Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
XII-1/443-77/TZ-30/05/KR-O
z 19 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
XII-1/443-77/TZ-30/05/KR-O
Data
2005.04.19
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Słowa kluczowe
obsługa
statek
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego
Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi przetrzymywania kontenerów w porcie ponad wyznaczony przez armatora termin odbioru?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 137, poz. 926 z póź. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.02.2005r. uzupełnionego następnie pismem z dnia 25.03.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stawki opodatkowania usługi przetrzymania kontenerów w porcie polskim (demurrage), w ramach usług przewozu towarów w transporcie międzynarodowym drogą morską. stwierdzam, że: przedstawione stanowisko jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego Uzasadnienie Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na własny rachunek występuje w charakterze agenta armatora zagranicznego, z którym zawarł kontrakt na wykonywanie obsługi statków będących własnością armatora lub eksploatowanych przez armatora, jak również na dokonywanie sprzedaży usług armatora oraz obsługę wszystkich rodzajów ładunków przywożonych lub wywożonych drogą morską, lądową lub krajową drogą wodną lub w formie przeładunku, obsługiwanie sprzętu armatora uwzględniając kontenery, podwozia i inne wyposażenie. Podatnik obciąża klienta dla którego armator świadczył usługę przewozu opłatą za przetrzymanie kontenerów w przypadku gdy importer nie dokona odbioru towarów w wyznaczonym przez armatora terminie 7 dniowym dla kontenera zwykłego i 3 dniowym dla kontenera chłodzonego po wyładunku ze statku w porcie polskim. Zgodnie z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi opłata za przetrzymanie kontenerów w porcie powyżej określonego przez armatora terminu odbioru towaru nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego i nie jest odrębnie klasyfikowana, mieści się w grupowaniu obejmującym wykonywaną przez armatora usługę, tj. PKWiU 61.10.24-00.00. "Przewozy morskie i przybrzeżne towarów w kontenerach". Zgodnie z § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844) Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. nr 42, poz. 264 z póżn. zm.) stosuje się do celów podatkowych nie dłużej niż do dnia 31.12.2005r. Podatnik ma wątpliwości odnośnie stawki opodatkowania usług przetrzymania kontenerów w porcie polskim, za które obciąża odbiorcę towarów dla których armator świadczył usługę przewozu towarów w kontenerach w transporcie międzynarodowym drogą morską. Zdaniem podatnika do świadczonych usług przetrzymania kontenerów w porcie (demurrage) ponad wyznaczony przez armatora termin odbioru kontenerów z portu na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 oraz art. 83 ust.1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług należy zastosować 0% stawkę opodatkowania. Art. 83 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535) przewiduje szczególny przypadek zastosowania stawki VAT 0% dla usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu. Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 przez pojęcie usług transportu międzynarodowego o którym mowa w art. 83 ust.1 pkt 23 rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
Zakres zastosowania w/cyt. art. 83 ust. 1 pkt 9 ograniczony jest do usług polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, które są związane z transportem międzynarodowym i świadczonych na terenie polskiego portu morskiego. Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 w/cyt. ustawy, stawkę 0% stosuje się do usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w pkt 1 w/wym. przepisu. Art. 83 ust. 1 pkt 17 w/cyt. ustawy ma zastosowanie do wszelkich pozostałych usług, które nie mieszczą się w dyspozycji art. 83 ust.1 pkt 9 w/cyt. ustawy. Jak wynika z powyższych unormowań zastosowanie art. 83 ust.1 pkt 9 powoduje wykluczenie możliwości zastosownia przepisu zawartego w art. 83 ust. 1 pkt 17. Zakresy zastosowania dwóch w/cyt. przepisów uzupełniają się natomiast w żadnym zakresie nie ma tutaj miejsca pokrywanie się dyspozycji art. 83 ust. 1 pkt 9 i art. 83 ust. 1 pkt 17. Reasumując, świadczenie usług przetrzymania kontenerów w porcie (demurrage), o których mowa w piśmie, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 w/wym. ustawy będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.