Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.VI-/443-19/05
z 19 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI-/443-19/05
Data
2005.04.19
Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Słowa kluczowe
nieruchomości
podatek od towarów i usług
podatnik
powiat
trwały zarząd
Pytanie podatnika
Pytanie Powiatu dotyczy wyłączenia jako podatnika podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań tj. oddawania nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Powiatu z dnia 09.02.2005 r. nr F/31/312/14/2005, który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 10.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wyłączenia Powiatu jako podatnika podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań tj. oddawania nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd - postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Powiat złożył w dniu 10.02.2005 r. do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego wynika, że Powiat stosownie do art. 4 ust.1 pkt 10 ustawy o samorządzie powiatowym (j. t. Dz. U. Nr 142 z 2001 r. poz. 1592 ze zm.) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w zakresie gospodarki nieruchomościami. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603) organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej. Starosta jest przewodniczącym Zarządu Powiatu, a Zarząd Powiatu jest organem wykonawczym Powiatu (art. 26 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym). Na podstawie art. 23 ust. 1 cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami, Starosta Powiatu gospodaruje zasobem nieruchomości Skarbu Państwa. Gospodarka tymi nieruchomościami polega między innymi na oddawaniu tych nieruchomości w użytkowanie wieczyste, oddawaniu tych nieruchomości w trwały zarząd na rzecz państwowych jednostek organizacyjnych, wydzierżawianiu oraz wynajmowaniu tych nieruchomości, oddawaniu ich w użytkowanie. Oddawanie nieruchomości w trwały zarząd na rzecz państwowych jednostek organizacyjnych powstaje z mocy samego prawa na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub na podstawie decyzji administracyjnej, wydanej na podstawie art. 45 cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z tytułu trwałego zarządu pobierane są opłaty, również ustanawiane w trybie decyzji administracyjnej. W przypadku trwałego zarządu podatnik występuje jako organ władzy publicznej w zakresie zadań nałożonych przepisami w/w ustawy o gospodarce nieruchomościami, dla realizacji, których został powołany. Zdaniem podatnika trwały zarząd odpowiada cechom świadczenia usług, co podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W tym jednak wypadku, stosownie do art. 15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. Zm) Powiat nie jest podatnikiem. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Powiat stanem faktycznym wyjaśnia:
Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tut. organu podatkowego Powiat w zakresie oddawania nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd, które jest zadaniem, nałożonym ustawą o samorządzie powiatowym oraz wyżej wymienioną ustawą o gospodarce nieruchomościami, do realizacji, którego został powołany, która to czynność nie jest wykonywana na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 14 a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na powyższe postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.