Interpretacja Urzędu Skarbowego w Giżycku
US-I-2/443-20/05
z 25 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I-2/443-20/05
Data
2005.08.25



Autor
Urząd Skarbowy w Giżycku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dostawa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
produkty rolne
rejestracja podatnika VAT UE
rolnik ryczałtowy


Pytanie podatnika
Czy rolnik ryczałtowy zajmujący się hodowlą trzody chlewnej, dokonując zakupu prosiąt w krajach Unii Europejskiej dla celów własnej hodowli oraz odsprzedaży ich nadwyżki innym rolnikom wystawiając im faktury VAT, powinien zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym przez podatnika, wnioskiem z dnia 25.05.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełnionego w dniu 22.06.2005 r. o własne stanowisko, Naczelnik Urzędu Skarbowego, biorąc pod uwagę regulacje zawarte w ustawie z dnia 11 kwietnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe z uwzględnieniem warunków, o których mowa poniżej.

UZASADNIENIE

W dniu 25.05.2005 r. podatnik zwrócił się z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik jest rolnikiem ryczałtowym zajmującym się hodowlą trzody chlewnej. Podatnik zamierza dokonywać zakupu prosiąt w krajach Unii Europejskiej dla celów własnej hodowli oraz odsprzedaży nadwyżki prosiąt innym rolnikom wystawiając im faktury VAT.

Wobec powyższego podatnik zwraca się z zapytaniem czy powinien się zarejestrować w tym celu jako podatnik podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy powinien zostać podatnikiem podatku VAT, gdyż umożliwi to podatnikowi wystawianie faktur VAT dla innych rolników.

Mając na względzie przytoczony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z wyżej powoływanym art. 43 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Zatem wyłącznie dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej dokonywana przez rolnika ryczałtowego korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT bez względu na wielkość obrotu uzyskiwanego z tej sprzedaży. Natomiast działalności polegającej na odsprzedaży nadwyżki prosiąt sprowadzonych uprzednio z krajów Unii Europejskiej nie należy rozważać w kategoriach działalności rolniczej korzystającej ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3. W wyniku tej czynności następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Czynność ta stanowi zatem odpłatną dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W zakresie tej działalności znajduje zastosowanie przepis art. 113 ww. ustawy określający zwolnienie podmiotowe dla podatników wykonujących działalność gospodarczą ze względu na wielkość osiąganych obrotów ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Należy jednak zaznaczyć, że zgodnie z art. 113 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.
W przypadku gdy podatnik rozpocznie wykonywanie czynności o których mowa powyżej w trakcie roku podatkowego będzie zwolniony od podatku do momentu gdy przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w art. 113 ust. 1. Jeżeli faktyczna wartości sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1 tj. kwotę wyrażoną w złotych stanowiącą równowartość 10000 euro, zwolnienie traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty, opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. W przypadku utraty prawa do zwolnienia, o którym mowa powyżej, zgodnie z art. 96 ust. 5 pkt 2 w/w ustawy o VAT, podatnik obowiązany jest do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R) przed dniem, w którym utraci te zwolnienie.

Rolnik ryczałtowy nabywając prosięta z krajów Unii Europejskiej do kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10000 euro tj. 43800 zł, nie ma obowiązku rejestrowania się w urzędzie skarbowym przed dokonaniem nabycia towarów z Unii Europejskiej.
Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje w przypadku gdy dotyczy towarów nabywanych przez:

  • rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,
  • podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. W przypadku gdy u podmiotów, u których, zgodnie z ust. 1 pkt 2 nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zostaje przekroczona kwota 10000 euro, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce od momentu przekroczenia tej kwoty (zgodnie z art. 10 ust. 5 ww. ustawy o VAT).

Rolnik ryczałtowy korzystający ze zwolnienia może jednak opodatkować nabycie prosiąt z Unii Europejskiej w kraju pod warunkiem złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania tych czynności, przy czym składa się je przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, od którego nabycia mają być rozliczane na terytorium kraju, i obowiązuje ono przez dwa kolejne lata, licząc od końca miesiąca, w którym zostało złożone. Powyższe reguluje art. 10 ust. 6 i 7 ww. ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 99 ust. 8 podatnicy, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę 10000 euro oraz którzy skorzystali z możliwości wymienionej w w/w art. 10 ust. 6, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe (VAT-8) w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego ponadto informuje iż zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 3 ww. ustawy o VAT rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z przysługującego mu zwolnienia w podatku od towarów i usług w zakresie prowadzonej działalności rolniczej pod warunkiem:

  1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20000,00 zł oraz
  2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R) o wyborze opodatkowania podatkiem VAT przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje ze zwolnienia oraz
  3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
    W myśl art. 43 ust. 4 ww. ustawy o VAT rolnik ryczałtowy zamierzający zrezygnować z ww. zwolnienia, obowiązany jest ponadto prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1 przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, w którym rezygnuje ze zwolnienia.

Rolnik ryczałtowy, który spełni wymienione wyżej warunki i zrezygnuje ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT staje się czynnym podatnikiem VAT rozliczającym się na zasadach ogólnych oraz jest obowiązany do:

  • wystawiania faktur, o których mowa w art. 106,
  • prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług,
  • składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej VAT-7 za okresy miesięczne lub VAT-7K za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia następującego po każdym kolejnym miesiącu lub kwartale.

Ponadto podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani, na podstawie art. 97 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przed dniem dokonania pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym (VAT-R/UE) o zamiarze wykonywania tych czynności.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani także składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące (VAT/UE) o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tego nabycia.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego ponadto informuje, że:

  • niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie udzielonej odpowiedzi
  • udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Giżycku, w terminie 7 dni licząc od dnia doręczenia postanowienia.
W przypadku wnoszenia zażalenia proszę załączyć znaki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł od podania i 0,50 zł od każdego załącznika.
Zażalenie wnosi się na piśmie, powinno ono zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania, będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w/w ustawy – Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj