Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach
IUS IPD1/2-423/10/2005
z 17 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUS IPD1/2-423/10/2005
Data
2005.06.17



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku


Słowa kluczowe
przedsiębiorstwo państwowe
upadłość
ustalanie
wpłaty z zysku


Pytanie podatnika
Czy przedsiębiorstwo państwowe postawione w tan upadłości jest obowiązane do deklarowania wpłat z zysku i jak się ustala podstawę naliczania przedmiotowych wpłat?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 20005 r. Nr 8, poz.60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach stwierdza, że stanowisko .................. - przedstawione we wniosku z dnia 16.05.2005 r. (wpł. do tut. U. S. 20.05.2005 r.) wraz z uzupełnieniem z dnia 08.06.2005 r. (wpł. do tut. U. S. 10.06.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku przekazywania wpłat z zysku przez przedsiębiorstwa państwowe postawione w stan upadłości oraz podstawy ustalania przedmiotowych wpłat - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.05.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem, z dnia 01.06.2005 r. IUS IPD1/2-422/4/2005, tutejszy organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych. Stosowne uzupełnienie zostało wniesione w dniu 10.06.2005 r.

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wobec utrzymujących się wątpliwości co do obowiązku dokonywania wpłat z zysku przez Przedsiębiorstwo Państwowe postawione w stan upadłości, mimo udzielonej przez tutejszy organ podatkowy (pismem z dnia 22.12.2004 r. IUS IPD1/2-423-26/2004) informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie, Syndyk masy upadłości przedstawił następujący stan faktyczny i własne stanowisko w tej sprawie:

„Przepis art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, stanowi że: Przedsiębiorstwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa.

Z treści przepisu § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r., w sprawie określenia terminów i trybu wpłat z zysku oraz wzorów i terminów składania deklaracji przez przedsiębiorstwa państwowe, wynika że przedsiębiorstwa te dokonują wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych „wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa w formie zaliczek miesięcznych lub kwartalnych.

Przedsiębiorstwo będące w upadłości osiągając dochód, dokonuje odliczenia straty z lat ubiegłych, w oparciu o zapis art. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, do wysokości osiągniętego dochodu.

Dochód wypracowany przez przedsiębiorstwo w całości jest przeznaczony na pokrycie strat z lat ubiegłych. W takim przypadku nie występuje dochód do opodatkowania ani podatek dochodowy.”

W oparciu o przedstawione wyżej fakty Syndyk prezentuje stanowisko, iż Przedsiębiorstwo nie jest zobowiązane do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa.

Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego, tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, w brzmieniu nadanym przez ustawę z dnia 1 grudnia 1995 roku o zmianie ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych oraz ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1992 r. Nr 6, poz. 27 ze zmianą w Dz. U. Nr 154, poz. 791 z 1995 r.). przedsiębiorstwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa. Z wpłat tych zwolnione są przedsiębiorstwa działające przy zakładach karnych i aresztach śledczych, podległe Ministrowi Sprawiedliwości (art. 12 ust. 2). Stosownie do ust. 3 art. 12 tej ustawy Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia udzieliła również ulgi we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa przedsiębiorstwom wykonującym w całości lub części zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (co zostało opublikowane w Dz. U. z 1997 r. Nr 29, poz. 158 i Nr 128, poz. 840 oraz w Dz. U. z 1998 r. Nr 60, poz. 1066).

Z treści art. 13 ust. 5 i 6 powołanej ustawy wynika, iż podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia dodatniej różnicy pomiędzy osiągniętym zyskiem brutto a należnym podatkiem dochodowym ustala się (stosując 15% stawkę zg. z art. 14 powołanej wyżej ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych) należną wpłatę z zysku.

Kierując się zapisem ustawowym, iż podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy rozgraniczyć pojęcia: „zysk” i „dochód” i nie utożsamiać podstawy naliczenia wpłaty z zysku z podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym.

Określenie „zysk” – będące terminem, którym posługuje się ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. z 2002 r. Dz. U. 76, poz. 694 ze zm.), oznacza dodatni wynik finansowy osiągnięty przez jednostkę za dany okres rozliczeniowy.

A zatem prawidłowość ustalenia podstawy wymiaru wpłat z zysku sprowadza się do prawidłowego ustalenia zysku brutto – zgodnie z powołaną wyżej ustawą o rachunkowości i podatku dochodowego – zgodnie z art. 25 ust. 1-2 i art. 27 ust. 1ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jt. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

W przypadku gdy za dany okres rozliczeniowy, w Przedsiębiorstwie wystąpią okoliczności przedstawione przez Syndyka, tj.: zysk brutto; dochód podatkowy oraz podatek dochodowy od osób prawnych w kwocie: „0” zł (spowodowany odliczeniem od dochodu straty z lat ubiegłych), wówczas zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 13 ust. 5 ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, podstawą do naliczenia wpłaty z zysku jest zysk osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

W związku z powyższym stanowisko zaprezentowane przez jednostkę, należy uznać za nieprawidłowe.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i§ 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj