Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sochaczewie
U.S.28.I/443-15/05
z 14 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.28.I/443-15/05
Data
2005.06.14
Autor
Urząd Skarbowy w Sochaczewie
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
1.Czy Gmina może być podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych polegających na sprzedaży usług - odbiór zrzucanych ścieków i ich utylizacja, które to, zgodnie z ustawą VAT, opodatkowane są 7% stawką podatku? 2. Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony wykazany w fakturach związanych z realizacją inwestycji komunalnej, w tym także prawo do zwrotu podatku VAT?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku Wójta Gminy z dnia 07.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 9 czerwca 2005 r. - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewiepostanawia UZASADNIENIE 1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca, korzystając z uprawnień przyznanych podatnikom w art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, zwrócił się w dniu 6 czerwca 2005 r. do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o dokonanie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). 2. Przedmiot interpretacji Czy Gmina może być podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych polegających na sprzedaży usług - odbiór zrzucanych ścieków i ich utylizacja, które to, zgodnie z ustawą VAT, opodatkowane są 7% stawką podatku? 3. Stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem strony organ władzy publicznej, jakim jest Gmina, w tym zakresie winna być podatnikiem podatku od towarów i usług, bowiem czynności te maja charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT. 4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl ust. 2 cytowanego artykułu 15 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują tym, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Ad. 2. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem Gminie, jako czynnemu podatnikowi podatku VAT w zakresie w jakim nabywane towary i usługi w związku z prowadzoną inwestycją komunalną wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jak również prawo do zwrotu na rachunek bankowy. W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.