroniczny


Pytanie podatnika
Pytanie zawarte w piśmie Podatnika dotyczy wątpliwości związanych z zasadami wystawiania oraz przekazywania faktur VAT dla abonentów sieci internetowej drogą elektroniczną - bez podpisów sprzedawcy i odbiorcy.


  • art. 14a § 1 i § 4, art. 216, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)
  • art. 106 ust. 1, art. 106 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971)

po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14 stycznia 2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 8 lutego 2005 r. (wpływ do tut. organu - 09.02.2005 r.), pismem z dnia 22.02.2005 r. (wpływ do tut. organu - 23.02.2005 r.) oraz pismem z dnia 10.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej generowania i wysyłania faktur drogą elektroniczną, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 14.01.2005 r.do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.Jedno z pytań zawartych w powyższym piśmie dotyczy wątpliwości związanych z zasadami wystawiania oraz przekazywania faktur VAT dla abonentów sieci internetowej drogą elektroniczną - bez podpisów sprzedawcy i odbiorcy.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:

Spółka cywilna "X" świadczy usługi dostępu do Internetu w sieci miejskiej. W związku z wprowadzeniem ulgi za dostęp do Internetu w 2005 r. w podatku dochodowym od osób fizycznych, u Podatnika powstał problem związany ze sposobem fakturowania usług dla ww. podmiotów.

Spółka zamierza udostępniać swoim abonentom (zarówno osobom fizycznym jak i firmom) możliwość wglądu w system elektronicznego rozliczania należności i wystawiania faktur celem sprawdzenia swoich płatności, danych, jak również przeglądania faktur. System ten, po zalogowaniu się, pozwoliłby na przegląd sald i płatności, a także wydruk faktur. Każdego 1-go dnia miesiąca system generowałby na koncie aboneneta fakturę, którą po zalogowaniu się do systemu abonent mógłby sobie wydrukować. Kopię powyższych faktur system archiwizowałby co miesiąc dla celów kontrolnych, dla celów księgowych drukowane byłoby z nich zestawienie zbiorcze (faktura zbiorcza).

Wydrukowane przez abonentów z systemu elektronicznego faktury nie będą posiadały pieczątki i podpisu wystawcy. Każdy z abonentów przy instalacji sieci podpisuje oświadczenie upoważniające Spółkę do wystawiania faktur VAT bez jego podpisu.

Wyrażając własne stanowisko w sprawie (zawarte w piśmie uzupełniającym z dnia 22.02.2005 r. oraz we wniosku pierwotnym) Spółka stwierdza, iż przedstawione w piśmie z dnia 14.01.2005 r. rozwiązania zostały przyjęte do stosowania w praktyce jako rozwiązania prawidłowe, tj. każdy abonent sieci internetowej ma wystawianą przez system rozliczeń fakturę indywidualną na swoim indywidualnym koncie - którą, po zalogowaniu do systemu, może w każdej chwili pobrać i wydrukować.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

  • art. 106 ust. 1, art. 106 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej w dalszej części "ustawą",
  • § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), zwanego w dalszej części "rozporządzeniem".

W art. 106 ust. 1 ustawy ustawodawca określił elementy, jakie winna zawierać faktura VAT, w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Ponadto w przepisach § 12 ust. 1 rozporządzenia, wydanego na podstawie upoważnienia zawartego w art. 106 ust. 8 ustawy Minister Finansów określił dane jakie powinna zawierać faktura. Zgodnie z powołanym przepisem faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazawy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
  2. numery identyfikacji podatkowej nabywcy i sprzedawcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11,
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "faktura VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym,
  4. nazwę towaru lub usługi,
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
  8. stawki podatku,
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegajcych opodatkowaniu,
  10. kwote podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu,
  11. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Powyższe oznacza, że obowiązujące od 1 maja przepisy w zakresie wystawiania faktur wskazują, iż faktura VAT nie musi zawierać ani podpisu wystawcy, ani podpisu odbiorcy faktury. Brak wymogu podpisywania faktur nie oznacza jednak, że podpisać jej nie można - oznacza jedynie, że przepisy prawa podatkowego tej kwestii nie regulują, pozostawiając decyzję stronom umowy. Faktura VAT może zawierać także inne, niewymagane przepisami informacje i dane, na co wskazuje użyty przez ustawodawcę w § 12 ust. 1 zwrot "co najmniej".

Należy jednak zauważyć, iż w przypadku Podatnika, faktury sprzedaży są wysyłane do poszczególnych abonentów drogą elektroniczną. Jednakże ani ustawa z dnia 11 marca 2004 r., ani rozporządzenia wykonawcze do ustawy, nie regulują sposobu wystawiania i wysyłania faktur drogą elektroniczną. Zgodnie z art. 106 ust. 10 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając:

  • konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;
  • potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozlicznia podatku;
  • konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;
  • stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.

Do dnia wydania niniejszego postanowienia rozporządzenie, o którym mowa w wyżej cytowanym przepisie, nie zostało wydane.

W świetle przytoczonych przepisów prawa, w związku z faktem braku unormowania w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług sposobu wystawiania i przekazywania faktur VAT drogą elektroniczną stanowisko zaprezentowane przez Spółkę w rozpatrywanym wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, iż podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez współwłaściciela Spółki we wniosku z dnia 14.01.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Interpretacja ta wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj