Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sanoku
US.PDa-406/15/05
z 29 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDa-406/15/05
Data
2005.06.29



Autor
Urząd Skarbowy w Sanoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
koszty przejazdu
Państwowa Inspekcja Weterynaryjna
samochód prywatny
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy zwrot kosztów dojazdów (samochodami prywatnymi) do wykonywania zadań osób niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, ale wyznaczonych przez Inspekcję Weterynaryjną (w trybie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 278 ze zm.), w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 pkt 16b, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 2, jest przychodem zwolnionym z opodatkowania?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 13 pkt 6, art. 21 ust. 1 pkt 16b, art. 21 ust. 13 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek płatnika - P. z dnia 6.06.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 7.06.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy oraz obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 7.06.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek płatnika - P. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta czy zwrot kosztów dojazdów (samochodami prywatnymi) do wykonywania zadań osób niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej ale wyznaczonych przez Inspekcję Weterynaryjną (w trybie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 278 ze zm.), w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 pkt 16b z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 2 jest przychodem zwolnionym z opodatkowania.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Powiatowy Lekarz Weterynarii wyznacza w drodze decyzji administracyjnej określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonywania lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej. Wykonanie czynności następuje po zawarciu umowy zlecenia (w ramach działalności wykonywanej osobiście), która określa między innymi wysokość wynagrodzenia. Lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej do wykonania czynności o których mowa w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej przysługuje wynagrodzenie obejmujące:

  • część podstawową której wysokość ustala się wg stawek określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 2.08.2004 r. (Dz. U. Nr 178, poz. 1832),
  • zwrot udokumentowanych kosztów,
  • dojazdu prywatnymi samochodami wg stawek określanych przepisami,
  • zakupu preparatów diagnostycznych i wyrobów medycznych związanych z wykonywanym zadaniem.

Zdaniem wnioskodawcy, zwrot kosztów dojazdu o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. a jest przychodem zwolnionym przedmiotowo z opodatkowania na podstawie art. 21 pkt 16b, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 2. Wypłata kosztów dojazdów występuje na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25.03.2002 r. w sprawie warunków dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych (Dz. U. Nr 27, poz. 271). Płatnik wyjaśnił ponadto, iż istnieje możliwość prawna zabezpieczenia osobie wyznaczonej środka transportu przez Inspektorat Weterynarii natomiast brak takich możliwości faktycznych w przypadku Państwowej Inspekcji Weterynarii.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie za prawidłowe.

Inspekcja Weterynaryjna zgodnie z ustawą z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 278 ze zm.) realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego. Zadania Inspekcji zgodnie z ww. ustawą wykonują m. innymi wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii, które są państwowymi jednostkami budżetowymi. Zgodnie z art. 16 tej ustawy Powiatowy Lekarz może wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do wykonania określonych zadań. Wyznaczenie do wykonania czynności, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z osobami, o których mowa w ust. 1, określającej w szczególności sposób, zakres i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności. Wypłata wynagrodzenia za powyższe czynności, następuje zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2.08.2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837). Zgodnie z § 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia, lekarzom weterynarii oraz innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 i art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, przysługuje wynagrodzenie obejmujące między innymi:

  1. część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku do rozporządzenia,
  2. zwrot udokumentowanych kosztów:
    - dojazdu według stawek określonych w przepisach w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (...).

Do wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 nie wlicza się zwrotu udokumentowanych kosztów, jeżeli powiatowy lekarz weterynarii zapewnił środek transportu umożliwiający dojazd związany z wykonywaniem czynności.

Stosownie do przepisów art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w punkcie 9. Lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonania określonych czynności stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji Weterynaryjnej.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę całość uregulowań zawartych w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody osiągane z powyższego tytułu są kwalifikowane do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 11 tejże ustawy, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wyjątki od tej zasady ustawodawca przewidział w przepisach art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3. Zgodnie z cytowanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów zalicza się również - będące przedmiotem zapytania - kwoty wypłacone z tytułu zwrotu kosztów dojazdu prywatnymi samochodami. Zakwalifikowanie świadczeń do przychodów nie oznacza jednak, że przychody takie podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. W myśl art. 21 ust. 13 pkt 2 cyt. ustawy przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów, lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Zwolnienie należności za czas podróży jest limitowane do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).

W związku z powyższym, jeżeli wykonanie zlecenia wiąże się z odbyciem podróży, zleceniobiorca ponoszący związane z takim wyjazdem wydatki może, jeżeli stanowi tak umowa, otrzymać od zleceniodawcy zwrot świadczeń przewidzianych przepisami ww. rozporządzeń, w tym między innymi:

  • kosztów przejazdu - w wysokości ceny biletu określonego środka transportu, a jeżeli korzysta z samochodu (niestanowiącego własności zleceniodawcy) wg stawek za 1 km przebiegu określonych w rozporządzeniu z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Uwzględniając powyższe regulacje prawne należy stwierdzić, iż wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest kwota otrzymana przez lekarzy weterynarii z tytułu zwrotu kosztów dojazdu prywatnymi samochodami do wykonywania zleconych im czynności.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja była by niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj