Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/1110/443/39/2005/IW
Data
2005.06.17
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
windykacja należności
windykacja należności
Pytanie podatnika
Czy osiągnięty obrót z tytułu wyegzekwowania wierzytelności podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Pismem z dnia 13.03.2005r. ( data wpływu do tut. Organu podatkowego w dniu 17.03.2005r.) Pan Adam ..... , wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług. Jak wynika przedstawionego stanu faktycznego Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na obrocie wierzytelnościami. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jedną z form prowadzonej przez Podatnika działalności jest zakup wierzytelności na podstawie art. 509 i następnych kodeksu cywilnego. Podatnik zakupuje wierzytelności wyłącznie od podmiotów sprzedających własne wierzytelności. Stając się właścicielem zakupionych wierzytelności dochodzi ich od dłużników. W przypadku wyegzekwowania wierzytelności osiąga przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z działalności gospodarczej i obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Pytanie Podatnika: Czy osiągnięty obrót z tytułu wyegzekwowania wierzytelności podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowisko Podatnika: Zdaniem podatnika obrót wierzytelnościami zaliczany jest do usług finansowych. Załącznik nr 4 do ustawy - wykaz usług zwolnionych od podatku- wskazuje w pkt 3 usługi pośrednictwa finansowego jako zwolnione od podatku, które mieszczą się w PKWiU sekcja J ex 65-67. Jak pisze podatnik jego działalność oznaczona jest w klasyfikacji numerem 67.12, tj mieści się w zakresie wyżej wskazanym. Zakupując wierzytelności Podatnik staje się ich wyłącznym właścicielem. Dlatego uważa, że obrót osiągnięty w wyniku nabytych wierzytelności korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jako usługa finansowa. Jednocześnie Podatnik nadmienia, że obecnie odprowadza od obrotu z w/w tytułu podatek od towarów i usług w wysokości 22%. Do wniosku Podatnik załączył: - kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru regon Stanowisko Organu Podatkowego: Przelew wierzytelności zwany cesją (określony w art. 509-519 kodeksu cywilnego), jest konstrukcją prawną służącą przeniesieniu prawa majątkowego, jakim jest wierzytelność, przez wierzyciela na osobę trzecią, bez konieczności uzyskania zgody dłużnika. W szczególności przelew wierzytelności może przybrać postać umowy sprzedaży, zmiany lub darowizny. Przeniesienie praw do wierzytelności, jako niematerialnych praw majątkowych, stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i tym samym podlega opodatkowaniu tym podatkiem zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Jednakże na podstawie załącznika Nr 4 poz. 3 do cyt. ustawy oraz art. 41 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwolnionymi od podatku VAT są usługi pośrednictwa finansowego(sekcja J ex 65-67) z wyjątkiem: #61607; działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki, #61607; usług podlegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej, #61607; usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20), #61607; usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (KWiU ex 67.20.10.-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń, #61607; usług ściągania długów oraz faktoringu, #61607; usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, #61607; usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, #61607; transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności, #61607; transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości. Świadczone przez Podatnika usługi w zakresie nabywania na własne ryzyko wierzytelności w celu dalszej ich windykacji, w zakresie w jakim Podatnik podejmuje czynności polegające na rzeczywistej windykacji należności stanowi zdaniem tut. organu podatkowego usługi wyłączone z zakresu zwolnienia przewidzianego w poz. 3 pkt. 5 załącznika Nr 4 do ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, tj. usługi ściągania długów. Wobec powyższego czynności te podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy podstawową stawką podatku VAT, tj. w wysokości 22%. Stąd też na gruncie powołanego wyżej przepisu stanowisko Podatnika podane we wniosku należy uznać za nieprawidłowe. Pouczenie: Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Załączone do wniosku kserokopie zaświadczeń nie poddano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.
|