Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-24-1-BS/05
z 2 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-24-1-BS/05
Data
2005.05.02



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Utrata zwolnienia


Słowa kluczowe
prowadzenie ewidencji
sprzedaż opodatkowana
wartość sprzedaży
warunki zwolnienia
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (teksy jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Banku przedstawione w piśmie z dnia 02 lutego 2005r., uzupełnione pismem z dnia 26 kwietnia 2005r. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 2 lutego 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 04 lutego 2005r.) Bank zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Bank będącym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług od 1993r. jest jednostką, której podstawowa działalność jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.).
Bank świadczy również usługi opodatkowane podatkiem VAT, jednakże jest to sprzedaż marginalna. Według obliczeń Banku w 2004r. sprzedaż opodatkowana wyniosła łącznie 388 zł.
Zgodnie z decyzją Urzędu Skarbowego w Opolu nr PP-824A-11/94 z dnia 26 kwietnia 1994r. Bank był zwolniony od obowiązku prowadzenia ewidencji zakupu, a co za tym idzie odstąpił od możliwości odliczania podatku naliczonego.

Wątpliwości Banku dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą" i tym samym braku obowiązku prowadzenia ewidencji zakupu oraz rezygnacji z możliwości odliczania podatku naliczonego.

Zdaniem Banku spełnia on wymogi do skorzystania z podmiotowego zwolnienia, ponieważ sprzedaż opodatkowana w 2004r. nie przekroczyła kwoty 10 000 euro.

Po przeanalizowaniu obowiązującego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 113 ust 1 i ust. 2 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 14 pkt 1 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy, kwotę, o której mowa w ust. 1, obliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 100 zł.

I tak, na podstawie §1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 253 poz. 2528) wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług, odpowiadającej równowartości 10.000 euro, określa się w kwocie 43.800 zł.

Z przedstawionego przez Bank stanu faktycznego wynika, iż wartość sprzedaży opodatkowanej osiągniętej w roku 2004r. wynosi 388 zł.

Jednakże tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 168 ust.3 ustawy do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113, za rok 2003 oraz za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 kwietnia 2004r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), tj. całą sprzedaż, bez jakichkolwiek wyłączeń.

Z deklaracji VAT-7 złożonych do tut. organu podatkowego przez Bank wynika, iż wartość sprzedaży opodatkowanej (obliczona zgodnie z art. 168 ust. 3 ustawy oraz z art. 113 ustawy), o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwotę wyrażoną w złotych odpowiadającą równowartości 10.000 euro, tj. 43 800 zł.

Natomiast z zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Aktualnie obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie przewidują możliwości zwolnienia podatnika z obowiązku prowadzenia ewidencji zakupu.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. organ podatkowy stwierdza, iż Bank nie spełnił warunku uprawniającego go do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz ma on obowiązek prowadzenia ewidencji zawierającej dane służące prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej (vide art. 109 ust. 3 ustawy).

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Bank pytania i w obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia stanie prawnym.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj