Interpretacja Urzędu Celnego w Gdańsku
322000-RPA-911-5/05/AW
z 15 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
322000-RPA-911-5/05/AW
Data
2005.04.15



Autor
Urząd Celny w Gdańsku


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
olej
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy zharmonizowane wyroby akcyzowe którymi są oleje podstawowe klasyfikowane do kodu CN 2710 1999 (PKWiU 23.20.18) mogą być przemieszczane, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, ze składu podatkowego Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT?


Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów klasyfikowanych jako zharmonizowane wyroby akcyzowe. Zharmonizowanym wyrobem akcyzowym, którego dotyczy nasze zapytanie, jest olej podstawowy klasyfikowany do kodu CN 2710 1999 (PKWiU 23.20.18). Wyrób ten jest dostarczany w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej do odbiorców w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej. W transakcjach mających za przedmiot sprzedaż w/w wyrobów pośredniczy spółka X z siedzibą w Warszawie. Przedmiotowe wyroby akcyzowe są przemieszczane bezpośrednio ze składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę do ich ostatecznych nabywców w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej. Spółka X będąca pośrednikiem w tych transakcjach nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane od Spółki, a następnie odsprzedaje je podmiotowi zagranicznemu. Spółka X występuje zatem jako podmiot pośredniczący przy wewnątrzwspólnotowej dostawie wyrobów akcyzowych.

Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dostarcza wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 1999. W transakcjach tych występuje podmiot, który pośredniczy w sprzedaży w/w wyrobów. Towar jest przemieszczany bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki do nabywców w państwach członkowskich.

W związku z faktem wykonywania przedmiotowej dostawy, Państwa zapytanie dotyczy możliwości przemieszczania w/w wyrobów ze składu podatkowego, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem dokumentu UDT.

Naczelnik Urzędu Celnego w Gdańsku wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) w pewnych przypadkach, określonych w ust. 1-3 przytoczonego przepisu prawa, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony.

Ustawodawca, działając na podstawie art. 26 ust. 4 w/w ustawy przewidział szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku, o którym mowa w ust. 1-3 tej ustawy.

Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849) uszczegółowił m.in. tryb stosowania przedmiotowej procedury oraz sposób jej dokumentowania, w także inne niż wymienione w art. 28 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wyżej wymienione rozporządzenie zostało zmienione przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004r. (Dz. U. Nr 181, poz. 1876) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 listopada 2004r. (Dz. U. Nr 248, poz. 2493).

Zgodnie z § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania „nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia (m.in. w odniesieniu do olejów oznaczonych kodem PKWiU 23.20.18 i CN 2710 1999, których Państwa zapytanie dotyczy), w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1”.

Z kolei z treści § 2a ust. 2 w/w rozporządzenia wynika, iż w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w ust. 1, produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, za wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2713, nie stosuje się ust. 1.

Wynika z powyższego, iż w przypadku określonym w § 2a ust. 2 w/w rozporządzenia stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy, tj. jeżeli:

  • wyroby akcyzowe zharmonizowane określone w załączniku do rozporządzenia (za wyjątkiem wyrobów o kodzie PKWiU 23.20.32 i CN 2713) są produkowane i przemieszczane na terytorium kraju,
  • stawka podatku akcyzowego na w/w wyroby jest różna od 0.

Przy czym powyższy przepis prawa, czyli zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy, odnosi się do wyrobów produkowanych i przemieszczanych w kraju (z wyłączeniem nabycia i dostawy wewnątrzwspólnotowej).

Natomiast § 2b ust. 3 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania przewiduje, iż dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 2a ust. 2 tego rozporządzenia (dla których stawka podatku akcyzowego jest inna niż 0, oraz za wyjątkiem wyrobów o kodzie PKWiU 23.20.32 i CN 2713), odbywa się z zastosowaniem uproszczonego dokumentu handlowego. Ustawodawca nie wskazał jednak w tym miejscu, czy chodzi o procedurę, gdy akcyza jest zapłacona na terytorium kraju, czy jest zawieszona.

Nie można jednak zgodzić się z uzasadnieniem podatnika, iż fakt umieszczenia przepisu § 2b ust. 3 w/w rozporządzenia w rozdziale o tytule „Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej” przesądza o tym, iż przedmiotowy przepis mówi o zastosowaniu dokumentu UDT, ale w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Można mówić, iż wprowadzenie w rozporządzeniu z dnia 11 sierpnia 2004r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, treści: dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, odbywa się z zastosowaniem dokumentu UDT, świadczy o pewnym wyjątku od stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów określonych w załączniku do tego rozporządzenia oraz o których mowa w § 2a ust. 2.

Analizując przepisy prawa podatkowego zawarte w ustawie o podatku akcyzowym oraz aktach wykonawczych do niej ustawodawca nie zastosował nigdzie konstrukcji zaproponowanej w Państwa wniosku - dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem dokumentu UDT. Procedura zawieszenia poboru akcyzy jest wykonywana zawsze z wykorzystaniem dokumentu ADT, natomiast przemieszczanie wyrobów z zapłaconą akcyzą – przy wykorzystaniu dokumentu UDT:

  • Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest m.in. dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego,
  • Zgodnie z § 1 pkt 1 oraz § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. nr 81, poz. 744 z późn. zm.) określa się wzór formularza administracyjnego dokumentu towarzyszącego stosowanego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (załącznik nr 1 w/w rozporządzenia),
  • Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,
  • Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym dostawa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego,
  • Zgodnie z § 1 ust. 2 oraz § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określa się wzór formularza uproszczonego dokumentu towarzyszącego stosowanego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą (załącznik nr 2 w/w rozporządzenia),

Ponadto, w przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, procedura ta musi mieć zakończenie. W przypadku zawieszenia poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zakończeniem procedury jest m.in., zgodnie z art. 28 ustawy o podatku akcyzowym, zwrot dokumentu ADT z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez nabywcę.

Nie można mówić o dostawie wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem dokumentu UDT. Wyroby akcyzowe zharmonizowane oznaczone kodem CN 2710 1999 mają być przemieszczane w dostawie wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem dokumentu UDT, ale z zapłaconą akcyzą.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dniu wydania niniejszego postanowienia.Jednocześnie informuję, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj