Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/P1/423-0055/3/05/AK
z 28 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/P1/423-0055/3/05/AK
Data
2005.04.28
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
kredyt bankowy
wierzytelności nieściągalne
Pytanie podatnika
Bank zalicza wierzytelność z tytułu kredytu do kosztów uzyskania przychodu i w tej samej dacie dokonuje przeniesienia tej wierzytelności z bilansu do ewidencji pozabilansowej.
Czy usunięcie wierzytelności kredytowej z ewidencji pozabilansowej na skutek jej przedawnienia lub umorzenia stoi na przeszkodzie równoczesnemu uznaniu jej za koszt podatkowy przy zaistnieniu warunków uznania ją za nieściągalną określonych w art. 16 ust. 1 pkt 25 w związku z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 64, poz. 654 z późn. zm), w sprawie: koszty uzyskania przychodów w bankach – wierzytelności z tytułu kredytów, które zostały umorzone bądź stały się wierzytelnościami przedawnionymi stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Bank stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości banków w razie zaistnienia warunków określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zalicza wierzytelność z tytułu kredytu do kosztów uzyskania przychodu i w tej samej dacie dokonuje przeniesienia tej wierzytelności z bilansu do ewidencji pozabilansowej. Wierzytelność kredytową uznaje się za nieściągalną w przypadkach określonych w art. 16 ust. 2 powołanej ustawy. Podatnik ma wątpliwości, czy usunięcie wierzytelności kredytowej z ewidencji pozabilansowej na skutek jej przedawnienia lub umorzenia stoi na przeszkodzie równoczesnemu uznaniu jej za koszt podatkowy przy zaistnieniu warunków uznania ją za nieściągalną określonych w art. 16 ust. 1 pkt 25 w związku z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Podatnika fakt usunięcia wierzytelności kredytowej z ewidencji pozabilansowej na skutek jej przedawnienia lub umorzenia nie stoi na przeszkodzie uznaniu jej za koszt podatkowy, jeżeli spełnione są jednocześnie przesłanki określone w art. 16 ust. 1 pkt 25 i ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje: Wierzytelność to uprawnienie przysługujące jednej stronie stosunku prawnego (wierzycielowi) do domagania się od drugiej strony stosunku prawnego (dłużnika) spełnienia określonego świadczenia. Z podatkowego punktu widzenia należności należy podzielić na nieprzedawnione, przedawnione, ściągalne i nieściągalne. Co do zasady wierzytelności nie są kosztem uzyskania przychodów. W ściśle określonych sytuacjach mogą one ów koszt jednak stanowić. Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, z wyjątkiem:
W myśl z kolei art.16 ust.2 za wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 25, uważa się te wierzytelności, których nieściągalność została udokumentowana:
a) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub b) umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy zachodzi okoliczność wymieniona pod lit. a), lub c) ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, albo Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako przedawnione. Zaś na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 43 wym. ustawy nie są w bankach kosztami uzyskania przychodów umorzone kredyty (pożyczki) bankowe, jeżeli ich umorzenie nie jest związane z:
W świetle powołanego art.16 ust.1 pkt 20 ustawy stwierdzić należy, iż nieściągalność wierzytelności zachodzi zawsze w przypadku wierzytelności przedawnionej, ponieważ z upływem terminu przedawnienia roszczenie wierzyciela nie może być przymusowo realizowane. Niemniej jednak dopuszczenie przez wierzyciela do przedawnienia wierzytelności powoduje, iż wartość wierzytelności odpisanych jako przedawnione nie może stanowić jego kosztu uzyskania przychodów. Ustawodawca w art.16 ust.1 pkt 43 ustawy wykluczył również, co do zasady, możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych udzielonych przez bank kredytów (pożyczek) bankowych w przypadku ich umorzenia wskutek niewypłacalności kredytobiorcy (pożyczkobiorcy). Zakwalifikowanie takich kredytów (pożyczek) do kosztów uzyskania przychodów podatnika jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy ich umorzenie stanowi efekt:
a) z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1112 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 41 i Nr 154, poz. 1802), b) z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 932, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250 oraz z 2001 r. Nr 76, poz. 805 i Nr 100, poz. 1080), c) z dnia 14 lipca 2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki (Dz. U. z 2000 r. Nr 74, poz. 856), d) z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 2000 r. Nr 84, poz. 948 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154, poz. 1802), e) z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz. U. z 2001 r. Nr 111, poz. 1196).
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.