Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kartuzach
PP/443-P 14/05/JK
z 25 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-P 14/05/JK
Data
2005.04.25



Autor
Urząd Skarbowy w Kartuzach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
korekta podatku
obrót
rozliczenie dotacji


Pytanie podatnika
Czy przy wyliczeniu proporcji (struktury) dotyczącej korekty podatku naliczonego za 2004 r. bierze się pod uwagę całość dotacji otrzymanej na działalność kulturalną oraz czy Jednostka w ogóle winna uwzględniać taką dotację?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając w oparciu o przepisy:

  • art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.)

po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.02.2005 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 25.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego poprzez wskazanie, czy przy wyliczeniu proporcji (struktury) dotyczącej korekty podatku naliczonego za 2004 r. bierze się pod uwagę całość dotacji otrzymanej na działalność kulturalną oraz czy jednostka w ogóle winna uwzględniać taką dotację

stwierdza

że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 25.02.2005 r. ........ złożyło w tut. Organie podatkowym wniosek w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że Podatnik prowadzi działalność kulturalną określoną w Statucie Jednostki, polegającą na organizowaniu kół zainteresowań dla dzieci i młodzieży między innymi – chór, koło teatralne, koło plastyczne, szachowe, muzyczne, recytatorskie, kaszubskie, itp. Dodatkowo zajmuje się również organizacją dużych imprez plenerowych, takich jak Truskawkobranie i Jarmark Kaszubski. Na powyższa działalność oraz wynagrodzenie pracowników otrzymuje dotacje z Urzędu Gminy i Starostwa Powiatowego, które są określone w budżetach tych jednostek. Ponadto Podatnik prowadzi działalność usługową polegającą na wynajmowaniu sal, dzierżawie powierzchni przeznaczonej na cele handlowe oraz reklamie firm na imprezach plenerowych, za którą wystawia faktury VAT. W okresie od 01.01.2004 r. do 31.12.2004 r. Jednostka nie otrzymała dotacji przedmiotowych na określony cel, tylko dotację ogólna na funkcjonowanie jednostki kulturalnej. Dodatkowo Podatnik dodaje, iż świadczył usługi opodatkowane, jak i zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi rozliczenia dotacji, Podatnik wystąpił do tut. Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego poprzez wskazanie, czy przy wyliczeniu proporcji (struktury) dotyczącej korekty podatku naliczonego za 2004 r. bierze się pod uwagę całość dotacji otrzymanej na działalność kulturalną oraz czy Jednostka w ogóle winna uwzględniać taką dotację

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, przy wyliczaniu proporcji należy brać pod uwagę tylko dotacje przedmiotowe, które są związane z określoną usługą lub zakupem towaru.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Istotne dla określenia czy dane dotacje podlegają, czy też nie, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, są szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zatem w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usługi – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi (dotacja przedmiotowa). Natomiast w sytuacji, gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności określonych instytucji (np. instytucji kultury), nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną imprezą kulturalną i ilością tych imprez. Tym samym otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie w art. 90 ust. 1 w/cyt. ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca określił, jak należy dokonywać rozliczenia podatku naliczonego od czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zatem w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Przy czym jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 w/cyt. ustawy, proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję – zgodnie z art. 90 ust. 4 w/cyt. ustawy – określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Jednocześnie stosownie do zapisu ust. 10 art. 90 tej ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98 % - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2 % - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż co do zasady podatnikowi przysługuje prawo pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dostawą towarów i świadczeniem usług opodatkowanych. Dopiero, gdy nabywane przez podatnika towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu, przy czym brak jest możliwości wyodrębnienia całości lub części kwoty podatku naliczonego związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, należy odliczać podatek naliczony według proporcji obliczonej na podstawie w/cyt. art. 90.

Jednocześnie odnosząc się do wskazanej przez Podatnika kwestii uwzględniania takiej dotacji, tut. Organ podatkowy informuje, iż na mocy art. 90 ust. 7 w/cyt. ustawy, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Oznacza to, iż dotacje, które nie są bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi, będą wpływały na proporcję potrzebną do wyliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającą odliczeniu. Podatnik bowiem, wyliczając proporcje dla potrzeb korekty podatku naliczonego, powinien uwzględnić pozostałe dotacje nie będące obrotem jako dotacje równoznaczne z czynnościami niedającymi prawa do odliczenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności stanu faktycznego sprawy w zestawieniu z przepisami podatkowymi stwierdzić należy, iż kwota otrzymanych przez Podatnika dotacji przeznaczonych na działalność kulturalną instytucji nie stanowi obrotu w rozumieniu w/cyt. art. 29 ust. 1, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże na podstawie art. 90 ust. 7 w/cyt. ustawy, kwotę tę zalicza się do czynności, w stosunku do których Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zatem wpływa ona na proporcję potrzebną do wyliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu – na zasadach określonych powyżej.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj