Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sanoku
US-PP/443/42/05
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-PP/443/42/05
Data
2005.06.20



Autor
Urząd Skarbowy w Sanoku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
kanalizacja
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy możliwości odliczenia podatku VAT w przypadku braku związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi jak i możliwości zwrotu podatku na podstawie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), dotyczących realizacji inwestycji finansowanej ze środków Unii Europejskiej.


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 ze zm.) oraz § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Gminy z dnia 13.06.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 14.06.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w związku z brakiem związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi jak również nie może skorzystać z możliwości zwrotu podatku na podstawie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w związku z realizacją inwestycji: "Budowa sieci wodociągowej" finansowanej ze środków Unii Europejskiej na podstawie umowy zawartej z ARiMR w dniu 26.06.2004 r. postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W dniu 14.06.2004 r. Gmina zwróciła się z zapytaniem w sprawie udzielenia odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. w związku z zawarciem umowy z dnia 26.06.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach programu SAPARD. Przedstawiając stan faktyczny Gmina podaje, iż: w ramach realizacji zadań własnych podjęła działania dotyczące inwestycji pn. "Budowa sieci wodociągowej". W dniu 26.06.2004 r. Gmina zawarła z Agencją restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę o współfinansowanie inwestycji środkami Unii Europejskiej w ramach programu SAPARD - działanie 3; Rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich, schemat; Zaopatrzenie gospodarstw wiejskich w wodę wraz z uzdatnianiem. Po zrealizowaniu inwestycji budowy sieci wodociągowej, Gmina przekaże tę sieć nieodpłatnie w administrowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej w Zarszynie i nie będzie jej wykorzystywała do czynności podlegających opodatkowaniu. Naliczony podatek VAT wykazany w fakturach za wykonanie sieci wodociągowej zaliczony został do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją z programu SAPARD. Wobec tego gmina wnosi o potwierdzenie, iż zgodnie z wykładnią Ministra Finansów (pismo znak: BC2/033/JO/304/04 nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób w tym systemie VAT i poza nim. Gmina uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Gmina jest podatnikiem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych i nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego. Gmina nie może również skorzystać z § 27a cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT, gdyż umowy z ARiMR zostały zawarte w miesiącu czerwcu 2004 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cytowanej ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 13.06.2005 r. a otrzymanym w dniu 14.06.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Gminę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przedstawiona zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną - podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych. Natomiast w przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych lub prawnych. W takich przypadkach również nie ma podstaw do zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny opisany przez Gminę, zgodnie, z którym Gmina realizując opisaną inwestycję "Budowa sieci wodociągowej", która to inwestycja zostanie przekazana nieodpłatnie w administrowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i korzystanie z tej inwestycji jak oświadcza Gmina nie będzie stanowić dla niej źródła czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tut. organ podatkowy poddał ocenie stan faktyczny pod kątem czy podatek naliczony będzie podlegał odliczeniu. Dokonano również analizy stanu faktycznego przedstawionego w świetle § 27a cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb zwrotu tego podatku. Zgodnie z przepisem cytowanego rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podmiotom, które zawarły umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przed dniem 01.05.2004 r. Z przedstawionej w zapytaniu informacji wynika, iż Gmina umowy z Agencją Restrukturyzacji podpisała w 26.06.2004 r. wobec czego nie przysługuje jej również prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku na podstawie powołanego przepisu. Ponadto przeanalizowano również możliwość zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów w świetle ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednostki samorządu terytorialnego (Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego), są zwolnione od podatku wobec czego nie mają możliwości do zaliczenia nie odliczonego podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodów. W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Gminy, iż nie ma ona możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT dotyczącego wymienionej w zapytaniu inwestycji na podstawie przepisów określonych w cyt. ustawie z dnia 11.03.2004 r., gdyż jak podkreślił podatnik przedmiotowa inwestycja będzie nieodpłatne przekazana w administrowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i nie będzie wykorzystywana przez gminę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz nie ma możliwości zwrotu na podstawie cyt. § 27a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. jak również nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów w świetle przepisów cyt. ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jego dotyczących.

Zgodnie z art. 14b § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cytowanej ustawy Ordynacji podatkowej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienia zgodnie z art. 222 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt.1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w/g. stawki; 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od załącznika do zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj