Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zgierzu
I-2/415-22/05/DP
z 6 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I-2/415-22/05/DP
Data
2005.06.06



Autor
Urząd Skarbowy w Zgierzu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
płatnik
stosunek pracy
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy w związku z wypłatą dla byłych pracowników zaległych kwot odprawy emerytalnej oraz zaległych za lata ubiegłe tzw. "13", przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu ?


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiatowy Zespół Opieki Zdrowotnej (płatnik), w dniu 00.00.2004 rozwiązał stosunek pracy z pracownicą -X-,zamieszkałą w X, w związku z jej przejściem na emeryturę. Należna w/w pracownicy odprawa emerytalna na mocy ugody pozasądowej zawartej pomiędzy pracownikiem a pracodawcą wypłacana jest w 4 miesięcznych ratach w lutym, marcu, kwietniu, maju 2005 r. Wypłacając odprawę emerytalną 3 ratach: w lutym, marcu i kwietniu 2005r. płatnik nie zastosował odliczenia kosztów uzyskania przychodu, gdyż, zdaniem płatnika, w tym przypadku nie są ponoszone przez podatnika koszty w celu osiągnięcia przychodu. Ponadto płatnik - Powiatowy Zespół Opieki Zdrowotnej wypłaca byłym pracownikom na mocy postanowień Sądu, a także ugód pozasądowych zawartych pomiędzy pracownikami a pracodawcą, zaległe za lata ubiegłe dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. "trzynastki". Wynagrodzenie wypłacane jest stosownie do zawartych ugód w kilku ratach miesięcznych w roku 2005. W dokonanych wypłatach ratalnych w lutym, marcu i kwietniu 2005r. płatnik także nie zastosował odliczenia kosztów uzyskania przychodów, gdyż zdaniem płatnika, w tym przypadku nie są ponoszone przez podatnika koszty przy uzyskaniu przychodu z tego źródła.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej sie produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Stosownie do definicji zawartej w art. 12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.Za pracownika w rozumieniu wyżej powołanej ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4). O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy (i innych stosunków) decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy też inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Odprawa emerytalna jest instytucją prawa pracy i przysługuje pracownikowi odchodzącemu na emeryturę. Wobec tego jest to świadczenie, które przysługuje pracownikowi, a podstawą tego świadczenia jest wyłącznie stosunek pracy. Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. "trzynastkę" może otrzymać wyłącznie pracownik, jest to więc również przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłacane byłym pracownikom zaległe za lata ubiegłe w/w świadczenia są zatem przychodem ze stosunku pracy, mimo, że zostały wypłacone po ustaniu tego stosunku.

Na podstawie art. 9 ust. 1 i ust. 2 w/w ustawy dochód ze stosunku pracy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym; dochodem podlegającym opodatkowaniu jest przychód ze stosunku pracy pomniejszony m.in. o koszty uzyskania tego przychodu. Stosownie do przepisu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od osób, które uzyskują przychody ze stosunku pracy, zakład pracy jako płatnik ma obowiązek obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Przy obliczaniu miesięcznej zaliczki na podatek od wypłaconych kwot zakład pracy powinien uwzględnić koszty uzyskania przychodu o których mowa w art. 22 ust. 2 w/w ustawy. Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 roku, koszty uzyskania przychodu z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z jednego zakładu pracy - wynoszą 102,25 zł miesięcznie, a za cały rok podatkowy nie więcej niż 1.227,00 zł. W myśl przepisu art. 22 ust. 2 pkt 3, jeżeli miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie otrzymuje dodatku za rozłąkę - koszty uzyskania przychodów, o których mowa wyżej, wynoszą miesięcznie 127,82 zł, a za cały rok podatkowy łącznie nie wiecej niż 1.533,84 zł.

Jeżeli zatem w/w świadczenia pieniężne tzn. zaległe kwoty odprawy emerytalnej i zaległe za lata ubiegłe dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. "trzynastki", jako przychody ze stosunku pracy zostały wypłacone w 2005 roku, przy obliczaniu miesięcznej zaliczki na podatek od wypłaconych kwot zakład pracy jako płatnik powinien uwzględnić koszty uzyskania przychodu, obowiązujące w momencie dokonywania wypłaty lub pozostawienia pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji podatnika.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony w wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu nie potwierdza stanowiska w sprawie i uznaje je za nieprawidłowe równocześnie informując, że płatnik - Powiatowy Zespół Opieki Zdrowotnej, do w/w przychodów powinien zastosować koszty uzyskania przychodów w wysokości obowiązującej w roku 2005, określonej przez przepisy art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj