Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sochaczewie
U.S.28.I/443-15/05
z 14 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.28.I/443-15/05
Data
2005.06.14



Autor
Urząd Skarbowy w Sochaczewie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
1.Czy Gmina może być podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych polegających na sprzedaży usług - odbiór zrzucanych ścieków i ich utylizacja, które to, zgodnie z ustawą VAT, opodatkowane są 7% stawką podatku? 2. Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony wykazany w fakturach związanych z realizacją inwestycji komunalnej, w tym także prawo do zwrotu podatku VAT?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku Wójta Gminy z dnia 07.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 9 czerwca 2005 r. - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewiepostanawia
uznać, że stanowisko Strony w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży usług polegających na pobieraniu opłat za odprowadzanie ścieków (zrzut ścieków i ich utylizacja ) - jest prawidłowe.
uznać, że stanowisko Strony w sprawie prawa do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony wykazany w fakturach związanych z realizacją inwestycji komunalnej, w tym także prawa do zwrotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca, korzystając z uprawnień przyznanych podatnikom w art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, zwrócił się w dniu 6 czerwca 2005 r. do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o dokonanie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W wyniku oceny żądania stwierdzono, że podatnik jest uprawniony do złożenia wniosku w tym trybie oraz w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Strona realizuje zadanie inwestycyjne polegająca na budowie gminnej oczyszczalni ścieków i systemu kanalizacji sanitarnej współfinansowanej ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
Gmina będzie podmiotem sprzedającym usługę polegająca na pobieraniu opłat za odprowadzanie ścieków w oparciu o umowy cywilnoprawne zawarte z mieszkańcami gminy (odbiór zrzucanych ścieków i ich utylizacja).

2. Przedmiot interpretacji Czy Gmina może być podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych polegających na sprzedaży usług - odbiór zrzucanych ścieków i ich utylizacja, które to, zgodnie z ustawą VAT, opodatkowane są 7% stawką podatku?
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony wykazany w fakturach związanych z realizacją inwestycji komunalnej, w tym także prawo do zwrotu podatku VAT?

3. Stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem strony organ władzy publicznej, jakim jest Gmina, w tym zakresie winna być podatnikiem podatku od towarów i usług, bowiem czynności te maja charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT.
Natomiast podatek naliczony może odliczyć w całości, gdyż jest on związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w myśl ust. 2 cytowanego artykułu 15 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują tym, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
W oparciu o przedstawiony stan faktyczny przez Stronę we wniosku oraz zacytowane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż usług polegających na pobieraniu przez Gminę opłat za odprowadzanie ścieków jest czynnością o charakterze cywilnoprawnym i w tym zakresie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt.1.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług wymienionych w załączniku 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. W załączniku tym pod pozycją 153 wymieniono usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwienia odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0)
W związku z powyższym stanowisko Strony zajęte we wniosku w zakresie pierwszego pytania jest prawidłowe.

Ad. 2. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 87 ust. 1 w/w ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem Gminie, jako czynnemu podatnikowi podatku VAT w zakresie w jakim nabywane towary i usługi w związku z prowadzoną inwestycją komunalną wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jak również prawo do zwrotu na rachunek bankowy.
W związku z powyższym stanowisko Strony zajęte we wniosku w zakresie drugiego pytania jest prawidłowe.
Jednocześnie tutejszy organ podatkowy zauważa, że mniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Stronę i na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wydania niniejszego postanowienia.

W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie mniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj