Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1330/04/CIP/01
z 2 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1330/04/CIP/01
Data
2004.09.02



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dokumenty
import towarów
stawka preferencyjna podatku
usługi pośrednictwa
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Czy Podatnik musi posiadać dokument SAD, aby móc zastosować stawkę 0% VAT do usług transportu międzynarodowego mających za przedmiot towary importowane?
Zdaniem Podatnika, w związku z tym, że w przedstawionej sytuacji faktycznej mamy do czynienia z przewoźnikiem morskim, wystarczającym dowodem potwierdzającym wykonanie usługi w transporcie międzynarodowym związanym z importem towaru jest konosament morski. W ocenie Podatnika obowiązek posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług z 11.03.2004 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, dotyczy wyłącznie przewoźników drogowych i spedytorów, którzy organizują transport towarów w imporcie na terenie kraju i chcą stosować stawkę VAT 0% jako część transportu międzynarodowego.


Stan faktyczny

Podatnik jest agentem zagranicznego armatora morskiego zajmującego się przewozem kontenerów drogą morską i występuje w związku z tym jako pośrednik pomiędzy nim a odbiorcami krajowymi. Podatnik podał, że z tytułu wykonywania usług transportowych związanych z importem i eksportem towarów dla całej usługi stosuje stawkę 0% VAT.

Ocena prawna stanu faktycznego

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wnioskować należy, że przedmiotem Jego działalności jest świadczenie usług pośrednictwa pomiędzy zagranicznym przewoźnikiem a krajowym odbiorcą. W definicji legalnej zawartej w art. 83 ust. 3 ustawy ustawodawca do usług transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23, ustawy zaliczył również usługi pośrednictwa związane z w/w usługami transportu międzynarodowego. Na tej podstawie Podatnik, będący agentem pośredniczącym w zawieraniu umów dotyczących międzynarodowego przewozu towarów, posłużył się określeniem, iż do wykonywania usług transportowych związanych z importem i eksportem towarów dla całej usługi stosuje stawkę 0% VAT. Podatnik nie sprecyzował przy tym, na jakiej trasie odbywa się transport towarów, stąd niniejsza informacja udzielona została w oparciu o założenie, że międzynarodowy transport towarów, o którym mowa w złożonym zapytaniu, spełnia przesłanki określone w definicji legalnej z art. 83 ust. 3 ustawy.

Świadczone przez Podatnika usługi pośrednictwa związane z usługami transportu międzynarodowego korzystają na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z preferencyjnego opodatkowania stawką 0% VAT. Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 w/w ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia przedmiotowych usług są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów”

Brzmienie wyżej przywołanych przepisów nie wskazuje na wyłączenie w odniesieniu do przewoźników morskich zastosowania przepisu art. 83 ust. 5 pkt 2 i ograniczenia jego zastosowania do zakresu przedstawionego przez Podatnika. Przepis ten, odwołując się wprost do art. 83 ust. 5 pkt 1, wprowadza dodatkowy wymóg udokumentowania importu towarów przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego dokumentem potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu. Obowiązek ten dotyczy również przypadku świadczenia przez armatora morskiego usług transportu międzynarodowego przy wykorzystaniu środków transportu morskiego, a także usług pośrednictwa związanych z usługami międzynarodowego transportu towarów drogą morską.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj