Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej
US.I.2/443-31/2005
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I.2/443-31/2005
Data
2005.08.09



Autor
Urząd Skarbowy w Kolbuszowej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
inwestycje infrastrukturalne
odliczenie podatku od towarów i usług
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna


Pytanie podatnika
Pytanie gminy dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarówo i usług w związku z realizacja projektu współfiansowanego ze środków programu SAPARD.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 03.08.2005r., bez znaku, jest prawidłowe i Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupów w ramach realizowanej inwestycji, a także nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu w myśl przepisów wyżej wymienionego rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 04.08.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku podatnik zwraca się o wyjaśnienie następującego problemu. Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacji wraz z przyłączami, przepompowni ścieków P2, P3 z zasilaniem elektroenergetycznym II etap", w związku z czym otrzymała następujące faktury VAT dokumentujące dokonane zakupy związane z tą inwestycją:

  1. faktura VAT NR TR/F/13/2005 z dnia 03.08.2005r. na kwotę brutto 885 743,00zł, w tym VAT 57 945,80zł,
  2. faktura VAT NR 40/2005 z dnia 03.08.2005r. na kwotę brutto 7 460,00zł, w tym VAT 1 345,25zł.

Powyższa inwestycja współfinansowana jest ze środków programu SAPARD, zgodnie z umową zawartą z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w dniu 17.06.2004 r. Gmina nie będzie wykorzystywała wyżej wymienionej inwestycji do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z tym nie jest możliwe skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.). Gmina nie może także skorzystać z trybu zwrotu podatku naliczonego określonego w § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Ponadto z uwagi na regulacje zawarte w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego podmiotowo zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, Gmina nie ma możliwości odzyskania nierozliczonego podatku od towarów i usług poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów. Organ podatkowy ustalił, że w/w sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym. Gmina Niwiska jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 01.10.2004 r.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej wyjaśnia jak niżej.
Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 wyżej wymienionej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przedstawiona zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast w przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych lub prawnych. Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny opisany przez Gminę, zgodnie, z którym Gmina realizując opisaną inwestycję "Budowa sieci kanalizacji wraz z przyłączami, przepompowni ścieków P2, P3 z zasilaniem elektroenergetycznym II etap", która to inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tut. organ podatkowy podziela stanowisko jednostki, iż nie ma ona możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług dotyczącego wymienionej w zapytaniu inwestycji na podstawie przepisów określonych w cyt. ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Dokonano również analizy przedstawionego stanu faktycznego w świetle § 27a cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb zwrotu tego podatku. Zgodnie z przepisem cytowanego rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podmiotom, które zawarły umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przed dniem 01.05.2004 r. Z przedstawionej w zapytaniu informacji wynika, iż Gmina umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa podpisała w dniu 17.06.2004 r. wobec czego nie przysługuje jej również prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku na podstawie powołanego przepisu. Ponadto przeanalizowano również możliwość zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów w świetle ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednostki samorządu terytorialnego (Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego), są zwolnione od podatku wobec czego nie mają możliwości do zaliczenia nie odliczonego podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja niniejsza odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Środek zaskarżenia winien zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zaskarżenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj