Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-24-1-BS/05
z 2 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-24-1-BS/05
Data
2005.05.02
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Utrata zwolnienia
Słowa kluczowe
prowadzenie ewidencji
sprzedaż opodatkowana
wartość sprzedaży
warunki zwolnienia
zwolnienia podmiotowe
Pytanie podatnika
Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (teksy jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Banku przedstawione w piśmie z dnia 02 lutego 2005r., uzupełnione pismem z dnia 26 kwietnia 2005r. jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia 2 lutego 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 04 lutego 2005r.) Bank zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny: Bank będącym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług od 1993r. jest jednostką, której podstawowa działalność jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Wątpliwości Banku dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą" i tym samym braku obowiązku prowadzenia ewidencji zakupu oraz rezygnacji z możliwości odliczania podatku naliczonego. Zdaniem Banku spełnia on wymogi do skorzystania z podmiotowego zwolnienia, ponieważ sprzedaż opodatkowana w 2004r. nie przekroczyła kwoty 10 000 euro. Po przeanalizowaniu obowiązującego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje: Zgodnie z art. 113 ust 1 i ust. 2 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 14 pkt 1 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy, kwotę, o której mowa w ust. 1, obliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 100 zł. I tak, na podstawie §1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 253 poz. 2528) wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług, odpowiadającej równowartości 10.000 euro, określa się w kwocie 43.800 zł. Z przedstawionego przez Bank stanu faktycznego wynika, iż wartość sprzedaży opodatkowanej osiągniętej w roku 2004r. wynosi 388 zł. Jednakże tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 168 ust.3 ustawy do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113, za rok 2003 oraz za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 kwietnia 2004r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), tj. całą sprzedaż, bez jakichkolwiek wyłączeń. Z deklaracji VAT-7 złożonych do tut. organu podatkowego przez Bank wynika, iż wartość sprzedaży opodatkowanej (obliczona zgodnie z art. 168 ust. 3 ustawy oraz z art. 113 ustawy), o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwotę wyrażoną w złotych odpowiadającą równowartości 10.000 euro, tj. 43 800 zł. Natomiast z zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Biorąc powyższe pod uwagę tut. organ podatkowy stwierdza, iż Bank nie spełnił warunku uprawniającego go do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz ma on obowiązek prowadzenia ewidencji zawierającej dane służące prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej (vide art. 109 ust. 3 ustawy). Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Bank pytania i w obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia stanie prawnym. Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.