Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WP/415/186/190/05/JK
z 23 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WP/415/186/190/05/JK
Data
2005.06.23



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody w konkursach
reklama


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagrody o wartości do 760 zł. przyznawane w konkursach ogłaszanych przez środki masowego przekazu(prasa, radio, telewizja)?


Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa(t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr.8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku firmy.... z dnia 11 maja 2005 roku (data wpływu :13.05.2005 r.) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z póź. zm.) w zakresie opodatkowania nagród o wartości nie przekraczającej kwoty 760 zł. za reklamę firmy w konkursach ogłaszanych przez środki masowego przekazu.Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji dóbr szybko zbywalnych (artykuły spożywcze, karma dla zwierząt domowych). W celu promocji swoich produktów oraz wsparcia ich sprzedaży Spółka organizuje różnego rodzaju akcje promocyjne. W szczególności, przedmiotowe akcje promocyjne mogą mieć postać m.in.:� konkursów, które są organizowane przez Spółkę i ogłaszane w środkach masowego przekazu,� konkursów, które są organizowane przez Spółkę, ale nie są ogłaszane w środkach masowego przekazu.Co do zasady, w konkursach organizowanych przez Spółkę wykorzystywane są dwa rodzaje mechanizmów wyłaniania zwycięzców:� zasada "Kto pierwszy, ten lepszy" - w takich konkursach nagradzana jest określona liczba tych uczestników, którzy jako pierwsi zrealizują wyznaczone im zadanie, np. jako pierwsi nadeślą dowody zakupu produktów Spółki;� ocena wykonania zadania konkursowego przez powołaną specjalnie w tym celu komisję - np. odpowiedź na zadane przez Spółkę pytanie, sformułowanie hasła reklamowego. Odpowiedzi, które zostaną ocenione przez komisję jako najlepsze, najzabawniejsze, najciekawsze nagradzane są nagrodami głównymi. Spółka zwykle przewiduje także nagrody II i III stopnia oraz nagrody pocieszenia przyznawane osobom, których prace (sposób wykonania zadania konkursowego), zostały wyróżnione. Wartość nagród zależy od ich charakteru, zazwyczaj są to kwoty rzędu:- 760 zł i więcej - w przypadku nagród głównych,- od 100 zł do 760 zł - w przypadku nagród II i III stopnia, - poniżej 100 zł - w przypadku nagród pocieszenia. W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Spółka postawiła następujące pytane : Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagrody o wartości do 760 zł. przyznawanych w konkursach ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)?

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nagrody przewidziane w konkursach podlegają, co do zasady, opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo, w świetle art. 42 ust. 1 w/w ustawy, organizator konkursu jest zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-8A do właściwego urzędu skarbowego oraz do wpłacenia na rzecz tego urzędu skarbowego podatku pobranego od beneficjentów przed wydaniem im nagród. Natomiast przepisy art.21 ust.1 pkt 68 w/w ustawy przewidują możliwość zastosowania zwolnienia beneficjentów nagród wygranych w konkursach z obowiązku opodatkowania tych nagród. W szczególności, zdaniem Spółki, brak jest obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród o wartości do 760 zł przyznawanych w konkursach ogłaszanych przez środki masowego przekazu. Spółka stoi na stanowisku że , w odniesieniu do nagród, których wartość nie przekracza 760 zł, wydanych w konkursie emitowanym (ogłaszanym) w środkach masowego przekazu brak jest po stronie Spółki obowiązku pobierania od beneficjentów tych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, a w konsekwencji składania deklaracji PIT-8a. Powyższe wynika z analizy art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o pdof, który stanowi, iż wolna od opodatkowania jest "wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł". W szczególności, zdaniem Spółki, z powyższego artykułu wynika, że uczestnicy konkursu, którzy są beneficjentami nagród o wartości do 760 zł wygranych w konkursie zorganizowanym przez Spółkę i ogłoszonym następnie w jednym ze środków masowego przekazu (prasie, radiu, telewizji), nabywają prawo do zwolnienia tych nagród z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W opinii Spółki, w omawianej sytuacji spełnione są warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o pdof, a zatem zasadne jest skorzystanie przez tych uczestników z przewidzianego w nim zwolnienia. W konsekwencji, Spółka nie jest zobowiązana do pobierania od nagrodzonych 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też do składania deklaracji PIT-8a.

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko zaprezentowane we wniosku jest prawidłowe. Stosownie do treści art. 21 ust.1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Z pisma Spółki wynika, że nagrody o których mowa spełniają kryteria o których mowa w w/w art. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tj. jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł., zorganizowany konkurs ogłoszony był w środkach masowego przekazu). Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i prawny Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że w/w nagrody korzystają ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. w wysokości nie przekraczającej kwoty 760 zł. Natomiast opodatkowaniu 10 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegają nagrody w przypadku gdy ich wartość przekracza 760 zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj