Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD2/423/61/2005/EC
z 3 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD2/423/61/2005/EC
Data
2005.08.03



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
oferta publiczna
reklama publiczna


Pytanie podatnika
czy wydatki na przeprowadzenie akcji mailingowych do osób znajdujących się w bazach danych Banku, stanowią koszt uzyskania przychodu nie objęty ograniczeniem art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 8, poz.60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 30 maja 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jako kosztów reklamy publicznej wydatków poniesionych w związku z wysyłką ofert reklamowych - Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie wynika, że Bank w celu pozyskania jak największej liczby klientów podejmuje działania marketingowe polegające na wysyłce do potencjalnych klientów materiałów reklamowych przedstawiających ofertę produktową Banku – tzw. mailingi.

W związku z powyższym Bank zakupuje od podmiotów trzecich bazy danych adresowych, na podstawie których dokonuje wysyłki materiałów reklamowych. Zakupiona baza adresowa tworzona jest przez firmę marketingową na podstawie przeprowadzanych badań rynkowych np. ankiet.

W ocenie Spółki koszty dystrybucji materiałów reklamowych w ramach mailingu przy użyciu nabytej bazy adresowej powinny zostać rozpoznane jako koszt uzyskania przychodu w całości. Za powyższym przemawia fakt, że Spółka nie miała bezpośredniego wpływu na dobór podmiotów których dane znalazły się w tych bazach ( dane osób fizycznych ujętych w nabytej bazie danych zostały zgromadzone na podstawie przeprowadzonych przez agencję ankiet). Ponadto, pozyskanie klientów odbyło się drogą reklamy publicznej - została ona skierowana do anonimowego, nieograniczonego kręgu odbiorców.

Zdaniem Banku wydatki na przeprowadzenie akcji mailingowych do osób znajdujących się w bazach danych Banku, stanowią koszt uzyskania przychodu nie objęty ograniczeniem art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Kosztami uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.Dz.U. z 2000 r. Nr 54 , poz. 654 ze zm.), są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy kosztem uzyskania przychodów są poniesione wydatki na reprezentację i reklamę w wysokości nie przekraczającej 0,25% przychodów uzyskanych w roku podatkowym, o ile reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie, w inny sposób.

Wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

W związku faktem, że Spółka nie miała wpływu na dobór osób znajdujących się w bazach danych, wydatki poniesione w związku z reklamą w formie kampanii mailingowej, należy potraktować jako koszty reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub w inny publiczny sposób. W świetle powyższego, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu słuszne jest stanowisko przedstawione we wniosku, iż wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj