Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-28/HD/05
z 29 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-28/HD/05
Data
2005.06.29



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
stawki podatku
usługi spedycji międzynarodowej
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy wystawianiu faktury dla zamawiającego usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towaru, który ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza wspólnotą oraz jak należy dokumentować usługę w przypadku możliwości zastosowania stawki 0 %?


Działając na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3, ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Pana A Sz z dnia 15.04.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 15.04.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:Firma zawarła umowę spedycji w oparciu o zlecenie wystawione przez osobę nie mającą siedziby we wspólnocie, na podstawie której zobowiązuje się do dostarczenia towaru z innego niż Polska państwa Unii Europejskiej do Przemyśla. Następnie jako spedytor zleca podwykonawcom (przewoźnikom lub innym spedytorom) przewóz towaru. Jednym z dokumentów towarzyszącym przesyłce jest dokument eksportowy, z którego wynika, że towar jest przeznaczony do wywozu poza wspólnotę.

Umowa spedycji obejmuje jedynie przewóz towaru na części trasy pozwalającej dokonać faktycznego wywozu poza wspólnotę. Od Przemyśla, gdzie kończy się przewóz w oparciu o umowę, do granicy Unii Europejskiej towar przewożony będzie już transportem własnym zleceniodawcy lub w oparciu o umowę zawartą z innym podmiotem.

Pytanie Wnioskodawcy brzmi, jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy wystawianiu faktury dla zamawiającego usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towaru, który ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza wspólnotą oraz jak należy dokumentować usługę w przypadku możliwości zastosowania stawki 0 %.

Zdaniem Wnioskodawcy przy właściwym udokumentowaniu można zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0 %. Dokumentem tym jest dokument eksportowy wystawiony na przewożony towar – dokument celny poświadczający objęcie towaru procedurą wywozu.Wnioskodawca uważa, że w oparciu o przytoczone przepisy usługa spedycji, którą wykonuje, jest usługą dotyczącą towarów eksportowanych związaną z wewnątrzwspólnotową usługą transportu i opodatkowana jest stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Podatnika, jednakże uzasadniając to stanowisko w odmienny sposób.

Nawiązując do przywołanego przez Podatnika art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Podatnik, powołując przepisy Kodeksu cywilnego, w szczególności art. 794 par. 1 oraz 796, twierdzi, że umowa spedycji jest szczególnym rodzajem umowy zlecenia dotyczącym przewozu.Tut. organ podatkowy nie podziela zdania Podatnika.Umowa spedycji uregulowana została w art. 794 – 804 Kodeksu cywilnego.Natomiast umowa zlecenie regulowana jest przez art. 734 – 751 Kodeksu cywilnego.Umowy powyższe zostały przez ustawodawcę nazwane oraz zawarte w różnych tytułach (zlecenie – tytuł XXI, umowa spedycji – tytuł XXVI).W związku z powyższym należy przyjąć, iż są to odmienne umowy, natomiast fakt stosowania przepisów zlecenia do umów spedycji, zgodnie z art. 796 Kodeksu cywilnego, nie zmienia typu tej umowy.Zaznaczyć należy, że także ustawa o VAT posługuje się zarówno pojęciem „zlecenia” np. w art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b, jak i pojęciem „spedycji” np. w art. 83 ust. 3 pkt 3, co sugeruje, iż rozróżnia „zlecenie” i „spedycję” dla celów podatku VAT. Zdaniem urzędu zasadne jest zastosowanie w przedmiotowej sprawie art.83 ust.1 pkt 23 oraz ust. 3 i 5 ustawy o VAT.Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku VAT, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego.Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit.d przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust.1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (Polski), jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.Natomiast stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 3 usługami transportu międzynarodowego są także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa powyżej. Dla skorzystania ze stawki 0 % Podatnik powinien posiadać dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług międzynarodowego transportu towarów (art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT), a mianowicie w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Nawiązując do powyższego, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0 % będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na polskim terytorium, jeżeli podatnik będzie dysponował ww. dokumentami, o których mowa w ust.5 pkt 1 art. 83 ustawy (w przeciwnym razie usługa na terytorium RP winna być opodatkowana wg stawki podstawowej 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy), pozostała zaś część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Stawkę 0 - albo 22 – procentową stosuje się niezależnie od tego, jaki podmiot jest zleceniodawcą usługi.Reasumując, stanowisko Podatnika dotyczące możliwości zastosowania stawki 0 % do wykonywanej przez Niego usługi spedycji należy uznać za prawidłowe, biorąc pod uwagę fakt, iż Podatnik dysponuje jak wynika z pisma, dokumentem eksportowym celnym poświadczającym objęcie przewożonego towaru procedurą wywozu poza granicę Unii Europejskiej

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj