Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PD/423-52/05/34560
z 15 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-52/05/34560
Data
2005.06.15



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
informacja
jednostka samorządu terytorialnego
termin ustawowy
zakład


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy obowiązku składania informacji CIT-ST. Spółka zwraca się z zapytaniem czy powinna złożyć skorygowane deklaracje miesięczne CIT-2 poprzez dołaczenie informacji CIT-ST za 2003 i 2004 r., czy też wystarczy gdy skoryguje tylko roczne zeznania CIT-8 za 2003 i 2004 r.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko ......... Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 13.04.2005 r. (wpływ do tut. organu podatkowego 20.04.2005 r.) o udzielnie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej terminu składania informacji CIT-ST do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.04.2005 r. do Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek z dnia 13.04.2005 r., bez znaku o udzielnie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika; płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę wynika, iż Spółka posiada Oddział w Krakowie zgłoszony na druku NIP-2 w dniu 14.07.2003 r. W umowie pomiędzy Spółką a pracownikami miejsce wykonywania pracy oznaczone jest w Krakowie. Do końca roku 2004 Spółka była obowiązana składać deklaracje miesięczne CIT-2, a od 01.01.2005 wybrała uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.
Spółka zwraca się z zapytaniem czy powinna złożyć skorygowane deklaracje miesięczne CIT-2 poprzez dołączenie informacji CIT-ST za 2003 i 2004 r. czy też wystarczy gdy skoryguje tylko roczne zeznania CIT-8 za 2003 i 2004 r.
Na tle ww. stanu faktycznego Jednostka formułuje stanowisko, że informacje CIT-ST należy złożyć tylko do zeznań rocznych CIT-8 za 2003 i 2004 rok.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy stwierdza, iż zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. podatnicy posiadający wyodrębnione organizacyjnie zakłady (oddziały) położone na terenie innych gmin niż gmina, na terenie której podatnicy mają swoją siedzibę, są obowiązani załączyć do deklaracji oraz zeznania o wysokości dochodu (poniesionej straty) informacje o wysokości należnych gminom i województwom udziałów w podatku dochodowym ustalonych zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 ze zm.) jeżeli osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej posiada wyodrębnione organizacyjnie zakłady (oddziały) położone na terenie innej niż gmina właściwa dla siedziby podatnika, wówczas dochody o których mowa w art. 3 pkt 3 lit. b (tj. z wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej), są przekazywane do budżetów tych gmin, na których terenie położone są te zakłady (oddziały), proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Minister Finansów w Rozporządzeniu z 24 września 1996 r. w sprawie szczególnych zasad i trybu rozliczeń wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej (Dz. U. Nr 117, poz. 559 z późn. zm.) określił zasady rozliczenia wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych.
Z dniem 01.01.2004 r. art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zmienił brzmienie i stosownie do jego zapisu podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby, są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych w przypadku dokonywania tych wpłat w uproszczonej formie lub załączać do deklaracji oraz zeznania w wysokości dochodu (poniesionej straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych.
Równocześnie z dniem 01.01.2004 r. weszła w życie (za wyjątkiem artykułów wymienionych w art. 102) ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966). Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 tejże ustawy jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem ust. 2.
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 224, poz. 2228) określono tryb rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego oraz wzór i terminy składania informacji.
Zgodnie z § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia informacja podatnika jest przekazywana naczelnikowi urzędu skarbowego:
1) łącznie z deklaracją albo w terminie wpłaty zaliczki na podatek w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji, za pierwszy miesiąc roku podatkowego;
2) każdorazowo, łącznie z deklaracją albo w terminie wpłaty zaliczki na podatek w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji, jeżeli w trakcie roku podatkowego wystąpią zmiany stanu zatrudnienia, wpływające na zmianę procentowego udziału liczby zatrudnionych w zakładach (oddziałach) położonych na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego, w liczbie zatrudnionych ogółem;
3) łącznie z rocznym zeznaniem podatkowym, za ostatni miesiąc roku podatkowego.

W świetle powyższych uregulowań, Spółka zobowiązana jest do złożenia zaległych informacji o wysokości należnych gminom i województwom udziałów w podatku dochodowym za 2003 r. oraz za 2004 r. jako załączniki do deklaracji oraz zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj