Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zawierciu
PDII/406/21/JGN/2005
z 15 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII/406/21/JGN/2005
Data
2005.06.15



Autor
Urząd Skarbowy w Zawierciu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
fundusz świadczeń socjalnych
impreza sportowa
przychody ze stosunku pracy


Pytanie podatnika
Zakład pracy deleguje pracowników na różnego rodzaju zawody sportowe. Koszty udziału w zawodach są pokrywane w całości bądź w części z ZFŚS. Faktury organizatorów tych zawodów są wystawiane na zakład pracy. W przypadku częściowego finansowania przez zakład część odpłatna jest potrącana pracownikowi przez listę płac. Koszt zawodów obejmuje wyżywienie, noclegi, koszty przejazdu, ubezpieczenia i ewentualne inne koszty. Zakład pracy przedkłada imienne wykazy delegowanych pracowników do organizatora imprezy sportowej. Czy koszt tego uczestnictwa jest dla pracownika przychodem?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdza, że:stanowisko XXX S.A. w Y przedstawione we wniosku z dnia 17.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia czy udział pracowników w imprezach sportowych stanowi dla nich przychód do opodatkowania jest nieprawidłowe.

W dniu 17.03.2005 r. płatnik XXX S.A. w Y wystąpił do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 15.04.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne - oświadczenie, że w sprawie objętej interpretacją nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym uzupełniono w dniu 27.04.2005 r., ponadto podpisy dwóch osób upoważnionych do reprezentowania wnioskodawcy uzupełniono w dniach 27.04.2005 r. oraz 05.05.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści złożonego zapytania dotyczącego udzielenia odpowiedzi na pytanie: czy koszty uczestnictwa pracownika w różnego rodzaju zawodach sportowych finansowanych w całości lub części z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, stanowią dla pracownika przychód podlegający opodatkowaniu, wynika że:
- Zakład pracy deleguje pracowników na różnego rodzaju zawody sportowe,
- Koszty udziału w zawodach są pokrywane w całości bądź w części z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- Faktury organizatorów tych zawodów są wystawiane na zakład pracy,
- W przypadku częściowego finansowania przez zakład część odpłatna jest potrącana pracownikowi przez listę płac,
- Koszt zawodów obejmuje wyżywienie, noclegi, koszty przejazdu, ubezpieczenia i ewentualne inne koszty,
- Zakład pracy przedkłada imienne wykazy delegowanych pracowników do organizatora imprezy sportowej.

Wnioskodawca stwierdził, że nie stanowią dla pracownika przychodu ponoszone przez zakład pracy koszty związane z jego uczestnictwem w zawodach sportowych, jeżeli na te zawody pracownik został skierowany jako reprezentant zakładu pracy - zarówno w przypadku sfinansowania tego pobytu w całości, jak i w części z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych a tego rodzaju świadczenia są ujęte w Regulaminie ZFŚS obowiązującym w zakładzie.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ogólnie obowiązuje więc zasada, że wszelkie świadczenia, które nie zostały wprost zwolnione od podatku dochodowego stanowią przychód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie z ogólną definicją przychodu zawartą w art. 11 ust. 1 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc każde świadczenie, które zostało otrzymane w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą. Podana definicja przychodów ze stosunku pracy określa bowiem, iż do przychodów pracownika zalicza się zarówno świadczenia pieniężne, jak i niepieniężne. Zatem przychodami ze stosunku pracy będą zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, wartość pieniężna świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych, bez względu na źródło finansowania tych wypłat czy świadczeń.

Odstępstwem od zasady opodatkowania wszelkich świadczeń jest art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierający katalog zwolnień przedmiotowych.

Uregulowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 67 powołanej ustawy zawierają zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym niektórych świadczeń otrzymanych przez pracowników z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Zgodnie z tym przepisem wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Powyższe sformułowanie oznacza, że nie każde świadczenie sfinansowane ze środków ZFŚS, korzystało będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej powołanego art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystają tylko określone rzeczowe świadczenia sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł.

Mając na uwadze powyższe ponoszone przez zakład pracy koszty związane z uczestnictwem pracownika w zawodach sportowych, obejmujące wyżywienie, noclegi, koszty przejazdu, ubezpieczenia, nawet jeżeli na te zawody pracownik został skierowany jako reprezentant zakładu pracy - zarówno w przypadku sfinansowania kosztów udziału w całości, jak i w części z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych stanowić będą dla pracownika przychód ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu. Ponadto z wniesionego zapytania wynika, że Zakład przedkłada imienne wykazy delegowanych pracowników do organizatora imprezy, w związku z czym świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych są imiennie adresowane do pracownika i stanowią przychód pracownika, od którego płatnik jest obowiązany obliczać, pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, stosownie do postanowień zawartych w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj