Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-II-41171/INT/4/WL/05
z 14 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-II-41171/INT/4/WL/05
Data
2005.06.14
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Opolu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek
Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
podatek od wynagrodzeń
zaliczka na podatek
Pytanie podatnika
Jak obliczać i pobierać zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych w 2005r. wynagrodzeń w przypadku uzyskania przez pracownika, od początku roku podatkowego, dochodów przekraczających kwotę 600.000 zł?
DECYZJA Na podstawie art. 14 b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 29 kwietnia 2005r. na postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 26 kwietnia 2005r. nr PD/415-13/MM/05 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczących kwestii obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych w 2005r. - odmawia zmiany oraz uchylenia postanowienia organu pierwszej instancji UZASADNIENIE W dniu 4 marca 2005r. do Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych w 2005r. wynagrodzeń w przypadku uzyskania przez pracownika, od początku roku podatkowego, dochodów przekraczających kwotę 600.000 zł. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż dochód uzyskany przez niektórych pracowników Spółki w 2005 roku przekroczył kwotę 600.000 zł. Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanowiskiem - wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lutego 2005r. sygn. akt. K 48/04, został zniesiony obowiązek obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osiągniętych przez pracowników w 2005 roku dochodów w sytuacji, gdy przekroczą kwotę 600.000 zł. W dniu 26 kwietnia 2005r. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu wydał postanowienie Nr PD/415-13/MM/05 uznające, iż stanowisko przedstawione we wskazanym wyżej wniosku jest nieprawidłowe Stwierdził bowiem, iż przepis art. 1 pkt 19 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw, dotyczący sposobu ustalania zaliczki na podatek dochodowy, w przypadku gdy dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę 600.000 zł - wobec faktu, iż wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lutego 2005 r. orzeczono o jego niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej - utracił moc, co skutkuje zastosowaniem przepisów ustawy w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, tj. przed dniem 1 stycznia 2005r. W zażaleniu Spółka zarzuca naruszenie prawa materialnego, a mianowicie art. 1 pkt 13 oraz art. 1 pkt 19 lit.a ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych ustaw, przez przyjęcie, że w 2005 roku istnieje obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od pracowników, którzy uzyskali dochody przekraczające kwotę 600.000 zł. Rozpatrując złożone zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, stwierdza co następuje. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku - podatek dochodowy (...) pobiera się od postawy jego obliczenia według następującej skali: Podstawa obliczenia podatku - do 37.024zł - podatek wynosi 19% minus kwota zmniejszająca podatek 530zł 08gr; Wskazany powyżej przepis został zmieniony z dniem l stycznia 2005 r. przepisami art. 1 pkt 13, pkt 19 lit.a i b, pkt 22 i 26 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004r. Nr 263, poz. 2619). Zmiana polegała na wprowadzeniu czwartego szczebla skali, tj. zastosowaniu czwartej stawki podatkowej w wysokości 50 % od dochodów przekraczających kwotę 600.000 zł. Zmianie uległy ponadto przepisy art. 32 ust. 1 i ust. 1a pkt 2, art. 41 a oraz art. 44 ust. 3a, w zakresie tam wskazanym. Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lutego 2005r. sygn. akt K 48/04 (Dz. U. Nr 30, poz. 262) stwierdzono niezgodność z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej przepisu art. 9 powołanej ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...), w zakresie, w którym ustala dzień 1 stycznia 2005r. jako datę wejścia w życie wskazanych powyżej przepisów art. 1 pkt 13, 19 lit. a i b, pkt 22 i 26 tej ustawy w zakresie dotyczącym zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które zobowiązywały do stosowania 50 % stawki podatku dochodowego. Z powyższego wynika, iż intencją Trybunału Konstytucyjnego niewątpliwie było przywrócenie brzmienia omawianych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2005r. Należy przy tym podkreślić, iż ustawodawca w dotychczas ustanawianych przepisach określających wysokość stawek oraz progów podatkowych dla celów obliczania podatku dochodowego od osób fizycznych nigdy nie ustalił górnej granicy dochodów podlegających opodatkowaniu, stąd zawarte w zażaleniu twierdzenie, jakoby w obecnie obowiązującym brzmieniu art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody w kwocie przekraczającej 600.000 zł nie podlegały opodatkowaniu, jest błędne, a ponadto sprzeczne z zamysłem ustawodawcy. Wobec powyższego zasadnym jest stwierdzenie organu podatkowego I instancji, iż w wyniku powołanego wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 5 lutego 2005r., należy stosować przepisy art. 27 ust. 1, art. 32 ust. 1 i ust. 1a pkt 2, art. 41a oraz art. 44 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy je zmieniającej, tj. przed l stycznia 2005r. W opisanym stanie faktycznym sprawy, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż prawidłowe jest zaskarżone postanowienie organu podatkowego pierwszej instancji, stąd orzeczono jak w sentencji. Decyzja niniejsza jest ostateczna. Jednocześnie tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwo w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem tut. organu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.