Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PP-406/33/AZ/05
z 2 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-406/33/AZ/05
Data
2005.08.02



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
marża
maszyny rolnicze
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
towar używany


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż w kraju używanych maszyn rolniczych zakupionych w Niemczech od rolników nie będących podatnikami podatku od wartości dodanej, może podlegać opodatkowaniu VAT w systemie opodatkowania marży?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr 8 poz.60 z 2005 r), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 18.05.2005 (data wpływu 23.05.2005) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług marży stosowanej przy dostawie towarów używanych.

U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art.14a §1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a §4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 23.05.2005 zwróciła się Pani z zapytaniem w którym wyjaśnia, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprowadza z Niemiec używane maszyny rolnicze, kupowane od rolników, którzy nie są podatnikami podatku od wartości dodanej. Następnie przedmiotowe maszyny sprzedawane są w kraju rolnikom.

W związku z powyższym zwraca się Pani z zapytaniem czy przy sprzedaży w kraju maszyn rolniczych może zgodnie z art.120 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług stosować w zakresie dostaw towarów opodatkowanie marży brutto.W Pani ocenie opodatkowanie marży zgodnie z cyt. art.120 ust.4 ustawy o VAT ma prawo zastosowania bowiem nabywa Pani towary używane od osób fizycznych.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:

W przypadku gdy przedmiotem transakcji są towary używane (np. używane maszyny rolnicze) mają zastosowanie procedury szczególne, które są wymienione w art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535 ze zm.). Dla potrzeb tej procedury, pod pojęciem towaru używanego, zgodnie z ust. 1 pkt 4 tej ustawy, rozumie się ruchome dobra materialne, nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne. Przepis art. 120 ust. 4 ww. ustawy określa, że w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, w tym także używanych maszyn rolniczych, spełniających warunki towaru używanego według art. 120 ust.1 pkt 4, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zasada opodatkowania w systemie marży ma zastosowanie, zgodnie z art.120 ust.10 ww. ustawy, pod warunkiem nabycia towarów używanych (np. używanych maszyn rolniczych) wyłącznie od:

  • osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, nie będącej podatnikiem, o którym mowa w art.15,
  • podatników, o których mowa w art.15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art.43 ust.1 pkt 2 lub art.113,
  • podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust.4, czyli stosujących również system marży przy dostawie towarów.

Jednocześnie należy nadmienić, iż opisany powyżej system opodatkowania ma charakter fakultatywny, tzn. podatnik może podjąć decyzję o opodatkowaniu towarów używanych (w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art.120 ust.10 cyt. ustawy) w systemie marży bądź na zasadach ogólnych.

Jak wynika z powyższego w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Zasada opodatkowania marży, używanych towarów będzie miała zastosowanie gdy towary te będą nabyte od podmiotów wymienionych w cyt. art.120 ust.10 ustawy o podatku VAT - co oznacza, że opodatkowanie na zasadach marży ma miejsce wtedy gdy źródło nabycia tych towarów jest nieopodatkowane ze względu na to, że zbywający nie jest podatnikiem, zbywający jest podatnikiem lecz czynność jest objęta zwolnieniem od podatku lub gdy źródło jest opodatkowane, ale na takich samych szczególnych zasadach opodatkowania marży.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego prowadzona działalność gospodarcza polega na dostawach używanych maszyn rolniczych, nabytych na podstawie umów cywilnych zawartych z obywatelami z państw Unii, którzy nie posiadają statusu podatników podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż dokonanie przez Panią dostaw towarów używanych (używanych maszyn rolniczych) przy zastosowaniu opodatkowania podatkiem VAT na zasadach opodatkowania marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT jest w pełni uzasadnione.

Zatem opisany przez Panią sposób postępowania przy dostawach towarów używanych opodatkowanych na zasadzie marży jest prawidłowy.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. nr 253 poz. 2532 ) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj