Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/33/05/AMM
z 25 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/33/05/AMM
Data
2005.04.25



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
forma zapłaty
kasa rejestrująca
sprzedaż wysyłkowa
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Kiedy występuje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy fiskalnej ?


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy fiskalnej - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wynika, iż Spółka, oprócz usług marketingowych świadczonych na rzecz firm, cyt.: "od niedawna" (tj. od listopada 2003 r.) wykonuje również sprzedaż wysyłkową na terenie kraju. Odbiorcami towarów w ramach sprzedaży wysyłkowej są firmy oraz osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dostawa towarów w systemie wysyłkowym odbywa się tylko przesyłkami kurierskimi. Forma zapłaty wynika z zamówienia złożonego przez klienta. W większości przypadków jest to zapłata "za pobraniem" - czyli zapłata uiszczana przez klienta pracownikowi firmy kurierskiej w momencie odbioru towaru od kuriera. Następnie firma kurierska przekazuje pobrane kwoty bezpośrednio przelewem na konto Spółki albo następuje rozliczenie przez kompensatę wzajemnych należności (tj. kwoty pobrane przez firmę kurierską od klientów - należne Spółce - są kompensowane ze zobowiązaniami Spółki wobec firmy kurierskiej za wykonane usługi kurierskie), na którą to okoliczność strony podpisują dokument-kompensata.

Do każdej wysyłki towarów Spółka wystawia fakturę VAT zawierającą oprócz kwot m.in. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres odbiorcy towaru, a także formę zapłaty. Faktury wysyłane są do klienta w paczce razem z towarem. Klient odbierając towar i przekazując pieniądze odbiera jednocześnie fakturę. Kopia takiej faktury jest dla Spółki potwierdzeniem zapłaty "za pobraniem", a w rozrachunkach z firmą kurierską potwierdzeniem takim są wyciągi bankowe albo w/w dokumenty kompensaty. Z wyciągu bankowego wynika zbiorcza kwota przelewu pochodząca z większej ilości wysyłek. Do każdego wyciągu Spółka otrzymuje w odrębnym dokumencie zestawienie numerów paczek wysyłkowych, według których Spółka w systemie komputerowym identyfikuje dane odbiorcy (nazwę i adres). Dokumenty kompensata również zawierają zestawienie numerów paczek, według których Spółka identyfikuje dane nabywcy.

Spółka prowadzi ewidencję wpłat od firmy kurierskiej zawierającą numery faktur, numery paczek, kwoty zapłat, daty wpływu zapłat na konto Spółki, rodzaj dowodu zapłaty (wyciąg/kompensata), daty kompensat, dane odbiorców (imię i nazwisko/nazwę i adres).

Oprócz zapłat "za pobraniem" co miesiąc zdarza się kilka zapłat kartą bankową. Łączna wartość sprzedaży wysyłkowej, za którą zapłaty dokonywane są kartą bankową nie przekracza w ciągu roku 40 000 złotych.

W 2003 r. obrót Spółki z tytułu sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył 40 000 złotych. Łączna wartość sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2004 r. przekroczyła u Podatnika kwotę 40 000 złotych. Mimo to Spółka przed 01.01.2005 r. nie rozpoczęła ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy fiskalnej. Spółka uważa, iż nie musi ewidencjonować obrotów i kwot podatku należnego ze sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy fiskalnej, ponieważ dostawa towarów w systemie wysyłkowym odbywa się przesyłkami kurierskimi, a zapłata następuje na rachunek bankowy Spółki. Ponadto Spółka prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłat od firmy kurierskiej (kompensat i przelewów), uwzględniającą dane osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, na rzecz której dokonano wysyłki towarów i z dowodów tych wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Zapłaty za sprzedaż wysyłkową gotówką do kasy nie występują, a zapłaty kartami bankowymi nie przekraczają w ciągu roku kwoty 40 000 złotych, również w 2004 r. Z tego powodu Spółka uważa, że nie ma jeszcze obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza co, następuje:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 3 cyt. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zwolnienia te podlegają regulacji przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.), obowiązującego do dnia 31.12.2004 r. oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706), obowiązującego od dnia 01.01.2005 r.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971, ze zm.), do dnia 31.12.2004 r. zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących byli podatnicy, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 złotych i którzy nie byli wcześniej objęci obowiązkiem ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traciło moc po upływie 2 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 złotych, z działalności, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (§ 3 ust. 7 cyt. rozporządzenia z dnia 23.12.2002 r.). W art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym była mowa o sprzedaży i świadczeniu usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym stanowił więc odpowiednik art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie § 2 ust. 1 cyt. rozporządzenia z dnia 23.12.2002 r., od obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31.12.2004 r. zwolnione były czynności wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W pozycji 49 załącznika nr 1 wymieniono sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za którą zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Zwolnienie to nie dotyczyło podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tej sprzedaży przed dniem 01.01.2003 r. Korzystanie ze zwolnienia w zakresie sprzedaży wysyłkowej możliwe było tylko dla podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania, prowadzili szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego, na rzecz której dokonano wysyłki.

Odpowiednikiem powyższych uregulowań są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r., do dnia 31.12.2005 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 złotych i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 7. Powołany § 3 ust. 7 stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu 2005 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 złotych, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl § 2 pkt 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.12.2005 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, przy czym w załączniku pod pozycją 42 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za którą to czynność zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła. Powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tej sprzedaży towarów przed dniem 01.01.2005 r. Ponadto, w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego, na rzecz której dokonano wysyłki towarów.

W związku z brzmieniem powyższych przepisów należy stwierdzić, iż Podatnik ma obowiązek ewidencjonować przy wykorzystaniu kas fiskalnych sprzedaż wysyłkową wykonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych - w sytuacji, gdy zapłata następuje kartą bankową. Nie ma tu znaczenia fakt, iż roczna wartość sprzedaży wysyłkowej z zapłatą kartą bankową nie przekracza 40 000 złotych, gdyż przewidziany w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących limit warunkujący możliwość zastosowania zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących odnosi się do całości obrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - a więc całego obrotu Podatnika z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, a nie tylko sprzedaży wysyłkowej z zapłatą kartą bankową. Zwolnienie podmiotowe przewidziane w § 3 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia w ogóle nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym opisanym we wniosku, gdyż łączna wartość sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2004 r. przekroczyła u Podatnika kwotę 40 000 złotych. Obowiązek ewidencjonowania tego rodzaju sprzedaży wysyłkowej powstał u Podatnika już z chwilą utraty prawa do zwolnienia podmiotowego przewidzianego w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002 r. w sprawie kas rejestrujących, a więc, zgodnie z treścią § 3 ust. 7 cyt. rozporządzenia z dnia 23.12.2002 r., z upływem 2 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego (2004) przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 złotych z tytułu całej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.

Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy wykorzystaniu kas rejestrujących występuje też w przypadku wykonywania sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych - w sytuacjach, gdy należności za tą sprzedaż nie wpływają na rachunek bankowy Podatnika, lecz są objęte kompensatą należności. Kompensata nie jest bowiem formą zapłaty uprawniającą Podatnika do zastosowania zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002 r. w związku z poz. 29 załącznika do rozporządzenia oraz w § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w związku z poz. 42 załącznika do rozporządzenia. Trzeba w tym miejscu podkreślić, iż obowiązek ewidencjonowania tego rodzaju sprzedaży wysyłkowej powstał u Podatnika już z chwilą utraty prawa do zwolnienia podmiotowego przewidzianego w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002 r. w sprawie kas rejestrujących, a więc, zgodnie z treścią § 3 ust. 7 cyt. rozporządzenia z dnia 23.12.2002 r., z upływem 2 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego (2004) przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 złotych z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.

Podatnik jest natomiast zwolniony z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących obrotu z tytułu sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób wskazanych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w sytuacji, gdy zapłata za towar wpływa na jego rachunek bankowy - zarówno bezpośrednio od osoby fizycznej będącej odbiorcą towarów, jak i wówczas, gdy przelew wpływa na rachunek bankowy Podatnika od firmy kurierskiej - jednakże pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów przewidzianych w tym zakresie w cyt. rozporządzeniach z dnia 23.12.2002 r. i z dnia 23.12.2004 r. oraz w załącznikach do tych rozporządzeń. Spółka dla zastosowania tego zwolnienia musi przede wszystkim dysponować dowodami, pozwalającymi na identyfikację poszczególnych wpłat z konkretnymi wysyłkowymi dostawami towarów oraz danymi konkretnych odbiorców.

W konsekwencji, stanowiska wyrażonego przez Podatnika we wniosku nie można uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj