Interpretacja Urzędu Celnego w Zamościu
303000-SN-9296-7/05
z 8 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
303000-SN-9296-7/05
Data
2005.07.08



Autor
Urząd Celny w Zamościu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Stawki opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych


Słowa kluczowe
olej opałowy ciężki
oświadczenie podatnika
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Czy jako sprzedawcy oleju opałowego "S" - (pozostałe) z zapłaconą akcyzą w wysokości 60 zł/1000 kg, musimy pobierać od swoich odbiorców oświadczenia w sprawie przeznaczenia oleju opałowego, zważając, że sprzedawać będziemy olej opałowy w opakowaniach jednostkowych na stacji paliw?2. Jeżeli dystrybutor z ww. olejem będzie się znajdował za stacją i będziemy z dniego wlewać do opakowań jednostkowych naszych klientów ten olej, to czy wówczas nie powstanie żaden obowiązek w podatku akcyzowym?3. Czy możemy dokonywać konfekcji do własnych opakowań jednostkowych oleju opałowego z dystrybutora znajdującego się poza terenem stacji i tak rozlany olej możemy sprzedawać, bez żadnych dodatkowych obowiązków?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie przepisów art. 216 i 217 w związku z art. 14 a, art. 14 b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 65 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) oraz złożonym zapytaniem Strony z dnia 07.04.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu Celnego 22.04.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 11.05.2005r. (data wpływu 16.05.2005r.) postanawiam, iż przedstawione przez Stronę stanowisko jest błędne w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa.

U z a s a d n i e n i e

Strona działając na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) złożyła wniosek o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów prawa o podatku akcyzowym dotyczącego sprzedaży oleju opałowego "S". Strona poinformowała również, że wobec niej nie jest prowadzone w jej sprawie postępowanie organów podatkowych. Do podania została dołączona kserokopia świadectwa jakości Nr 6/04 na olej opałowy "S" wystawionego przez inną firmę, z którego wynika, że zakupiony olej opałowy "S" przy destylacji normalnej do temperatury 350°C destyluje objętościowo 45,4%, natomiast gęstość w temperaturze 15°C wynosi 0,8539 g/cm3.

Podatnik przedstawił wątpliwości w zakresie stosowania prawa, które jego zdaniem wymagają udzielenia pisemnej interpretacji:
1. Czy jako sprzedawca oleju opałowego "S" -(pozostałe) z zapłaconą akcyzą w wysokości 60zl/1000kg, muszę pobierać od swoich odbiorców oświadczenia w sprawie przeznaczenia oleju opałowego "S". Zważając, że będę sprzedawać olej opałowy "S" w opakowaniach jednostkowych na stacji paliw.
2. Jeżeli dystrybutor z w/w olejem będzie się znajdował na stacji i będę niego wlewać do opakowań jednostkowych naszych klientów ten olej, to wówczas nie powstanie żaden obowiązek w podatku akcyzowym.
3. Czy mogę dokonywać konfekcji do własnych opakowań jednostkowych oleju opałowego "S" z dystrybutora znajdującego się poza terenem stacji i tak rozlany olej mogę sprzedawać, bez żadnych dodatkowych obowiązków.

Podatnik przedstawił stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie. Wynika z niego że kupuje niebarwiony olej opałowy "S" z zapłaconym podatkiem akcyzowym. Olej opałowy zlewa do jednego ze zbiorników na stacji paliw, który jest podłączony do dystrybutora znajdującego się z boku stacji paliw. Z dystrybutora tankuje ten olej do opakowań jednostkowych od 1 do 50 litrów i sprzedaje na stacji. Sprzedaje niebarwiony olej opałowy "S", więc nie pobiera żadnych oświadczeń od odbiorców o przeznaczeniu oleju. Nie sprzedaje również oleju opałowego "S" na cele napędowe lub do użycia jako paliwa silnikowego.

W oparciu o powyższe wyjaśniam co następuje:

Opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym regulują przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Wyroby akcyzowe zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy, a oleje opałowe zaliczane jako produkty rafinacji ropy naftowej wyszczególnione pod poz. 5 załącznika nr 1 i pod poz. 4 załącznika nr 2 zakwalifikowane jako wyroby akcyzowe zharmonizowane.

Wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) w poz. 2 załącznika nr 1 po wprowadzeniu zmian obowiązujących od dnia 17 czerwca 2005r. wyróżnia dwa rodzaje olejów opałowych tj:
1. oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C, oraz których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, przeznaczone na cele opałowe - stawka podatku akcyzowego 233,00 zł/1000 litrów,
2. oleje opałowe pozostałe - stawka podatku akcyzowego 60,00 zł/1000 kg.

W stosunku do olejów opałowych określonych wyżej w pkt 1 Minister Finansów ustanowił warunki znakowania i barwienia oraz obrotu tym wyrobem m. in.:
- zgodnie z przepisami § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815) obowiązującym od dnia 17 czerwca 2005r. oleje opałowe, z których 30% lub więcej destyluje przy 350°C oraz których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 podlegają znakowaniu i barwieniu. Sposób znakowania i barwienia określony został w § 1 ust. 4 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r.
- zgodnie z przepisami § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do powyższego rozporządzenia jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży:
- osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, które może być złożone w wystawianej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie, powinno zawierać dane dotyczące nabywcy, datę złożenia oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT,
- osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe i powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu, potwierdzającego tę sprzedaż. Niniejsze oświadczenie winno zawierać dane określone w § 4 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia w sprawie obniżek podatku akcyzowego.

Parametry oleju opałowego "S" określone w świadectwie jakościowym zgodnie z wyżej przedstawionymi uregulowaniami prawnymi obowiązującymi od dnia 17 czerwca 2005r. kwalifikują go do olejów opałowych wyszczególnionych w poz. 2 załącznika nr 1 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ze stawką podatku akcyzowego w kwocie 233,00 zł/1000 litrów zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie podjęcia niniejszego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

P o u c z e n i e

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Zamościu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego jego przedmiotem oraz wskazywać dowody uzasadniające ta żądanie. Do zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w kwocie 5 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika w znakach opłaty skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj