Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-II-41171/INT/4/WL/05
z 14 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-II-41171/INT/4/WL/05
Data
2005.06.14


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
podatek od wynagrodzeń
zaliczka na podatek


Pytanie podatnika
Jak obliczać i pobierać zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych w 2005r. wynagrodzeń w przypadku uzyskania przez pracownika, od początku roku podatkowego, dochodów przekraczających kwotę 600.000 zł?


DECYZJA

Na podstawie art. 14 b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 29 kwietnia 2005r. na postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 26 kwietnia 2005r. nr PD/415-13/MM/05 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczących kwestii obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych w 2005r. - odmawia zmiany oraz uchylenia postanowienia organu pierwszej instancji

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2005r. do Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych w 2005r. wynagrodzeń w przypadku uzyskania przez pracownika, od początku roku podatkowego, dochodów przekraczających kwotę 600.000 zł.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż dochód uzyskany przez niektórych pracowników Spółki w 2005 roku przekroczył kwotę 600.000 zł. Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanowiskiem - wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lutego 2005r. sygn. akt. K 48/04, został zniesiony obowiązek obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osiągniętych przez pracowników w 2005 roku dochodów w sytuacji, gdy przekroczą kwotę 600.000 zł.

W dniu 26 kwietnia 2005r. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu wydał postanowienie Nr PD/415-13/MM/05 uznające, iż stanowisko przedstawione we wskazanym wyżej wniosku jest nieprawidłowe

Stwierdził bowiem, iż przepis art. 1 pkt 19 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw, dotyczący sposobu ustalania zaliczki na podatek dochodowy, w przypadku gdy dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę 600.000 zł - wobec faktu, iż wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lutego 2005 r. orzeczono o jego niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej - utracił moc, co skutkuje zastosowaniem przepisów ustawy w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, tj. przed dniem 1 stycznia 2005r.

W zażaleniu Spółka zarzuca naruszenie prawa materialnego, a mianowicie art. 1 pkt 13 oraz art. 1 pkt 19 lit.a ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych ustaw, przez przyjęcie, że w 2005 roku istnieje obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od pracowników, którzy uzyskali dochody przekraczające kwotę 600.000 zł.
Wobec faktu, iż wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego uchylono przepis art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r., którym wprowadzony został czwarty szczebel skali podatkowej - w trzecim szczeblu tej skali, w obowiązującym stanie prawnym, podstawę obliczenia podatku stanowią dochody wynoszące od 74.048 zł do 600.000 zł (art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W związku, z czym - zdaniem Spółki - w 2005 roku nie istnieje obowiązek obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy począwszy od miesiąca, w którym dochody uzyskane od początku roku przekroczą 600.000 zł.

Rozpatrując złożone zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku - podatek dochodowy (...) pobiera się od postawy jego obliczenia według następującej skali:


Podstawa obliczenia podatku - do 37.024zł - podatek wynosi 19% minus kwota zmniejszająca podatek 530zł 08gr;
podstawa obliczenia podatku - ponad 37.024zł do 74.048zł - podatek wynosi 6.504zł 48gr plus 30% nadwyżki ponad 37.024zł;
podstawa obliczenia podatku - ponad 74.048zł - podatek wynosi - 17.611zł 68gr plus 40% nadwyżki ponad 74.048zł.


Wskazany powyżej przepis został zmieniony z dniem l stycznia 2005 r. przepisami art. 1 pkt 13, pkt 19 lit.a i b, pkt 22 i 26 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004r. Nr 263, poz. 2619). Zmiana polegała na wprowadzeniu czwartego szczebla skali, tj. zastosowaniu czwartej stawki podatkowej w wysokości 50 % od dochodów przekraczających kwotę 600.000 zł. Zmianie uległy ponadto przepisy art. 32 ust. 1 i ust. 1a pkt 2, art. 41 a oraz art. 44 ust. 3a, w zakresie tam wskazanym.

Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lutego 2005r. sygn. akt K 48/04 (Dz. U. Nr 30, poz. 262) stwierdzono niezgodność z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej przepisu art. 9 powołanej ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...), w zakresie, w którym ustala dzień 1 stycznia 2005r. jako datę wejścia w życie wskazanych powyżej przepisów art. 1 pkt 13, 19 lit. a i b, pkt 22 i 26 tej ustawy w zakresie dotyczącym zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które zobowiązywały do stosowania 50 % stawki podatku dochodowego.
Orzeczenie takie uzasadniono brakiem odpowiedniej vacatio legis, tj. okresu czasu między datą ogłoszenia aktu a normatywną datą jego wejścia w życie. Wyrok ten wszedł w życie z dniem 18 lutego 2005r. Powyższe spowodowało wyeliminowanie z obrotu prawnego omówionych powyżej przepisów ustawy z dnia 18 listopada 2004r.

Z powyższego wynika, iż intencją Trybunału Konstytucyjnego niewątpliwie było przywrócenie brzmienia omawianych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2005r.

Należy przy tym podkreślić, iż ustawodawca w dotychczas ustanawianych przepisach określających wysokość stawek oraz progów podatkowych dla celów obliczania podatku dochodowego od osób fizycznych nigdy nie ustalił górnej granicy dochodów podlegających opodatkowaniu, stąd zawarte w zażaleniu twierdzenie, jakoby w obecnie obowiązującym brzmieniu art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody w kwocie przekraczającej 600.000 zł nie podlegały opodatkowaniu, jest błędne, a ponadto sprzeczne z zamysłem ustawodawcy.

Wobec powyższego zasadnym jest stwierdzenie organu podatkowego I instancji, iż w wyniku powołanego wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 5 lutego 2005r., należy stosować przepisy art. 27 ust. 1, art. 32 ust. 1 i ust. 1a pkt 2, art. 41a oraz art. 44 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy je zmieniającej, tj. przed l stycznia 2005r.

W opisanym stanie faktycznym sprawy, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż prawidłowe jest zaskarżone postanowienie organu podatkowego pierwszej instancji, stąd orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwo w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem tut. organu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj