Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.II/443/98/2005/JZ
z 11 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.II/443/98/2005/JZ
Data
2005.07.11
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Słowa kluczowe
dokumenty celne
dokumenty przewozowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
Pytanie podatnika
Jakie dokumenty uprawniają podatnika do zastosowania stawki podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy w wysokości 0%?
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8., poz. 60), oraz art. 42 ust. 1 pkt 2, ust. 3, ust.11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 07.06.2005 r. (znak FK/1/3/2005 z datą wpływu 09.06.2005r.) dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług w odniesieniu do stanu faktycznego opisanego w pkt 2 w/w pisma), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie: postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za prawidłowe Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje sprzedaży towarów na terytorium Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i z tytułu powyższych transakcji posiada następujące dokumenty:
Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy powyższe dokumenty uprawniają Podatnika do zastosowania z tytułu wenatrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Zdaniem Podatnika dokumenty te są wystarczające do zastosowania z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy stawki podatku w wysokości 0%. Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uprzejmie wyjaśnia, iż:
Dokumenty powyższe muszą łącznie potwierdzać dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, dlatego konieczne jest posiadanie przez Podatnika wszystkich wymienionych w tym artykule dowodów. Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 11 ustawy w przypadku, gdy powyższe dokumenty, (o których mowa w art. 42 ust. 3-5) nie potwierdzają jednoznacznie (a więc w sposób nie budzący wątpliwości) dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, które mogą dokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę, (o których mowa w cyt. wyżej przepisie art. 42 ust. 1 pkt 2) mogą być w szczególności:
Powyższe oznacza, iż jeżeli Podatnik posiada dowody wymienione we wspomnianym art. 42 ust. 11 ustawy, potwierdzające fakt wywiezienia towarów z terytorium kraju oraz dostarczenia ich do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego (z uwzględnieniem treści dokumentów zawartych w art. 42 ust. 3 ustawy) to będzie mógł zastosować z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Odnosząc powyższe do treści zapytania stwierdzić należy, iż dokumenty wymienione przez Podatnika w zapytaniu mając na względzie treść przepisu art. 42 ust. 11 są wystarczające do zastosowania z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Zaznaczyć jednak należy, iż przepis art. 42 ust. 11 ustawy ma charakter subsydiarny i nie zwalnia Podatnika od obowiązków przewidzianych w art. 42 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy. Z kolei użyty przez ustawodawcę zwrot w "szczególności" oznacza, iż nie jest to katalog zamknięty, dlatego Podatnik ma prawo udokumentować ( w odniesieniu do sytuacji określonej w art. 42 ust.11 ustawy) wywiezienie towarów z terytorium kraju oraz dostarczenie ich nabywcy na terytorium państwa członkowskiego w sposób przez siebie przewidziany, mając oczywiście na uwadze udowodnienie faktu jego zaistnienia. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż stanowisko Podatnika przedstawione w zapytaniu należy uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku Podatnika tj. 09.06.2005r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.