Interpretacja Urzędu Skarbowego w Cieszynie
PP/443/I-75/05
z 8 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/I-75/05
Data
2005.06.08



Autor
Urząd Skarbowy w Cieszynie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
budowa
budownictwo mieszkaniowe
drogi
infrastruktura towarzysząca
remonty
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawkę należy zastosować przy wykonywaniu przez gminę remontów dróg oraz robót dotyczących budowy oświetlenia ulicznego wzdłuż drogi gminnej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005r. Dz.U.Nr 8, poz.60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika Gminy X - przedstawione we wniosku z dnia 6.05.2005r. ( 9.05.2005 data wpływu do tut. Urzędu ) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9.05.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym wniosku wynika, że Gmina X prowadzi remonty dróg gminnych, ogłoszono przetarg na wykonanie tych remontów a dotyczą :

  • dróg, które w całości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego położone są w terenach budowlanych, a ze względu na swe cechy funkcjonalne oraz usytuowanie w terenie pełnią funkcję dróg osiedlowych ( wewnętrznych ), są to w większości ulice ślepe, nie umożliwiają bezpośrednio dojazdu do innych miejscowości, oraz nie przebiegają przez tereny przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej i rolnej;
  • drogi, która w położona jest w terenach budownictwa mieszkaniowego i upraw polowych, jest drogą ślepą, ze względów funkcjonalnych stanowi drogę wewnętrzną ( osiedlową );
  • dróg, które zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego położonych w całości w terenach upraw polowych.

Ponadto roboty dotyczą budowy oświetlenia ulicznego wzdłuż drogi gminnej położonej w większości ( około 70% ) w terenach budownictwa mieszkaniowego zgodnie zapisem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a pozostała część w terenach upraw polowych jest to droga ślepa, nie umożliwia bezpośrednio dojazdu do innych miejscowości.

Wątpliwości podatnika dotyczą wysokości stawek podatku VAT w odniesieniu do w/w robót.

Zdaniem podatnika w przedmiotowym przypadku w odniesieniu do remontu dróg wewnętrznych związanych z budownictwem mieszkaniowym należy naliczyć podatek VAT w wysokości 7%, zaś w wysokości 22% do remontu pozostałych dróg. Natomiast odnośnie budowy oświetlenia ulicznego zdaniem podatnika dla części robót związanych funkcjonalnie z budownictwem mieszkaniowym należy zastosować stawkę VAT 7 % a dla pozostałej części stawkę VAT 22%.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz przepisów prawa podatkowego, odnoszących się do tego stanu, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza :

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 2 cyt. ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie do treści przepisu art. 2 pkt 12 cyt. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych : 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie : budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 146 ust. 3 cyt. ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się :

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzenia i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacje, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
  • jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Ustawodawca nie sprecyzował przy tym o jakie drogi chodzi. Wskazał natomiast, że inwestycje w tym zakresie muszą być determinowane przez przedsięwzięcia i zadania dotyczące budownictwa mieszkaniowego.

Jak stanowi art. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm ) drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie :

  1. drogi krajowe,
  2. drogi wojewódzkie,
  3. drogi powiatowe,
  4. drogi gminne.

Drogi publiczne w tym drogi gminne, ze względów funkcjonalno- technicznych dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 - Prawo budowlane ( Dz. U. z 2000 r. Nr 106 poz. 1126 ze zm. ) jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Przez klasę drogi rozumie się przyporządkowanie drodze odpowiednich parametrów technicznych, wynikających z jej cech funkcjonalnych.

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1-3 ww. ustawy drogi nie zaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są drogami wewnętrznymi. Budowa, przebudowa, remont utrzymanie ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządców terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku - do właściwego tego terenu. Finansowanie tych zadań należy do zarządcy tego terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku - do właściciela tego terenu.

Zatem w celu uznania drogi ( dojścia dojazdu ) za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest aby roboty budowlano-montażowe dotyczące tej drogi wykonywane były w celu urządzania i zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Oznacza to, że aby budowa ( przebudowa) drogi mogła być uznana za budowę ( przebudowę ) infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, przedmiotowe roboty muszą stanowić przedsięwzięcie w zakresie budownictwa mieszkaniowego. A zatem by droga mogła być uznana za infrastrukturę towarzyszącą budownictu mieszkaniowemu winna służyć wyłącznie temu budownictwu. Taki charakter mogą mieć drogi wewnętrzne, o których mowa w wyżej cytowanym art. 8 ustawy o drogach publicznych, ponieważ między nimi a obiektami budownictwa mieszkaniowego istnieje funkcjonalny i bezpośredni związek.

Zatem również inwestycje w zakresie części dróg gminnych mogą być prowadzone w ramach zadań budownictwa mieszkaniowego i stanowić tym samym infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Drogi takie ze względu na swe cechy funkcjonalne oraz usytuowanie w terenie mogą pełnić te same funkcje co drogi osiedlowe ( wewnętrzne ) ściśle związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Wówczas roboty budowlane w tym zakresie można uznać za roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, podlegające opodatkowaniu stawką VAT 7%. Dla uznania czy budowa ( przebudowa ) wykonywana będzie w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego należy się posiłkować np. usytuowaniem drogi w miejscowym planie zagospodarowania terenu, klasą drogi, rodzajem inwestycji.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe oraz przedstawiony przez podatnika w przedmiotowym wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż remonty dróg osiedlowych (wewnętrznych), które zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego położone są w terenach budownictwa mieszkaniowego podlegać będą opodatkowaniu wg stawki 7%. Remonty zaś dróg pozostałych ( położonych na terenach upraw polowych ) w związku z tym, iż przedmiotowe roboty nie stanowią przedsięwzięć w zakresie budownictwa mieszkaniowego, podlegać będą opodatkowaniu wg stawki 22%. Natomiast roboty związane z budową oświetlenia w części związanej z budownictwem mieszkaniowym należy opodatkować wg stawki 7% a dla pozostałej części 22%,z uwagi na to, iż przedmiotowe roboty nie stanowią w tej części przedsięwzięć w zakresie budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj