Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach
IUS IPD1/2-423/11/2005
z 18 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUS IPD1/2-423/11/2005
Data
2005.07.18



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
odpisy amortyzacyjne
przychód
środek trwały
zakład pracy chronionej
zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych


Pytanie podatnika
Czy równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych zakupionych ze środków ZFRON, stanowi przychód w rozumieniu art.12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatkudochodowym od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach stwierdza, że stanowisko .............. Sp. z o.o., posiadającego status zakładu pracy chronionej, przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2005 r., który wpłynął 03.06.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczącej wyłączenia z przychodów dla celów podatkowych, równowartości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych zakupionych ze środków ZFRON jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.06.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a §4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Podatnik, posiadający status zakładu pracy chronionej, wystąpił z zapytaniem: czy pozostałe przychody operacyjne, stanowiące równowartość odpisów amortyzacyjnych środków trwałych sfinansowanych z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, należy zaliczyć do przychodów podatkowych ...

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę i jego stanowisko w sprawie przedstawia się następująco:

Powołując się na ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka prezentuje stanowisko, że: „równowartość amortyzacji środków trwałych, przeksięgowanych z rozliczeń międzyokresowych przychodów na pozostałe przychody operacyjne, nie stanowi przychodu dla celów podatkowych” i uzasadnia to w sposób następujący:

„Zakład pracy chronionej, na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 ze zm.), jest obowiązany tworzyć zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON) i jest jego dysponentem. Środki finansowe ZFRON pochodzą z ulg podatkowych i stanowią środki własne jednostki. ZFRON zaliczany jest do funduszy specjalnych i ujmowany w księgach rachunkowych jednostki obowiązanej do stosowania przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości , na koncie „85 – Fundusze specjalne”. Rodzaje wydatków oraz szczegółowe zasady wykorzystania środków ZFRON określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 grudnia 1998 r. (Dz. U. Nr 3, poz.22 ze zm.), w katalogu tych wydatków znajdują się m. in.: zakup, modernizacja oraz dostosowanie maszyn i urządzeń do indywidualnych potrzeb wynikających z psychofizycznych możliwości osób niepełnosprawnych, jak również wyposażenie i dostosowanie pomieszczeń zakładu stosownie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Równowartość środków wydatkowanych na nabycie lub wytworzenie środków trwałych i wyposażenia zgodnie z przytoczonym rozporządzeniem jest ewidencjonowana na koncie rozliczenia międzyokresowe przychodów zgodnie z art. 41 ustawy o rachunkowości, a następnie równolegle do odpisów amortyzacyjnych odnoszona na pozostałe przychody operacyjne. Oznacza to, że zasady ustalania przychodu wymienione w powołanym art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, służą wyłącznie do ustalania wyniku finansowego spółki. Natomiast katalog przychodów podlegających opodatkowaniu, zawarty w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie wymienia tytułu związanego z refundacją środków trwałych ze środków ZFRON, w związku z czym finansowanie zakupu środków trwałych oraz innych wydatków (zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej) z ZFRON nie podlega opodatkowaniu.”

Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego, tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zakłady pracy chronionej obowiązane są tworzyć zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych i są jego dysponentem. Ogólne zasady tworzenia i przeznaczania środków funduszu określa art. 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). Przepisy art. 33 ust. 2 tej ustawy, wskazują źródła finansowania zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

W przypadku, gdy środki pozyskane dla ZFRON pochodzą np. z dotacji, subwencji, dofinansowania (np. ze środków PFRON), wówczas nie stanowią środków własnych podatnika. W sytuacji, gdy środki te pochodzą: ze zwolnień podatkowych, z pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zapisów, darowizn, wówczas stanowią one środki własne Spółki. Sfinansowanie nimi zakupu składnika majątku trwałego nie jest w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uważane za zwrot wydatków. Wówczas odpisy amortyzacyjne od sfinansowanych z tego źródła środków trwałych są kosztem uzyskania przychodu. Nie ma więc potrzeby powiększania przychodu do opodatkowania o te odpisy.

Pojęcie przychodu podatkowego określa art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.). W przepisie tym wskazano, że za przychody uważa się między innymi przychody faktycznie otrzymane oraz przychody należne. Wymienione w art. 12 cytowanej ustawy podatkowej rodzaje przychodów, nie zawierają w swym katalogu odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Wobec faktu, iż odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie zwiększają faktycznie otrzymanych przychodów Spółki oraz przychodów należnych, kwoty stanowiące równowartość amortyzacji środków trwałych przeksięgowanych z rozliczeń międzyokresowych przychodów na pozostałe przychody operacyjne nie są zaliczane do przychodów dla celów podatkowych, stosownie do powołanego przepisu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepisy art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, regulujące zasady i zakres rozliczeń międzyokresowych, jak słusznie zauważa Spółka, służą wyłącznie do ustalania wyniku finansowego – nie mają charakteru podatkotwórczego i nie należy norm rachunkowych utożsamiać z podatkowymi, gdyż te ostatnie wynikają z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art.14b §1 i§2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj