Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
III-2/443-28/2444/05/PJ
z 29 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/443-28/2444/05/PJ
Data
2005.04.29



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
komis
sprzedaż towarów
stawki podatku
towar używany


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił sie z pytaniem dotyczącym stawki podatku VAT na sprzedawane w komisie używane artykuły dziecięce. Podatnik podał, że sprzedaż artykułów używanych została sklasyfikowana wg PKWiU do grupowania 52.50.Z - „Usługi w zakresie handlu detalicznego artykułami używanymi, prowadzonymi przez sklepy”.


Działając na podstawie przepisów: art.14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 07.03.2005 r.

Z wniosku wynika, że podatnik prowadzi komis używanych artykułów dziecięcych. Sprzedaż artykułów używanych, została sklasyfikowana wg PKWiU do grupowania 52.50.Z - „Usługi w zakresie handlu detalicznego artykułami używanymi, prowadzonymi przez sklepy”.

Zdaniem Podatnika, sprzedaż komisowa towarów, których dotyczy wniosek jest opodatkowana jako świadczenie usługi komisu stawką podatku VAT 7%.

Na gruncie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obowiązującej od 01.05.2004 r., transakcje zawierane w ramach umowy komisu stanowią dostawę towarów. Zgodnie bowiem z art. 7 ust.1 pkt 3 i 4 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, wydanie towarów przez komitenta osobie trzeciej, a także wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta (komis zakupu).

Z kolei na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów.

Jak wynika z powyższego, transakcje w ramach umowy komisu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towarów. W związku z tym podatnik obowiązany jest zastosować dla danej transakcji stawkę właściwą dla towaru będącego przedmiotem dostawy.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 % z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Do towarów wymienionych w załączniku 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%.

Należy przy tym zauważyć, iż cała konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych i zwolnień w ustawie o podatku od towarów i usług opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych - Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Do zaklasyfikowania czynności do odpowiedniej grupy towarów nie są uprawnione organy skarbowe. Podatnik sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary oraz środki trwałe według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach (rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29.

Informuję również, że zgodnie z art. 41 ust. 13 ww. ustawy, towary będące przedmiotem opodatkowanej dostawy, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powyżej powołane przepisy stwierdzić należy, że sprzedaż komisowa używanych artykułów dziecięcych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towarów, a podatnik obowiązany jest zastosować dla danej transakcji stawkę właściwą dla towaru będącego przedmiotem dostawy. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla podanych poniżej towarów sprzedawanych przez podatnika stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7 %:

  1. foteliki do przewozu dzieci w samochodach (bez względu na symbol PKWiU) – jako wymienione w poz. 109 załącznika nr 3 do ustawy,
  2. obuwie dziecięce (bez względu na symbol PKWiU) – jako wymienione w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy,

Sprzedaż pozostałych wymienionych we wniosku towarów podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22 %.

Ponadto informuję, że w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych możliwe jest zastosowanie procedury opodatkowania marży określonej wart. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, przy spełnieniu warunków określonych w art. 120 ust. 10 ustawy.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż ww. odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowych do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj