Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PP/443/73/04
z 8 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/73/04
Data
2004.07.08



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe


Słowa kluczowe
dostawa
działalność handlowa
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
procedura uproszczona
samochód używany


Pytanie podatnika
Czy w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie autohandlu, do dostawy samochodów nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. oraz samochodu nabytego na podstawie faktury VAT – komis sprzedanego przez komisanta na podstawie art. 171 przepisów przejściowych nowej ustawy o VAT ma zastosowanie szczególna procedura opodatkowania towarów używanych określona w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w XXX, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie pisemnej infor-macji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w części dot. sprzedaży używanych środków trwałych na terytorium kraju - uprzejmie wyjaśnia:

Obowiązująca od dnia 1 maja 2004 r. ustawa o podatku od towarów i usług wprowadziła specjalną procedurę opodatkowania towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. Zgodnie z art. 120 ust. 4 ww. ustawy - w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Podstawowym wyróżnikiem tej procedury jest sposób określania podstawy opodatkowania. Podstawą opodatkowania w przypadku realizowania dostaw ww. towarów jest marża, nie zaś obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu dostawy pomniejszona o kwotę podatku. Definicja towarów używanych dla potrzeb art. 120, zawarta w ust. 1 pkt 4, stanowi że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w p-ktach 1 - 3 oraz inne niż me-tale szlachetne lub kamienie szlachetne (...).
Przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolek-cjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4.

Przepis przejściowy art. 174 ustawy stanowi, iż w przypadkach, o których mowa w art. 120, procedura polegająca na opodatkowaniu marży ma zastosowanie do dostaw towarów nabytych lub uprzednio importowanych przez podatników, o których mowa w art. 120 ust. 4, po dniu 30 kwietnia 2004 r.
Z brzmienia cyt. przepisu wynika, iż do dostaw samochodów nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. szczególna procedura określona w art. 120 ust. 4 nie znajduje zastosowania.

Zgodnie z § 41a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) wprowadzonym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 154), który to przepis wszedł w życie z dniem 25 czerwca 2004 r., w okresie do 31 grudnia 2004 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do tej części wartości dostawy używanych samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalności ładowności do 500 kg, która jest równa cenie nabycia samochodu. Przepis ten ma zastosowanie do podatników, którzy:
1) nie byli użytkownikami ww. samochodów,
2) nabyli je przed dniem 1 maja 2004 r. celem dalszej odsprzedaży od podmiotów:
- niebędących podatnikami
- będących podatnikami podatku, którzy na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obowiązujących przed dniem 1 maja 2004 r. przy sprzedaży samochodu skorzystali ze zwolnienia tej czynności od tego podatku,
3) nie wykażą na fakturze kwoty lub kwot podatku od tej dostawy.
Przepis § 41a stosuje się pod warunkiem, że podatnik przed dokonaniem dostawyprzedłoży naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia wejścia w życierozporządzenia (tj. od dnia 25.06.2004 r.) wykaz samochodów, których dotyczy tenprzepis, podając dane identyfikujące te samochody, a w szczególności markę, rodzajoraz numer silnika, nadwozia lub podwozia.

W odniesieniu do zapytania dotyczącego odsprzedaży samochodów używanych na podstawie umowy komisu, tut. organ podatkowy zauważa, że na mocy cyt. na wstępie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zmianie uległy zasady opodatkowania transakcji w ramach umowy komisu. Czynności wykonywane przez komisanta na podstawie umowy komisu nie są traktowane jako usługa. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, wydanie towaru na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej jest traktowane jak dostawa towarów (zakup - sprzedaż) z prawem do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - według zasad ogólnych określonych w art. 86 - 95 ustawy jw.
W przypadku, gdy komitentem jest podmiot określony w art. 120 ust. 10, a przedmiotem umowy komisu jest towar spełniający definicję towaru używanego sformułowaną w ust. 1 pkt 4 tego przepisu, komisant może zastosować przepisy w zakresie szczególnej procedury, gdzie podstawą opodatkowania jest marża (art. 120 ust. 4). Zasada powyższa dotyczy umów zawartych od dnia 1 maja 2004 r.
W odniesieniu natomiast do umów komisu, gdy przed dniem 1 maja 2004 r. komitent wydał towar komisantowi i nie powstał obowiązek podatkowy przed tym dniem u komisanta i komitenta, obowiązek podatkowy i podstawę opodatkowania określa się na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) zgodnie z przepisem przejściowym art. 171 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Jeżeli zatem, po 30 kwietnia 2004 r. nabył Pan od komisanta samochód spełnia-jący kryteria towaru używanego w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4, którego właścicie-lem była osoba fizyczna niebędąca podatnikiem podatku od towarów i usług i dla tej transakcji miał zastosowanie przepis przejściowy art. 171 ust. 1 to przy dostawie tego samochodu ma Pan prawo do zastosowania szczególnej procedury określonej w art. 120 ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj