Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.VI/I-415-81-VI/05
z 8 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/I-415-81-VI/05
Data
2005.07.08



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
pomoc finansowa
pomoc społeczna
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy od wypłaty nispokrewnionej rodzinie zastępczej opisanego świadczenia należy naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Państwa zawarte we wniosku z dnia 23.05.2005 r. jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 25.04.2005 r. uzupełnionym w dniach 24 i 31.05.2005 r. zwrócili się Państwo do tut. organu podatkowego z prośbą o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Rada Powiatu w Olsztynie uchwałą nr XIX/225/2005 z dnia 22 kwietnia 2005 r. przyjęła jako zadanie udzielanie pomocy finansowej niespokrewnionym r odzinom zastępczym w pokryciu niezbędnych wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego do tej rodziny dziecka.

Świadczenie to jest przeznaczone głównie na zakup odzieży, obuwia , wyposażenia szkolnego, mebli, remontu pomieszczenia i innych wydatków ponoszonych bezpośrednio na dziecko. Ponadto jest świadczeniem wypłacanym jednorazowo.

Przyznanie świadczenia było przewidziane w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie rodzin zastępczych z dnia 29 września 2001r. (Dz. U. nr 120, poz. 1284) do dnia 11 listopada 200r., czyli do dnia wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 18 października 2004r. w sprawie rodzin zastępczych (Dz. U. nr 233 poz. 2344), które tożsamego uregulowania już nie zawiera.

Wypłatę tych świadczeń Zarząd Powiatu zamierza powierzyć Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie.

W związku z powyższym pytają Państwo, czy od wypłaty niespokrewnionej rodzinie zastępczej opisanego wyżej jednorazowego świadczenia należy naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych?

Uważają Państwo, że skoro realizacja tego zadania odbędzie się „na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej” i jest świadczeniem jednorazowym, wypłacanym w oparciu o treść art. 19 pkt 16 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, poz. 593 z późn. zm.), zatem winno być objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52 a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 tej ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Odrębnymi przepisami, które regulują zasady, warunki i tryb przyznawania pomocy dla rodzin zastępczych jest ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. nr 64 poz. 593 z późn. zm.) i w/w Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 18 października 2004 r. w sprawie rodzin zastępczych .

Obowiązek zapewnienia realizacji zadań pomocy społecznej spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego oraz na organach administracji rządowej w zakresie ustalonym ustawą (art. 16 w/w ustawy).

Stosownie do art. 19 pkt 16 ustawy o pomocy społecznej do zadań własnych powiatu należy podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, że w tak przedstawionym stanie faktycznym jednorazowe świadczenie wypłacane niespokrewnionym rodzinom zastępczym związane z pokryciem kosztów pierwszego wyposażenia przyjmowanego dziecka jest świadczeniem wypłacanym w ramach pomocy społecznej i korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 14 b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika (...) Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja niniejsza traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj