Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jaworze
PD/415/1/10/5/05/LS
z 27 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415/1/10/5/05/LS
Data
2005.06.27



Autor
Urząd Skarbowy w Jaworze


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bilety
koszty przejazdu
niepełnosprawni
przewóz dzieci
przychody z innych źródeł
ustawa o systemie oświaty
zwolnienia przedmiotowe
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód z tytułu zwrotu kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego dojeżdżającego do szkoły specjalnej i jego opiekuna w wysokości ceny przedłożonych biletów komunikacji publicznej i koncesjonowanych przewoźników prywatnych ?


P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaworze stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione w wniosku z dnia 05.05.2005 r., który wpłynął w dniu 10.05.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z tytułu zwrotów kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego dojeżdżającego do szkoły specjalnej oraz jego opiekuna w wysokości ceny przedłożonych biletów komunikacji publicznej i koncesjonowanych przewoźników prywatnych jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E
W dniu 10.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaworze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Urząd Gminy zwrócił się z zapytaniem: czy dokonywany przez Urząd Gminy zwrot kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego dojeżdżającego do szkoły specjalnej oraz jego opiekuna w wysokości ceny przedłożonych biletów komunikacji publicznej i koncesjonowanych przewoźników prywatnych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika iż: jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje obowiązek określony w art. 17 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.). Obowiązkiem Gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub placówki wymienionej w art. 2 pkt 5, do której uczniowie zostali skierowani przez organy wymienione w art. 71 ust. 5 - 5b ustawy o systemie oświaty.

Na terenie Gminy mieszkają dzieci niepełnosprawne uczęszczające do szkoły specjalnej w Jaworze, których dowóz do szkoły nie jest możliwy bezpłatnym transportem organizowanym przez gminę. Wójt Gminy wyraził zgodę na refundacją kosztów dowozu dzieci niepełnosprawnych przez rodziców na podstawie przedłożonych biletów z uwzględnieniem przysługujących zniżek, przez zwrot kosztów biletów dla dzieci i ich opiekuna. Miesięczny zwrot kosztów następuje 10-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni po dostarczeniu biletów i zaświadczenia o uczęszczaniu dzieci do szkoły.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 40 wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów (...) pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego (...) przyznawane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty (...).
Zdaniem Urzędu Gminy wymienione wyżej uregulowania faktyczne i prawne pomoc niepełnosprawnym uczniom stanowiąca zwrot kosztów zakupu biletów dla ucznia i opiekuna objęta jest zwolnieniem z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedstawionym stanie faktycznym tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stosownie do postanowień art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b wyżej wymienionej ustawy, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Wskazane w treści powyższego przepisu art. 16 ust. 7 oraz art. 71b wyżej wymienionej ustawy dotyczy kształcenia dzieci niepełnosprawnych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano pobór podatku. W przedstawionej przez wnioskodawcę sytuacji zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 40 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Podkreślenia wymaga, iż wyżej przytoczone zwolnienie przedmiotowe ma bardzo szeroki zakres. Formą pomocy materialnej dla ucznia jest nie tylko stypendium socjalne, zapewnienie zakwaterowania w internacie lub bursie, umożliwienie korzystania z posiłków w stołówce szkoły albo refundowanie opłat ponoszonych w stołówce prowadzonej przez inny podmiot, ale także świadczenie udzielane przez gminę w formie bezpłatnego transportu oraz zwrotu kosztów przejazdu, dokonywane stosownie do postanowień art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty. W konsekwencji zwrot kosztów dojazdów niepełnosprawnego dziecka i jego opiekuna na obowiązkowe zajęcia dla ucznia jest niczym innym jak formą pomocy materialnej, przyznaną na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że wypłacane na mocy art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty kwoty pieniężne jako zwrot kosztów przejazdu niepełnosprawnego ucznia i jego opiekuna środkami komunikacji publicznej, bądź do wysokości kosztów zakupu biletów za przejazd środkami komunikacji publicznej w przypadku innych przewoźników - wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, tj. na dzień wydania niniejszej interpretacji.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj