Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Krakowie
PD/415-14/05
z 5 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-14/05
Data
2005.04.05



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dochód z najmu
informacja handlowa
koszty uzyskania przychodów
najem
promocja
reklama publiczna


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na wytworzenie i kolportaż gazetki reklamowej należy zaliczyć do kosztów reklamy objętej limitem 0,25% przychodów lud do kosztów reklamy publicznej, czy też, wydatki te należy zaliczyć do "zwykłych" kosztów wykonania usługi, mając na względzie fakt, iż koszty te są w dużej części refakturowane najemcom?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U Nr 8 z 2005 r. poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 4 marca 2005 roku, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych, w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wytworzenie i kolportaż gazetki reklamowej, stwierdza iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

XXX w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje przychody z tytułu wynajmu powierzchni handlowych, Centrum Handlowego "YYY" oraz usług reklamowych. W celu zachęcenia klientów do odwiedzenia YYY i dokonania zakupów, firma XXX ponosi wydatki związane z wydrukowaniem i kolportażem gazetki reklamowej, która zawiera moduły reklamowe firm najmujących powierzchnie handlowe. Ponadto gazetka ta zawiera takie informacje jak: logo firmy, mapka wraz z trasą dojazdu, informacje o organizowanych konkursach, imprezach.

Podatnik w dniu 4 marca 2005 roku złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie, czy wydatki poniesione na wytworzenie i kolportaż gazetki reklamowej należy zaliczyć do kosztów reklamy objętej limitem 0,25% przychodów, lub do kosztów reklamy publicznej, czy też wydatki te należy zaliczyć do "zwykłych" kosztów wykonania usługi, mając na względzie fakt, iż te koszty są w dużej części refakturowane najemcom.
Podatnik stoi na stanowisku, że wydatki związane z wydrukowaniem i kolportażem gazetki nie są reklamą firmy XXX i nie należy ich traktować jako koszty reklamy publicznej czy też reklamy objętej limitem 0,25% przychodów lecz są to koszty poniesione w celu wykonania odpłatnej usługi, mając na względzie fakt, iż są one w dużej części refakturowane najemcom.

Tutejszy organ podatkowy po wnikliwym zapoznaniu się z całością zebranego materiału zważył co następuje:
stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Według ustalonego w orzecznictwie sądowym oraz doktrynie poglądu przepisy te oznaczają, iż możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od istnienia bezpośredniego lub pośredniego związku przyczynowo skutkowego między danym wydatkiem a uzyskanym przychodem, pod warunkiem właściwego udokumentowania tego wydatku. Przepisy te stanowią, że aby uznać dany wydatek za koszt podatkowy, musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz nie może to być koszt wymieniony w katalogu negatywnym tj. ustawowym wykazie kosztów nie uznawanych za koszt podatkowy.
Stosownie do art 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Załączony przez spółkę materiał (gazetka reklamowa) zawiera moduły reklamowe firm najmujących powierzchnie handlowe.
Firma XXX poprzez gazetkę reklamuje nie siebie samą, lecz firmy, które najmują lokale użytkowe na terenie YYY. Wobec tego, w sytuacji gdy spółka uzyskuje przychody z usług reklamowych, nie będą miały zastosowania przepisy art. 16. ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem stanowisko zawarte we wniosku uznaje się za prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przestawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Kraków, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
Na pytanie Państwa w zakresie podatku od towarów i usług odpowiedź będzie udzielone w odrębnym postanowieniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj