Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I 3/4117/IN-56/USB/05/AA
z 6 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I 3/4117/IN-56/USB/05/AA
Data
2005.09.06
Autor
Izba Skarbowa w Łodzi
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Słowa kluczowe
funkcjonariusz Policji
pomoc finansowa
źródła przychodu
Pytanie podatnika
Dotyczy pomocy przyznanej policjantowi na budownictwo mieszkaniowe, a następnie umorzonej.
W dniu 9 maja 2005 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bełchatowie z wnioskiem o dokonanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Do wniosku załączył Pan wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 10.03.2005 r. Wątpliwości Pana powstały na tle następującego stanu faktycznego. Organ podatkowy pierwszej instancji w postanowieniu z dnia 19 lipca 2005 r. Nr USI/406/23/3285/AK/05 stwierdził, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w 2004 roku podlega umorzona pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariusza policji uzyskana w latach 1994, 1996 i 1997. Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, co następuje: Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego jeżeli uzna, że zażalenie podatnika zasługuje na uwzględnienie. Zgodnie z przepisami art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179 ze zm.) policjantowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.
Analiza przepisów powołanego zarządzenia nr 41 z dnia 19 marca 1993 r. prowadzi do wniosku, iż w przypadkach w nim określonych, kwota pomocy finansowej może być umorzona albo może nastąpić jej zwrot (częściowo lub w całości).
Natomiast w ust. 2 § 13 zarządzenia nr 41 określone zostały przypadki, w których pomoc finansowa podlega zwrotowi w pełnej wysokości (np. nieopróżnienie dotychczas zajmowanego lokalu mieszkalnego, czy ustanie członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej).
Z przepisu tego bowiem wynika, iż ta część pomocy finansowej udzielonej funkcjonariuszowi Policji przypadająca na okres przepracowany w służbie stałej podlega umorzeniu (gdyż następuje przysporzenie majątkowe dla policjanta), zaś pozostała jej część przypadająca na okres brakujący do upływu 10 służby stałej – podlega zwrotowi. W świetle natomiast przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) pomoc tę, w momencie jej umorzenia, należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku służbowego w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 1.Zaś za przychody ze stosunku służbowego, określone w art. 12 ust. 1 w/w ustawy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, /.../ i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona. Równocześnie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych ani żadne inne przepisy podatkowe nie przewidują zwolnienia od podatku kwoty pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe udzielonej funkcjonariuszom Policji. Zatem udzielona pomoc finansowa w momencie jej umorzenia staje się przychodem w rozumieniu powołanego wyżej art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2005 r. Nr PB5/KD-033-92-2099/04 dotyczącym ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu uzyskanej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe przez funkcjonariuszy Policji w latach 1992 – 1997., tym samym nie jest zasadnym Pańskie twierdzenie, iż pogląd Ministerstwa Finansów wyrażony w piśmie PO5/JS-8235/02037/97 z dnia 19.05.1998 r. pozostaje w sprzeczności ze stanowiskiem organów podatkowych. Odnosząc się do kolejnego zarzutu, iż stanowisko organu podatkowego pierwszej instancji pozostaje w sprzeczności z orzecznictwem NSA, należy podkreślić, iż przywołane wyroki wiążą organy podatkowe w konkretnej sprawie, której dotyczą. Należy także zauważyć, iż odmienny pogląd wyraził NSA w wyroku z dnia 19 kwietnia 2002 r. sygn. akt I SA/Kr 354/00, uznając: „data powstania przychodu z tytułu mieszkaniowej pomocy finansowej udzielonej funkcjonariuszom Policji jest datą z jaką pomoc ta stała się bezzwrotna”. Nie można się również zgodzić z kolejnym Pańskim argumentem, iż obecnie płatnik pobiera podatek podczas wypłaty policjantowi kwoty pomocy mieszkaniowej, co przemawia za zasadnością złożonego odwołania bowiem cyt. „niezrozumiałym jest stosowanie przez organ podatkowy dwóch różnych interpretacji prawa podatkowego regulującego to samo zagadnienie (pomoc finansową dla policjantów) tylko dlatego, że zmienił się przepis wykonawczy natomiast charakter świadczenia oraz delegacja ustawowa do jego wydania zawarta w ustawie o Policji pozostały bez zmian”. Pana zdaniem powyższe stanowi potwierdzenie, iż momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielonej (wypłaconej) policjantowi pomocy finansowej jest data jej faktycznego uzyskania. Jednak, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej, aktualnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 października 2001 r. w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez policjantów (Dz. U. Nr 131, poz. 1468) w § 5 inaczej kształtuje warunki korzystania z pomocy finansowej. Określa ono bowiem jedynie dwa przypadki, w których istnieje obowiązek zwrotu pobranego świadczenia. Oznacza to, że odmiennie od obowiązującej w 1993 roku regulacji, pomoc finansowa, udzielana obecnie, z zasady ma charakter bezzwrotny, a tylko w wyjątkowych przypadkach np. zwolnienia policjanta ze służby przed upływem 10 lat, istnieje obowiązek zwrotu otrzymanego świadczenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.