Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach
PDIII/005-8/69376/2005 PBB1/423-832/05
z 23 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDIII/005-8/69376/2005 PBB1/423-832/05
Data
2005.08.23
Autor
Urząd Skarbowy w Tarnowskich Górach
Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Właściwość organów podatkowych
Słowa kluczowe
nierezydent
zarządzanie pośrednie
zmiana właściwości urzędu skarbowego
Pytanie podatnika
Spółka "A" w czerwcu br. w trakcie Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy powzięła informację , że w spółce dominującej "B" , która posiada ponad 70% akcji w kapitale spółki "A" i głosów na zgromadzeniu, jednym z akcjonariuszy jest podmiot posiadający siedzibę na terenie Włoch i dysponujący w spółce "B" ponad 5% głosów.
Czy w związku z tym na podstawie art. 5 ust.9b pkt 7 lit.c ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych - spółka "A" powinna zawiadomić o zmianie właściwości dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach stwierdza, że stanowisko ............... przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2005 r., który wpłynął w dniu 21.07.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego jest prawidłowe . UZASADNIENIE W dniu 21.07.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 wymienionej na wstępie ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. l4a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że 76,04% akcji w kapitale spółki posiada spółka akcyjna, której jednym z akcjonariuszy jest podmiot mający siedzibę na terytorium Włoch i dysponujący ponad 5% głosów na walnym zgromadzeniu. Zdaniem Spółki zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit.c ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. z 2004 r. Nr 121 poz. 1267) powinna ona zawiadomić o zmianie właściwości dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok od którego nastąpi ta zmiana, składając zawiadomienie według ustalonego wzoru . Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach stwierdza , że zaprezentowane przez Podatnika stanowisko jest prawidłowe. Artykuł 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. z 2004r. Nr 121 poz. 1267 ze zmianami) określa kryteria podmiotowe i przedmiotowe jakie muszą spełniać podatnicy aby zostali objęci właściwością "dużego" urzędu skarbowego. Wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego może dotyczyć w szczególności osób prawnych, które są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5 % głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu (art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ww. ustawy). Pojęcie zarządzania bezpośredniego i pośredniego zostało wprowadzone konwencją ramową OECD w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Na gruncie ustawodawstwa polskiego użyte ono zostało w ustawach podatkowych, które nie zawierają jednak ich definicji. Opierając się na wykładni językowej i logicznej, należy przyjąć, iż o zarządzaniu bezpośrednim i pośrednim podmiotem przez inny podmiot można mówić wówczas, kiedy ze względu na związki o charakterze majątkowym, organizacyjnym, lub kapitałowym, jeden podmiot ma bezpośredni lub pośredni wpływ na decyzje podejmowane przez drugi podmiot. W przypadku polskich spółek handlowych należałoby przyjąć, iż podmiotami zarządzającymi bezpośrednio lub pośrednio tymi spółkami są: Zgodnie z art. 5a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zmiana właściwości organu podatkowego dla podatników wymienionych w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. b-d następuje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku , w którym nastąpiło ich włączenie do danej kategorii podatników.Na podstawie art. 5a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy "Podatnicy, o których mowa w art. 5 ust. 9b, są obowiązani, |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.