Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legnicy
PP/443/1/32/05
z 26 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/1/32/05
Data
2005.07.26



Autor
Urząd Skarbowy w Legnicy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
promy
świadczenie usług


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować usługi dozoru obszaru promu i urządzeń wraz z przynależnym obszarem i usługi telekomunikacyjne polegające na udostępnianiu telefonów stacjonarnych.


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy, stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2005 r., który wpłynął w dniu 11.03.2005 r. do tut. organu podatkowego o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku od towarów i usług dla usług dozoru obszaru promu i urządzeń wraz z przynależnym obszarem i usług telekomunikacyjnych z tytułu udostępniania telefonów stacjonarnych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, uzupełniony w dniu 07.06.2005 r. przez podatnika o kserokopię Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dotyczącego Przetargu Nieograniczonego na : "Usługi transportu promowego na przeprawach promowych".
Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono stan faktyczny zgodnie z którym Dolnośląski Zarząd Dróg ogłosił przetarg nieograniczony na usługi transportu promowego. W opisie przedmiotu zamówienia wyszczególniono zakres obowiązków wchodzących w skład oferowanej usługi. W zakresie objętym specyfikacją istotnych warunków zamówienia są usługi związane bezpośrednio z usługą transportu promowego opodatkowane 7% stawką podatku od towarów i usług (PKWiU 61.20.11) oraz usługi dozoru promu przekazanych obszarów w czasie gdy prom jest nieczynny oraz utrzymanie i udostępnianie telefonów stacjonarnych. Usługi dozoru i telekomunikacyjne opodatkowane są stawką 22%.Przywołana powyżej specyfikacja w załączniku Nr 3 zobowiązuje składających oferty do oddzielnego przedstawienia oferowanych cen netto na usługi transportu promowego, dozoru i telekomunikacyjne oddzielnie, powiększonych o należny podatek od towarów i usług. W konsekwencji złożonej oferty fakturowanie będzie odbywało się oddzielnie dla każdej usługi.
Zatem pytanie podatnika polega na tym jakie stawki podatku od towarów i usług powinien stosować dla usług dozoru obszaru promu i urządzeń wraz z przynależnym obszarem i usług telekomunikacyjnych z tytułu udostępniania telefonów stacjonarnych.
Usługi te są nierozerwalną częścią przetargu, a tym samym należytego wykonania transportu promowego i zabezpieczenia bezpieczeństwa dla ludzi, zwierząt oraz mienia.
W piśmie przedstawił Podatnik swoje stanowisko i uważa, iż wszystkie przedstawione usługi tj. usługi promem, dozór mienia w czasie gdy prom jest nieczynny oraz udostępnianie telefonów stacjonarnych stanowią jedną usługę transportu promowego która zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (PKWiU 61.20.11) jest opodatkowana stawką 7%. Ponadto uważa Pan, że bez znaczenia jest fakt oddzielnego fakturowania poszczególnych usług w tym również obciążonych zgodnie z cytowaną ustawą stawką 22%.
Ponadto informuje Pan, iż w powyższym zakresie nie toczy się postępowanie kontrolne.
Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia co następuje:
W myśl art. 29 ust. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22,art. 30-32,art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Zgodnie wyjaśnieniem Podatnika realizacja poszczególnych usług dozoru promu i urządzeń wraz z przynależnym obszarem i usług telekomunikacyjnych z tytułu udostępniania telefonów stacjonarnych składa się na kompleksową usługę transportu promowego.
Biorąc pod uwagę załączoną dokumentację z której wynika, że przedmiotem zawartej umowy jest usługa transportu promowego, na którą składają się elementy kosztorysowe opisane w tabeli Nr 1 załącznika nr3 do pisma tj. usługi transportu promowego, dozór poza godzinami żeglugowymi, koszty dodatkowe -abonament telefoniczny oraz Pana wyjaśnienia, należy uznać że usługa transportu promowego opodatkowana jest stawką 7% w myśl art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U 54 poz. 535) dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy (załącznik Nr 3 poz. 146).
Natomiast pozostałe elementy tj. dozór promu i przekazanych obszarów w czasie gdy prom jest nieczynny oraz utrzymanie i udostępnianie telefonów stacjonarnych winno być opodatkowane wg stawki podstawowej 22%.
Podkreślam jednocześnie, że na fakturze powinien być prawidłowo zidentyfikowany przedmiot sprzedaży, cena jednostkowa, wartość sprzedaży netto, stawka podatku VAT od przedmiotowej sprzedaży oraz wartość brutto sprzedaży.
Wobec powyższego stanowisko podatnika dotyczące stosowania 7% stawki podatku VAT na usługi transportu promowego oraz usługi dozoru promu i przekazanych obszarów w czasie gdy prom jest nieczynny oraz utrzymanie i udostępnianie telefonów stacjonarnych w przedstawionym stanie faktycznym jest nieprawidłowe. Prawidłową dla usług transportu promowego jest 7% stawka podatku VAT oraz stawka podstawowa 22% dla usług pozostałych.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenie na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu O/Z Legnica w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj